Zamknij

Leki na zgagę i refluks mogą prowadzić do niedoborów wapnia

29.01.2021
Aktualizacja: 29.01.2021 13:05

Preparaty na zgagę i refluks stosowane długotrwale mogą przyczyniać się do niedoboru wapnia, a tym samym do osłabienia kości. Ich stosowanie zawsze konsultuj z lekarzem!

Leki na zgagę i refluks a niedobór wapnia
fot. Shutterstock

Aby mieć zdrowe i mocne kości potrzebujemy wielu witamin i składników mineralnych. Jednym z ważniejszych jest wapń. Aby pierwiastek ten mógł zostać przyswojony w jelitach, musi najpierw zostać rozpuszczony i zjonizowany (pozbawiony części elektronów) przez kwas żołądkowy. Leki zobojętniające kwas żołądkowy lub wstrzymujące jego wytwarzanie, stosowane w celu leczenia zgagi czy refluksu, przyczyniają się do zaburzeń przyswajania wapnia. Z tego powodu preparaty te, zwłaszcza te, które można kupić bez recepty, powinny być stosowane zawsze w porozumieniu z lekarzem i pod jego kontrolą.

Oczywiście w niektórych przypadkach przyjmowanie tego typu preparatów jest konieczne. Warto wtedy – również w porozumieniu z lekarzem – rozważyć suplementację wapnia, aby nie dopuścić do niedoboru wapnia. Wybór odpowiedniego preparatu powinien zależeć od substancji czynnej. W książce "Zdrowe kości. Jak samodzielnie zapobiec osteoporozie?", autorstwa Lary Pizzorno oraz dra Jonathana V. Wrighta, opisano badania rzucające światło na tę sprawę.

Ze wspomnianych badań wynika, że węglan wapnia (najpopularniejsza postać wapnia w suplementach diety) przez osoby z niedoborem kwasu jest przyswajany tylko w 4 proc., a przez osoby niemające problemów z niedokwaśnością żołądka w 22 proc. O wiele lepiej przyswajany jest przez osoby z niedoborem kwasu żołądkowego cytrynian wapnia – aż w 45 proc.

"W wielu badaniach obejmujących kobiety zdrowe, a także te z niskim poziomem kwasu żołądkowego oraz te po shutter (ogranicza on ilość przyjmowanego pożywienia, a zatem i ilość wszystkich przyjmowanych witamin i minerałów, w tym wapnia) wykazano, że cytrynian wapnia jest znacznie bardziej wydajnym źródłem wapnia dostarczanego do krwiobiegu niż węglan wapnia" –  czytamy w książce "Zdrowe kości. Jak samodzielnie zapobiec osteoporozie?".

Ważne

Jeśli zażywasz suplementy zawierające wapń, najlepiej przyjmuj je podczas posiłku, tak, aby umożliwić żołądkowi wytwarzanie maksimum kwasu dla przyswojenia wapnia. Stosuj też preparaty, które zawierają cytrynian wapnia, bo jest on lepiej przyswajany przez organizm.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Zdrowe kości. Jak samodzielnie zapobiec osteoporozie?, Lara Pizzorno oraz dr Jonathan V. Wrighta,

Bibliografia:

  • "Relative bioavailability of calcium formate, calcium citrate, and calcium carbonate" Hanzlik, R.P., S.C. Fowler and D.H. Fisher, 2005, Journal Pharmacol Exp Ther;
  • "Calcium suplementation in clinical practice: a review of forms, doses, and indications", Straub, D.A., 2007, Nutr Clin Pract, Jun 2007.