Zamknij

Trening a choroba. Czy można ćwiczyć w czasie przeziębienia?

22.04.2022
Aktualizacja: 22.04.2022 12:23

Czy w czasie choroby, przeziębienia, infekcji można ćwiczyć? Nie ma badań, które wskazują, że to szkodliwe, ale warto wiedzieć, że intensywny trening może obciążać organizm. Jeśli chcesz ćwiczyć i sprawia ci to przyjemność, postaw na łagodną, lekką aktywność fizyczną i obserwuj reakcje organizmu.

Joga
fot. Shutterstock

Regularne ćwiczenia są dobre dla układu odpornościowego. Niektóre badania sugerują, że aktywność fizyczna może obniżyć ryzyko infekcji górnych dróg oddechowych, takich jak przeziębienie. Szacuje się, że 30 minut umiarkowanych ćwiczeń pięć razy w tygodniu wystarczy, aby wzmocnić odporność.

Podczas ćwiczeń uwalniane są hormony zwane katecholaminami — to adrenalina i noradrenalina. Hormony te odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu układu odpornościowego, wywołując szybkie uwalnianie ważnych komórek odpornościowych, które pomagają wykryć patogeny w organizmie. Hormony te zwiększają też szybkość "poruszania się" komórek odpornościowych między krwią a tkanką – co przyspiesza wykrywanie patogenów i zapobieganie chorobom przez nie wywoływanym.

Kiedy ćwiczymy, zwiększa się również przepływ krwi, by pomóc ciału nadążyć za zwiększonymi wymaganiami ćwiczeń. Ten zwiększony przepływ krwi powoduje większy nacisk na naczynia krwionośne, które uwalniają specyficzne komórki odpornościowe zwane komórkami NK i limfocyty T. Komórki te odgrywają ważną rolę w unieszkodliwianiu wirusów.

Ponieważ ćwiczenia są dobre dla zdrowia, wiele osób myśli, że ćwicząc w czasie choroby, przyspieszy proces zdrowienia. Niektórzy myślą, że wystarczy się "wypocić", podnieść temperaturę ciała, przyspieszyć krążenie, by pozbyć się choroby. Niestety, tak to nie działa. Organizm obciążony chorobą, może źle reagować na wysiłek fizyczny.

Czy w czasie choroby można ćwiczyć?

Pomimo korzyści płynących z ćwiczeń, trudno jest stwierdzić, czy ćwiczenia podczas choroby (głównie przeziębienia) mogą przyspieszyć proces zdrowienia. Obecnie nie ma żadnych badań, które by potwierdzały lub wykluczały taką teorię. Dlatego w tej kwestii warto zdać się na intuicję i zdrowy rozsądek. Warto pamiętać, że ćwiczenia fizyczne mogą dodatkowo obciążać organizm, który walczy z chorobą, dlatego komórki odpornościowe mogą wolniej i mniej efektywnie reagować na patogeny. Może to częściowo wynikać z faktu, że podczas ćwiczeń organizm potrzebuje więcej tlenu i zmagazynowanej energii (w postaci glukozy), których potrzebują również komórki odpornościowe, aby zwalczyć wirusa.

Jeśli organizm walczy z istniejącą infekcją, a następnie jest narażony na stres związany z ćwiczeniami, może to wpływać niekorzystnie na odpowiedź immunologiczną.

Nie oznacza to jednak, że podczas choroby wolno tylko leżeć. Jeśli stan zdrowia na to pozwala, można wykonywać ćwiczenia mniej intensywne — rozciąganie, jogę, a także ćwiczenia oddechowe, czy spacery na świeżym powietrzu. W czasie choroby warto pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu oraz o zdrowej, lekkostrawnej diecie, która nie obciąży dodatkowo organizmu. 

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: theconversation.com