Zamknij

EMA bada kolejny możliwy efekt uboczny szczepionki AstraZeneca

16.04.2021 20:04
Szczepionka AstraZeneca
fot. Shutterstock

Media na całym świecie donosiły o kolejnych przypadkach zakrzepów po szczepieniu preparatem AstraZeneca. Okazuje się, że może występować kolejny groźny efekt uboczny szczepienia. EMA - zdaniem belgijskiej gazety ma badać występowanie zespołu przesiąkania włośniczek.

Belgijska gazeta "Het Nieuwsblad" poinformowała, że Europejska Agencja Leków (EMA) bada drugi możliwy efekt uboczny Vaxzevria, szczepionki przeciwko koronawirusowi firmy AstraZeneca.

Według "Het Nieuwsblad" chodzi o badanie występowania po podaniu szczepionki zespołu przesiąkania włośniczek, bardzo rzadkiej choroby charakteryzującej się wyciekiem płynu z naczyń krwionośnych prowadzącym do obrzęku tkanek.

EMA potwierdziła wcześniej, że połączenie przypadków zakrzepów krwi i obniżonej liczby płytek krwi jest bardzo rzadkim i niepożądanym działaniem szczepionki Vaxzevria firmy AstraZeneca. Trwa również badanie zdarzeń zakrzepowo-zatorowych po szczepieniu szczepionką Johnson&Johnson.

Komisja Europejska pytana na konferencji w Brukseli o doniesienia dotyczące zespołu przesiąkania włośniczek odmówiła komentarza.

Zespół przesiąkania włośniczek: objawy, leczenie. Co warto wiedzieć?

Zespół przesiąkania włośniczek (SCLS) to ciężka choroba ogólnoustrojowa charakteryzująca się  zwiększoną przepuszczalnością naczyń włosowatych, w której przebiegu występują epizody niedociśnienia, obrzęk i hipowolemia.

Jakie są objawy zespołu przesiąkania włośniczek? Choroba charakteryzuje się występowaniem kryzysów i nieaktywnych faz. Kryzysy występują po infekcjach, w czasie menstruacji, po porodzie, rzadziej, po intensywnym wysiłku fizycznym. Mogą występować przez kilka dni lub tygodni i mieć różny stopień nasilenia: od hipotensji reagującej na nawadnianie doustne, po śmiertelne ataki.

Zwiastunem kryzysu są zwykle:

  • osłabienie,
  • bóle mięśni,
  • hipotonia ortostatyczna,
  • biegunka,
  • ból brzucha,
  • katar,
  • kaszel,
  • przyrost masy ciała.

Następnie występuje faza przesiąkania z oligurią, niedociśnieniem tętniczym i szybko rozwijającym się obrzękiem twarzy lub kończyn górnych. Niedociśnienie tętnicze może prowadzić do wstrząsu hipowolemicznego. Po fazie przesiąkania dochodzi do wielomoczu i utraty masy ciała.

Kryzysy występują raz na kilka tygodni lu rzadziej. Przerwy mogą wynosić nawet kilka lat.

Nie ma skutecznego leczenia, zatem sprowadza się ono do leczenia objawowego. Odpowiednio wcześnie przyjęte doustne płyny zawierające elektrolity mogą zmniejszyć nasilenie ataku. 

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP, orpha.net