Zamknij

Leki a łysienie. Które leki mogą powodować wypadanie włosów? [LISTA]

19.11.2021
Aktualizacja: 19.11.2021 14:28
Wypadanie włosów od leków
fot. Shutterstock

Masz problem z wypadaniem włosów? Za nagłe łysienie mogą odpowiadać leki. Niektóre preparaty powodują, że włosy zaczynają nadmiernie wypadać, nawet jeśli wcześniej nie było z tym problemu. Które leki mogą powodować łysienie? Jak temu zaradzić? Wyjaśniamy.

  1. Leki a włosy. Które leki powodują wypadanie włosów?
  2. Polekowe wypadanie włosów. Czy jest odwracalne?

Wypadanie włosów może być efektem ubocznym stosowania niektórych leków — mówi się wtedy o polekowym wypadaniu włosów. Takie skutki uboczne ma wiele leków, głównie leki hormonalne, przeciwtrądzikowe, anaboliki, leki stosowane w chemioterapii

Leki a włosy. Które leki powodują wypadanie włosów?

Niektóre leki mogą powodować nagłe, stopniowe, rozproszone lub zlokalizowane wypadanie włosów. Zawarte w nich substancje mogą zaburzać cykl życia włosów, przyspieszając przejście z fazy wzrostu (anagenu) do fazy spoczynku (telogenu), co skutkuje łysieniem telogenowym występującym po kilku miesiącach stosowania leku. Innym powikłaniem farmakoterapii jest zakłócenie fazy wzrostu włosów (anagenu), co skutkuje łysieniem anagenowym — znacznie bardziej obfitym niż łysienie telogenowe i znacznie szybszym, bo włosy zaczynają wypadać zaledwie po kilku dniach/tygodniach po rozpoczęciu leczenia.

Polekowe wypadanie włosów. Które leki mogą powodować wypadanie włosów?

  • Leki cytostatyczne stosowane w chemioterapii.
  • Leki hormonalne, w tym androgeny. Wypadanie włosów może też występować po odstawieniu antykoncepcji hormonalnej.
  • Leki przeciwmiażdżycowe.
  • Beta-blokery, czyli leki nasercowe.
  • Leki na trądzik (retinoidy).
  • Sterydy anaboliczne.
  • Leki na choroby reumatologiczne (sulfasalazyna, metotreksat).
  • Leki na krzepnięcie krwi (heparyna, pochodne kumaryny).
  • Interferony stosowane w leczeniu wirusowego zapalenia wątroby typu C lub stwardnienia rozsianego.
  • Niektóre leki immunosupresyjne obniżające odpowiedź układu odpornościowego, stosowane po przeszczepach, w leczeniu alergii i chorób autoimmunologicznych. Część leków immunosupresyjnych może powodować nadmierne owłosienie.
  • Statyny (w niektórych przypadkach) - leki stosowane w celu obniżenia cholesterolu.
  • Leki przeciwgrzybicze, które mają wpływ na produkcję żeńskich hormonów.
  • Leki przeciwdepresyjne.
  • Leki przeciwpadaczkowe.
  • Lit wykorzystywany w leczeniu depresji i zaburzeń nastroju.

Uwaga, nie wszystkie wymienione wyżej leki muszą wywoływać wypadanie włosów. Nie każdy i nie zawsze doświadcza takich powikłań. Natężenie wypadania włosów (ich ilość) różni się też u poszczególnych pacjentów.

Polekowe wypadanie włosów. Czy jest odwracalne?

W większości przypadków włosy odrastają po zakończeniu terapii lekiem, który wywoływał ich wypadanie. Na efekty trzeba jednak czekać około pół roku. W zależności od indywidualnych predyspozycji cały cykl wzrostu włosów (poszczególne fazy) może trwać kilka miesięcy.

Jeśli dany lek powoduje wypadanie włosów, można uzgodnić z lekarzem zmianę na inny preparat o takim samym działaniu. Czasami nie jest to jednak możliwe i w wielu przypadkach wypadania włosów w czasie leczenia nie da się uniknąć (na przykład w czasie chemioterapii).

Zdarza się również, że włosy wypadają tylko w początkowym okresie zażywania leku, a później organizm sam przystosowuje się do terapii i włosy mimo leczenia zaczynają normalnie odrastać.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: nowafarmacja.pl; trychologiakosmetyczna.pl