Zamknij

W nowym roku stawiasz na sport? Fizjoterapeuta: pamiętaj o swoich ograniczeniach

02.01.2023 08:25

Więcej ruchu od nowego roku – to postanowienie wielu z nas. Zwiększenie aktywności fizycznej ma wiele plusów, ale zawsze trzeba mierzyć siły na zamiary. Fizjoterapeuta, dr n. med. Kamil Klupiński, przypomina najważniejsze zasady.

Aktywność fizyczna w nowym roku: od czego zacząć?
fot. Shutterstock

Nowy rok to nowe postanowienia. Wśród najczęstszych planów jest większa aktywność fizyczna. Nawet jeśli naszą główną motywacją jest zrzucenie dodatkowych kilogramów, sport ma wiele korzyści dla całego organizmu.

– Zwiększenie aktywności fizycznej, które wiele osób ma w planach w ramach noworocznych postanowień, to dobry pomysł, bo ruch oddziałuje na nasz organizm prozdrowotnie – powiedział PAP fizjoterapeuta dr n. med. Kamil Klupiński z Łodzi.

Jak wymienia specjalista, najważniejsze zalety codziennego ruchu, to:

  • poprawa zakresu ruchu stawów
  • wzmocnienie mięśni
  • poprawa kondycji psychicznej
  • utrzymanie ciała w dobrej kondycji

Jednak co zrobić, żeby nasze noworoczne plany się spełniły?

Zaczynasz przygodę ze sportem? O tym pamiętaj

Do codziennych ćwiczeń warto podejść z rozsądkiem, stopniowo zwiększając ich intensywność. Należy o tym pamiętać zwłaszcza na początku.
–  Aktywność, zwłaszcza podejmowana po okresie przerwy, powinna być w sposób racjonalny dostosowana do aktualnych możliwości fizycznych naszego organizmu - mówi fizjoterapeuta dr n. med. Kamil Klupiński.
Najlepiej jest biegać, chodzić na siłownię czy basen, co drugi dzień. Jeżeli chcemy schudnąć, zdaniem fizjoterapeuty, musimy zdawać sobie sprawę, że jest to możliwe tylko przy zachowaniu odpowiedniej diety i systematyczności.

Wybierając formę aktywności fizycznej warto zastanowić się nad własnymi możliwościami i ograniczeniami. O ile najprostsze i najtańsze jest bieganie, musimy zwrócić uwagę na kilka czynników, które pomogą uniknąć kontuzji (m.in. wybór odpowiedniej nawierzchni czy dopasowanie obuwia do biegania).

Wiele osób wybiera nordic walking – chodzenie z wykorzystaniem specjalistycznych kijków. Podczas tej aktywności pracuje bardzo dużo mięśni, odciążone są natomiast stawy; zmniejsza się znacząco nacisk na chrząstkę oraz powierzchnie stawowe, co prowadzi na przestrzeni czasu do redukcji bólu pochodzenia stawowego. Nordic walking można uprawiać niezależnie od pory roku.

Kolejną bezpieczną formą rekreacji, zalecaną w każdym wieku, jest jazda na rowerze. Pozwala ona na szybkie spalanie kalorii i jest wskazana szczególnie osobom z wysokim stężeniem cholesterolu we krwi, bo pomaga obniżyć poziom jego frakcji LDL.

Przy nadciśnieniu czy bólach kręgosłupa pomocne może okazać się pływanie.

– Aby nie zrobić sobie krzywdy, realizację noworocznych postanowień należy wcześniej zaplanować, dając sobie trochę czasu na zyskanie kondycji. Nie powinniśmy oczekiwać, że wstaniemy z kanapy i od razu przebiegniemy wiele kilometrów, czy wykonamy imponującą liczbę ćwiczeń z maksymalnym obciążeniem na siłowni – zaznaczył Klupiński.

Pierwszy trening na siłowni: co musisz wiedzieć?

Dobrym pomysłem na zimową aktywność fizyczną jest siłownia. Niestety, wielu z nas ma przed nią opory. Na siłowni możemy przede wszystkim wzmocnić mięśnie, by zapewnić prawidłowe wykonywanie czynności ruchowych i kontrolować postawę ciała. Trening możemy zacząć od  od ćwiczeń z wykorzystaniem oporu własnego ciała, a potem sprzętu pomocniczego - ciężarków, gum, piłek lekarskich. Istotą tych ćwiczeń jest stopniowe zwiększanie oporu pracującym mięśniom.

Jeśli ktoś nigdy jeszcze nie był na siłowni, zastanawia się, jak sobie taki trening zorganizować; czy wystarczy poczytać o nim w internecie, czy raczej potrzebny będzie trener personalny?

– Z poradami z internetu byłbym ostrożny, bo można tam znaleźć różne rzeczy, zarówno dobre jak i złe, a czasem po prostu nieodpowiednie dla początkującego sportowca-amatora. Konsultacja fizjoterapeuty sportowego, czy trenera personalnego w siłowni na pewno pomoże w wyborze zestawu ćwiczeń, które będą odpowiednie dla naszego poziomu. Trening będzie wtedy przyjemniejszy, efektywniejszy i uchronimy się przed kontuzjami – radzi fizjoterapeuta dr Kamil Klupiński.