Reklama Neosine Forte wstrzymana: nawiązywała do COVID-19

02.04.2020 12:51
Neosine Forte
fot. Shutterstock

GIF wstrzymuje emisję reklamy telewizyjnej znanego leku. Według Głównego Inspektora Farmaceutycznego reklama ta w sposób wyjątkowo nieetyczny wykorzystuje obowiązujący na terytorium Polski stan epidemii koronawirusa i związanej z nim choroby COVID-19, a także uczucie lęku i zagrożenia w społeczeństwie. Sprawdź, o którą reklamę chodzi.

Główny Inspektor Farmaceutyczny zadecydował o wstrzymaniu emisji reklamy telewizyjnej leku Neosine Forte marki Aflofarm. Powód? Według GIF producent użył w reklamie wizualizacji koronawirusa wywołującego chorobę COVID-19, sugerując, że lek dzięki działaniu przeciwwirusowemu może przed nim chronić. Neosine Forte nie jest lekiem na COVID-19.

W uzasadnieniu można przeczytać, że GIF wszczął postępowanie administracyjne wobec spółki Aflofarm w sprawie zgodności reklamy telewizyjnej leku Neosine Forte. GIF po przeanalizowaniu reklamy nakazał natychmiastowe zaprzestanie jej emisji.

Zakazana reklama

O co dokładnie chodzi? Akcja reklamy rozgrywa się w studiu telewizyjnym, a bohaterowie prowadzą rozmowę  na temat przeciwwirusowego działania leku Neosine Forte. 

Mężczyzna w trakcie rozmowy prezentuje do kamery opakowanie Neosine Forte, a w tym czasie w warstwie wizualnej spotu pojawiają się napisy: ,,Działa przeciwwirusowo'', ,,Podnosi odporność'', ,,Obniżona odporność a nawracające infekcje górnych dróg oddechowych'', ,,Jedna tabletka o podwójnej dawce''.

W dalszej części reklamy zestawiono opakowanie Neosine Forte i wizualizację wirusów nawiązującą do koronawirusa COVID-19. Wirusy te zmniejszają się i znikają stopniowo w taki sposób, że odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym Neosine Forte wykazuje skuteczność wobec zakażeń koronawirusem lub może chronić przed zakażeniem.

W ocenie Głównego Inspektora Farmaceutycznego reklama ta wprowadza w błąd. Według GIF zawarty w niej przekaz, sugerujący jakoby produkt Neosine Forte w tabletkach wykazywał aktywność wobec koronawirusa COVID-19 i może być stosowany w zapobieganiu i leczeniu zakażeń COVID-19, nie znajduje potwierdzenia ani w treści zatwierdzonej Charakterystyki Produktu Leczniczego, ani w treści ulotki dla pacjenta.

Oświadczenie Aflofarm

W związku z zaistniałą sytuacją oświadczamy, że stanowczo nie zgadzamy się z decyzją oraz trybem przeprowadzania postępowania przez GIF, który nie umożliwił nam zajęcia stanowiska. Decyzję GIF będziemy kwestionować w trybie postępowania sądowo-administracyjnego.

Treści wykorzystane w reklamie telewizyjnej, która stała się przedmiotem decyzji GIF, oparte są w całości na wskazaniach do stosowania leku, które zostały zatwierdzone przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych oraz które są zgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego.

Zgodnie z zatwierdzoną przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych dokumentacją rejestracyjną lek Neosine forte jest produktem przeciwwirusowym.

W żadnym miejscu (zarówno w warstwie wizualnej, jak i narracyjnej) przekaz reklamowy nie nawiązuje do koronawirusa COVID-19.

Decyzja wydana przez GIF oparta jest na założeniu, że wizualizacja wirusa została stworzona tak, aby kojarzył się widzom z epidemią koronawirusa. Tymczasem zaprojektowana przez nas grafika wizualizująca wirusa wykorzystywana była aktywnie w przekazie reklamowym dotyczącym leków Neosine od 2014 roku. Grafika ta nigdy nie była kwestionowana przez GIF.

Źródło: Główny Inspektor Farmaceutyczny