Zamknij

Za mało się ruszasz? Twój organizm cię o tym ostrzega – 14 sygnałów

08.09.2021
Aktualizacja: 12.10.2021 14:07
Aktywność fizyczna ważna dla zdrowia
fot. Stanislaw Bielski/REPORTER

Polacy nie lubią aktywności fizycznej. Sytuacja powoli się zmienia, ale wciąż odpoczynek częściej kojarzymy z kanapą i ulubionym serialem niż chociażby ze spacerem po pobliskim parku czy lesie. Ruch jest jednak potrzebny, by być zdrowym. Organizm zresztą sam daje znać, że potrzebuje więcej ruchu. Skąd to wiadomo?

  1. 1. Masz zaparcia
  2. 2. Twoje stawy są sztywne
  3. 3. Brakuje ci tchu
  4. 4. Masz zły nastrój
  5. 5. Masz mało energii
  6. 6. Masz wolniejszy metabolizm
  7. 7. Gorzej śpisz
  8. 8. Zapominasz o różnych rzeczach
  9. 9. Masz podwyższone ciśnienie krwi
  10. 10. Masz stan przedcukrzycowy
  11. 11. Bolą cię plecy
  12. 12. Wciąż chce ci się jeść
  13. 13. Często chorujesz
  14. 14. Masz matową skórę

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na cały organizm, jej brak natomiast – wprost przeciwnie. Choć często ignorujemy znaki dawane przez organizm, to nie należy ich lekceważyć. Nasze ciało jest mądre i bardzo często informuje nas, czego potrzebuje. Wystarczy tylko prawidłowo odczytać te sygnały. Jakie mogą być objawy tego, że za mało się ruszasz?

1. Masz zaparcia

Aktywność fizyczna pobudza pracę jelit, co sprawia, że wypróżnienia są regularne – osoby aktywne rzadziej cierpią na zaparcia. Lepsze napięcie mięśni brzucha i przepony również sprawia, że odpadki szybciej przesuwają się przez przewód pokarmowy. Regularne ćwiczenia są ważne, zwłaszcza dla osób starszych.

2. Twoje stawy są sztywne

Obolałe stawy, którymi trudno jest poruszać, mogą być oznaką chorób, takich jak zapalenie stawów czy choroby autoimmunologiczne. Ale mogą także sztywnieć, gdy... nie używa się ich wystarczająco dużo. Warto pobudzić je do pracy i odblokować, by przestały boleć.

3. Brakuje ci tchu

Mięśnie słabną, gdy się ich nie używa – to wiemy na pewno. Dotyczy to również mięśni, które biorą udział w oddychaniu i pomagają płucom się poruszać – tracą siłę, jeśli nie ćwiczy się ich regularnie. Im mniej ruchu, tym bardziej może  brakować tchu, nawet podczas prostych codziennych czynności.

4. Masz zły nastrój

Brak ruchu szkodzi nie tylko zdrowiu fizycznemu. Może również zwiększać uczucie niepokoju, a nawet prowadzić do depresji. Ruch powoduje wydzielanie endorfin (tzw. hormonu szczęścia) – zapewnij sobie ich regularne dostawy. Chodzenie, jazda na rowerze, pływanie czy bieganie poprawią nastrój, a nawet samoocenę.

5. Masz mało energii

Ospałość i zmęczenie przez cały czas? Ćwiczenia fizyczne zwiększają ciśnienie krwi, a to pomaga dostarczyć tlen i składniki odżywcze do wszystkich komórek organizmu. Jeśli większość czasu spędzasz, siedząc, tkanki nie otrzymują takiej ilości paliwa, jakiej potrzebują, aby być w dobrej kondycji.

6. Masz wolniejszy metabolizm

Ludzie, którzy mają szybki metabolizm, być może po prostu więcej się ruszają – nawet jeśli jest to tylko wiercenie się. Większa aktywność powoduje spalanie większej ilości kalorii – każdy ruch wymaga bowiem paliwa.

7. Gorzej śpisz

Jeśli źle śpisz w nocy, poruszaj się więcej w ciągu dnia. Większa aktywność fizyczna i regularne ćwiczenia spowodują, że będziesz  szybciej zasypiać i spać głębiej.

8. Zapominasz o różnych rzeczach

Regularne ćwiczenia pozytywnie wpływają też na pracę mózgu, sprawiają, że organizm wytwarza więcej substancji zwanych czynnikami wzrostu. Pobudzają one budowę naczyń krwionośnych w mózgu – a im więcej krwi dociera do mózgu, tym lepiej się myśli, pamięta i łatwiej podejmuje decyzje.

9. Masz podwyższone ciśnienie krwi

Spędzanie większości czasu w pozycji siedzącej zwiększa ryzyko chorób serca. Dzieje się tak częściowo dlatego, że osoby prowadzące siedzący tryb życia są bardziej narażone na wysokie ciśnienie krwi, które jest dużym czynnikiem ryzyka chorób serca, takich jak  choroba wieńcowa i zawał serca.

10. Masz stan przedcukrzycowy

Kiedy aktywność fizyczna jest regularną częścią życia, organizmowi łatwiej jest utrzymać odpowiedni poziom glukozy we krwi. Stabilny poziom cukru we krwi zmniejsza zagrożenie cukrzycą typu 2.

11. Bolą cię plecy

Kiedy mięśnie kręgosłupa są słabe (bo ich nie używasz), nie są w stanie podtrzymywać go tak, jak powinny. To sprawia, że o wiele łatwiej jest nadwyrężyć mięśnie pleców podczas codziennych czynności, takich jak stanie czy sięganie po coś. Pilates, joga i inne ćwiczenia rozciągające pomagają zbudować silne mięśnie kręgosłupa.

12. Wciąż chce ci się jeść

Choć wydaje się, że ćwiczenia fizyczne powodują większy głód, jest wręcz odwrotnie. Jazda na rowerze, pływanie, spacery i bieganie tak naprawdę mogą zmniejszyć apetyt, bo zmieniają poziom niektórych substancji, które odpowiadają w organizmie za uczucie głodu.

13. Często chorujesz

Badania naukowe dowodzą, że im więcej umiarkowanej aktywności fizycznej, tym mniejsza szansa na złapanie przeziębienia lub innej infekcji. Prawda jest taka, że regularne ćwiczenia fizyczne sprawiają, że  system odpornościowy staje się silniejszy.

14. Masz matową skórę

Brak ruchu może także ponosić winę za matową skórę. Niektóre badania wskazują, że umiarkowane ćwiczenia fizyczne poprawiają krążenie i wzmacniają układ odpornościowy, co pomaga skórze zachować blask.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD.com