Zamknij

GIS ostrzega: dopalacz MDMB-4en-PINACA śmiertelnie niebezpieczny

09.08.2021 12:15
Śmiertelnie niebezpieczny dopalacz MDMB-4en-PINACA
fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Główny Inspektorat Sanitarny alarmuje, że w ostatnim półroczu na terenie Polski zidentyfikowano duże ilości niebezpiecznej substancji o działaniu psychoaktywnym o nazwie MDMB-4en-PINACA. Jej zażycie wiąże się z wysokim ryzykiem zatruć, a także śmierci.

GIS podaje, że narkotyk może przybierać postać mieszanek do palenia, proszków, kartoników nasączonych substancją i liquidów do e-papierosa. Inspektorat podkreśla, że ze względu na swoją wysoką moc MDMB-4en-PINACA jest bardzo niebezpieczny i może stwarzać duże ryzyko poważnych zatruć, które mogą być śmiertelne.

Groźne objawy po zażyciu MDMB-4en-PINACA

Po zażyciu dopalacza MDMB-4en-PINACA mogą wystąpić bardzo poważne objawy. Są to:

  • halucynacje
  • paranoja
  • psychoza
  • agresywne i gwałtowne zachowanie
  • strach i niepokój
  • zniekształcone postrzeganie czasu
  • nudności i wymioty
  • letarg
  • zaburzenia motoryki
  • zaczerwienienie spojówek oczu
  • objawy sercowo-naczyniowe (nadciśnienie, tachykardia, ból w klatce piersiowej, zawał mięśnia sercowego, udar)
  • drgawki
  • konwulsje
  • utrata przytomności
  • śpiączka.

Dopalacze niebezpieczne i nielegalne

Główny Inspektor Sanitarny alarmuje, że użycie nowych narkotyków, zwanych popularnie „dopalaczami” jest niezwykle niebezpieczne. – Produkty sprzedawane jako tabletki, proszki, ziołowe mieszanki, jak również liquidy do palenia, często zmieniają skład i stężenie. Użytkownicy często nie są świadomi, jakie substancje spożywają, co powoduje trudności w niesieniu pomocy przez służby medyczne – ostrzega GIS w komunikacie.

Sanepid przypomina też w ostrzeżeniu, że za wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie, posiadanie, przywóz i wywóz nowych substancji psychoaktywnych grozi kara grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności.

Źródło: PAP/Katarzyna Lechowicz-Dyl