Historyczne odszkodowanie za puder, który może powodować raka jajnika

Monika Piorun
19.07.2018 14:16
Johnson & Johnson: historyczne odszkodowanie za rakotwórczy puder, talk, rak jajnika
fot. Shutterstock

22 kobiety, które używały do higieny intymnej pudru dla dzieci firmy Johnson & Johnson i zachorowały przez to na raka jajnika, otrzymały w sumie 4,7 miliarda dolarów odszkodowania. Sąd w stanie St. Louis nakazał koncernowi kosmetycznemu wypłacić gigantyczną kwotę również rodzinom Amerykanek, które już zmarły, a do ich śmierci przyczyniło się stosowanie rakotwórczego talku.

Mimo że sędziowie przysięgli nie mieli wątpliwości, że używanie pudrowej zasypki doprowadziło 22 Amerykanki do raka jajnika (6 z nich już zmarło), to jednak firma Johnson & Johnson, która wyprodukowała kosmetyk, nie zgadza się z wyrokiem i zapowiada kolejne odwołania.

4,7 mld USD, które koncern ma zapłacić poszkodowanym i ich rodzinom, to 6. najwyższa kwota zasądzona w USA za szkody spowodowane stosowaniem produktu kosmetycznego. Procesy w podobnej sprawie wytoczyło już firmie ponad 9 tys. kobiet, które zarzucają, że informacja o tym, że towar może być rakotwórczy, powinna znaleźć się na jego opakowaniu.

2 lata temu jedna z pań wywalczyła 72 mln USD odszkodowania, a w 2017 roku sąd w Kalifornii nakazał wypłatę aż 417 mln odszkodowania kobiecie, która stosowała puder Johnson & Johnson przez wiele lat (od 11. roku życia) i zachorowała przez to na raka jajnika.

Rakotwórczy puder, po którym można dostać raka jajnika?

Zgodnie z przeznaczeniem produkt ten może być stosowany zarówno wśród dzieci, jak i osób dorosłych. Kobiety mogą używać go w celu pochłaniania wilgoci i utrzymywania uczucia suchości w miejscach intymnych oraz zapobiegania nieprzyjemnemu zapachowi. Aż do 1970 roku w składzie talku obecny był toksyczny azbest, wcześniej nie obowiązywały bowiem przepisy zabraniające obecności tego składnika w zasypkach. W 1971 roku przeprowadzono badania, które potwierdziły, że u 75. proc. pacjentek z rakiem jajnika zidentyfikowano pozostałości talku w obrębie genitaliów.

Przez długie lata zdania na temat związku pomiędzy zachorowaniami na raka jajnika a używaniem dziecięcego pudru do higieny intymnej były podzielone. Dopiero w 2006 roku Światowa Organizacja Zdrowia zaczęła ostrzegać kobiety przed tym, by nie stosowały w okolicach genitaliów zasypek dziecięcych.

Z kolei Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) do tej pory nie znalazła przekonywających dowodów na to, by móc wycofać ten produkt z rynku, mimo że American Academy of Pediatrics ogłosiło, że nie zaleca stosowania talku w celu zapobiegania pieluszkowemu zapaleniu skóry u dzieci.

Zagłosuj

Czy używasz pudru dla dzieci do higieny okolic intymnych?

Liczba głosów:

Walka o informację z ostrzeżeniem przed skutkami ubocznymi stosowania talku

Firma Johnson & Johnson zdecydowała się zamieścić na etykiecie pudru ostrzeżenie z informacją, że produkt powinien być stosowany wyłącznie do użytku zewnętrznego i że należy unikać kontaktu białego proszku z podrażnioną skórą, oczami i okolicą nosa, ponieważ może doprowadzić do problemów z oddychaniem.

Konsumenci, którzy w wyniku stosowania tego typu zasypki, zaczynają chorować np. na nowotwory, czują się jednak pokrzywdzeni ze względu na brak stosownych ostrzeżeń na opakowaniu – zwłaszcza przed potencjalnym ryzykiem dolegliwości miejsc intymnych (np. raka jajników). To właśnie dlatego prawnikom udaje się wywalczyć dla klientów lub ich rodzin astronomiczne sumy odszkodowania za wieloletnie używanie kosmetyku, który mógł przyczynić się u nich do poważnych chorób.

Sądy poszczególnych instancji w uzasadnieniu kolejnych zasądzonych wyroków przyznają, że brak stosownych ostrzeżeń na opakowaniu talku może wprowadzać klientów w błąd. Johnson & Johnson jak dotąd woli odwoływać się od kolejnych decyzji wymiaru sprawiedliwości. Z roku musi się liczyć jednak z coraz większą liczbą procesów sądowych i... coraz wyższymi kwotami odszkodowań.

* (Chcesz oglądać filmik z polskimi napisami? Pamiętaj, żeby ustawić opcję tłumaczenia w ustawieniach!)

Warto dodać, że w lipcu 2018 roku koncern Johnson & Johnson otworzył w Warszawie CoBIC, czyli pierwsze w historii firmy globalne centrum badań i rozwoju biomedycznej informacji sektora konsumenckiego. Celem nowego projektu jest gromadzenie danych niezbędnych do wprowadzania innowacji i udoskonalania oferowanych przez nich kosmetyków.

TO CIĘ ZAINTERESUJE:

źródło: BBC/The Royal Society of Chemistry

_________

zdrowie.radiozet.pl/π