Euthyrox a tycie. Czy leki na tarczycę powodują zwiększenie masy ciała?

01.07.2019
Aktualizacja: 01.07.2019 16:26
Euthyrox a tycie
fot. Shutterstock

Odebrałeś receptę na lek na niedoczynność tarczycy i boisz się, że przytyjesz? Sprawdź, czy grozi Ci zwiększenie masy ciała.

Euthyrox to lek stosowany m.in. w leczeniu wola obojętnego, w leczeniu niedoczynności tarczycy, w raku tarczycy. W ulotce leku przeczytać można: „W czasie stosowania lewotyroksyny sodowej objawy niepożądane nie powinny występować, o ile produkt jest stosowany zgodnie z zaleceniami i jeśli monitorowane są parametry kliniczne i laboratoryjne”.

Po przedawkowaniu lub w sytuacji, gdy na skutek źle dobranych dawek leku niedoczynność tarczycy przeszła w nadczynność tarczycy, możliwe jest wystąpienie następujących objawów:

  • zaburzenia rytmu serca (np. migotanie przedsionków i skurcze dodatkowe),
  • tachykardia,
  • kołatanie serca,
  • dolegliwości dławicowe,
  • ból głowy,
  • osłabienie mięśni,
  • kurcze mięśni,
  • uderzenia gorąca,
  • gorączka,
  • wymioty,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • rzekomy guz mózgu,
  • drżenia,
  • niepokój ruchowy,
  • bezsenność,
  • nadmierne pocenie się,
  • biegunka,
  • zmniejszenie masy ciała.

Zdarzają się też reakcje alergiczne.

Warto zwrócić uwagę na ostatni punkt z listy objawów: zmniejszenie masy ciała. Euthyrox to lek na niedoczynność tarczycy. Niedoczynność tarczycy może prowadzić do wolniejszego metabolizmu, przyrostu masy ciała i wyższego wskaźnika masy ciała (BMI).

Leczenie niedoczynności tarczycy wpływa na utratę masy ciała, choć, jak wynika z badań, jest to utrata nie tyle tkanki tłuszczowej, ile wydalanie nadmiaru wody z organizmu.

Jeśli waga skacze, może to oznaczać, że obrzęk śluzowaty wrócił, dawki leku są źle dobrane i należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym.

Zobacz takżeEuthyrox znika z aptek w zastraszającym tempie. W całym kraju brakuje leku na tarczycę 

Źródło: leki.urpl.gov.pl; endokrynologia.net; Weight loss after therapy of hypothyroidism is mainly caused by excretion of excess body water associated with myxoedema, Karmisholt J., Andersen S., Laurberg P., The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism 2011