Syndrom głupiego pośladka (amnezja pośladkowa) – jak go rozpoznać?

17.11.2020
Aktualizacja: 17.11.2020 17:50
Syndrom głupiego pośladka (amnezja pośladkowa)
fot. Shutterstock

Amnezja pośladkowa (inaczej syndrom głupiego pośladka, syndrom martwego pośladka, pośladkowa skleroza) to poważny problem medyczny, zwłaszcza w czasach pandemii, gdy siedzimy więcej, niż byśmy tego chcieli. Jak rozpoznać tę dolegliwość i jakie są jej konsekwencje?

Amnezja pośladkowa - na skróty:

Mięśnie pośladkowe (mięsień pośladkowy wielki, pośladkowy średni, pośladkowy mały) odpowiadają za efektywność i płynność ruchu uda oraz za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Gdy nie będą używane i wzmacniane, stracą swoje funkcje, staną się nierozciągnięte, znacznie słabsze, a ich zadania będą stopniowo przejmowane przez sąsiednie partie mięśni. Tę utratę prawidłowych funkcji mięśni pośladkowych nazywamy właśnie amnezją pośladkową (syndromem głupiego pośladka, z ang. gluteal amnesia).

Amnezja pośladkowa (syndrom głupiego pośladka): konsekwencje dla zdrowia

Dolegliwość ta może mieć bardzo poważne konsekwencje dla zdrowia, bo prowadzi do zaburzeń postawy ciała, co może skutkować problemami z układem ruchowym, bólem pleców, a właściwie kręgosłupa, bólem kolan, bioder, a nawet barków. Może też pojawić się stan zapalny w przeciążonych mięśniach i ścięgnach, które przejęły zadania mięśni pośladków (m.in. mięśni łydek, ścięgna Achillesa). Syndrom głupiego pośladka może być również przyczyną nieproporcjonalnego rozwoju mięśni nóg, a dokładnie przedniego i tylnego uda.

Amnezja pośladkowa (syndrom głupiego pośladka): kto jest w grupie ryzyka?

Amnezja pośladkowa (syndrom głupiego pośladka) może się pojawić u:

  • osób prowadzących siedzący tryb życia, a to dlatego, że pozycja siedząca sprzyja przykurczom mięśni zginających biodro, które aktywują również mięśnie pośladków;
  • sportowców, którzy wykonują zbyt dużo ćwiczeń angażujących mięśnie czworogłowe (przód uda) lub zaniedbujących treningi siłowe;
  • biegaczy i rowerzystów (głównie u osób jeżdżących rekreacyjne w pozycji siedzącej) – sporty te w mniejszym stopniu angażują mięśnie pośladków, a bardziej obciążają mięśnie nóg.

Jak sprawdzić, czy ten problem mnie dotyczy?

Aby sprawdzić, czy twój pośladek jest "martwy", tj. czy masz amnezję mięśni pośladkowych, wystarczy wykonać proste ćwiczenie. Stań przed dużym lustrem, a następnie wykonaj przysiad. Twoje kolana powinny być na linii drugiego lub trzeciego palca stopy. Jeśli schodzą się do środka lub wystają przed stopy, może to znaczyć, że twoje mięśnie pośladków są osłabione i mają nad nimi przewagę mięśnie ud.  

Możesz również położyć się na plecach z rękami pod pośladkami, a następnie spróbować spiąć najpierw prawy, potem lewy pośladek, następnie oba na raz – praca mięśni powinna być wyraźnie wyczuwalna pod rękami. Jeśli ich nie czujesz, masz problem.

Amnezja pośladkowa (syndrom głupiego pośladka): jak temu zapobiec?

Jak zapobiec amnezji pośladkowej? To proste. Więcej ćwiczyć, ale... mądrze ćwiczyć. Należy robić przysiady, wykroki, wypchnięcia bioder z pozycji mostka etc. Czyli ćwiczenia rozluźniające, rozciągające oraz wzmacniające mięśnie pośladków. Najlepiej byłoby wykonywać te ćwiczenia pod okiem fizjoterapeuty, który nauczy nas prawidłowych wzorców ruchowych oraz jak utrzymać prawidłową postawę ciała.

Warto również ćwiczyć podczas siedzenia, np. podczas pracy. Od czasu do czasu należy spinać pośladki i trwać w tym przez 10-15 sekund. Takie ćwiczenia należy powtarzać kilkanaście razy w ciągu dnia w cyklach po kilkanaście powtórzeń.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.