Zamknij

Te ćwiczenia opóźniają rozwój demencji. Są polecane dla seniorów

25.08.2022
Aktualizacja: 25.08.2022 10:55
Rozciąganie
fot. Shutterstock

Aktywność fizyczna opóźnia rozwój demencji i pomaga zachować sprawność u seniorów. Naukowcy na podstawie badania z udziałem kilkuset osób sprawdzili, jaka forma aktywności opóźnia rozwój tej choroby i jest dla osób starszych bezpieczna. Sprawdź, jakie ćwiczenia warto wykonywać 

Demencja, inaczej otępienie, to zespół objawów wynikających z nieprawidłowej pracy mózgu. Otępienie należy to grupy chorób neurozwyrodnieniowych, których istotą jest postępujące uszkodzenie struktur i funkcji neuronów. W przebiegu choroby dochodzi do upośledzenia zdolności umysłowych, takich jak pamięć uwaga, percepcja, koncentracja, orientacja, pogarsza się też stan fizyczny chorych.

Demencji nie można zapobiec, nie można jej też wyleczyć. Można natomiast spowolnić postęp choroby. Oprócz specjalistycznych leków służą do tego ćwiczenia fizyczne i umysłowe, a także aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym. 

Naukowcy z Wake Forest School of Medicine w Karolinie Północnej poinformowali, że seniorzy narażeni na demencję mogą spowolnić jej rozwój poprzez... aerobik i rozciąganie. Potwierdziły to badania z udziałem kilkuset osób.

Aerobik i rozciąganie opóźniają rozwój demencji

Do badań rekrutowano 296 seniorów, którzy prowadzili siedzący tryb życia i mieli problemy z pamięcią. Uczestników podzielono na dwie grupy. Pierwsza grupa regularnie wykonywała ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej lub dużej intensywności, a druga grupa ćwiczenia rozciągające oraz na równowagę. U wszystkich uczestników zdiagnozowano łagodne zaburzenia poznawcze, tj. pogorszenie funkcji poznawczych związane ze starzeniem się, jednak nieoznaczające jeszcze demencji.

Seniorzy ćwiczyli przez cztery dni w tygodniu po co najmniej 30 minut (dwa dni z instruktorem, a dwa samodzielnie). Testy funkcji poznawczych przeprowadzano na początku programu, a następnie po upływie sześciu i dwunastu miesięcy.

Okazało się, że zdolności poznawcze obu ćwiczących grup przez 12 miesięcy nie uległy pogorszeniu, podczas gdy inne badania wskazywały, że u osób w tym samym wieku z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, które prowadziły siedzący tryb życia przez rok, następowało wyraźne pogorszenie sprawności umysłowej.

- Oczekiwaliśmy, że większe działanie ochronne będą miały intensywniejsze ćwiczenia aerobowe, jednak okazuje się, że także znacznie mniej wymagające ćwiczenia przynoszą podobne rezultaty, co wskazuje, że pozytywny rezultat mogą osiągnąć także mniej sprawni fizycznie seniorzy. Bardzo istotne jest jednak to, aby treningi były wykonywane pod okiem trenera lub kogoś zapewniającego interakcję – powiedziała autorka analizy dr Laura Baker.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: PAP