Korzystasz z telefonu około 2,5 godziny dziennie? Uważaj na syndrom „SMS-owej szyi”

19.07.2019
Aktualizacja: 19.07.2019 15:07
Sztywność karku i ból z tyłu głowy

O tym, że siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, nieergonomiczna pozycja w pracy, nadwyrężą kręgosłup, większość z nas wiedziała. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że również częste użytkowanie telefonu deformuje sylwetkę i powoduje sztywność mięśni. Syndrom „SMS-owej szyi”: z tym problemem boryka się większość 30-,40-latków. Zobacz, czym może grozić nadmierne korzystanie z komórki.

Ból szyi i kręgosłupa: przyczyny

Syndrom SMS-owej szyi (text neck syndrome) jest jednym z efektów, który został zauważony i opisany w medycznej literaturze już dawno temu. Obecnie przybiera rozmiar problemu społecznego.

Nieustanne SMS-owanie, wpatrywanie się w ekran smartfonu lub tabletu, czytanie z ekranu to czynności wykonywane zazwyczaj w pozycji zgarbionej z pochyloną głową. Przez wiele godzin dziennie. Ma to swoje konsekwencje w postaci wad postawy i zespołu dolegliwości: 

  • bólu ramion,
  • bóli głowy,
  • drętwienia rąk,
  • uczucie mrowienia i kłucia w okolicy szyi, ramion i między łopatkami,
  • sztywności mięśni,
  • bólu przy ruchach szyją.

Ważna informacja

Statystycznie korzystamy ze smartfonów przez 147 minut dziennie, miesięcznie około 73 godziny, a rocznie ponad 800 godzin.

Początkowo niegroźne, choć dokuczliwe bóle szyi i karku prowadzą do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, szybszego zużywania się krążków międzykręgowych, mięśni i ścięgien utrzymujących kręgosłup w prawidłowej pozycji. Może dochodzić również do problemów z oddychaniem, bólów w klatce piersiowej, przewlekłych bólów głowy i zaburzeń neurologicznych.

Nieergonomiczne posługiwanie się urządzeniami mobilnymi oraz uzależnienie od spędzania wielu godzin przed ekranami ma również inne, bardzo poważne konsekwencje zdrowotne, wśród których syndrom SMS-owej szyi jest tylko jednym z wielu.

Nie tylko szyja, ale również ręce (kciuki i nadgarstki) są narażone na negatywne skutki zbyt częstego korzystania z urządzeń mobilnych. Może powodować:

  • Tzw. kciuk gracza to przypadłość, na którą chorują osoby grające na padach od konsol oraz na ekranach dotykowych operując kciukami.
  • Zespól de Quervaina, przewlekły stan zapalny pochewki ścięgnistej nadgarstka. 
  • Zespół cieśni nadgarstka, narażone są  szczególnie osoby pracujące na komputerze z myszką i klawiaturą.

Należy pamiętać też o tym, że nadmierne przesiadywanie w mediach społecznościowych jest szkodliwe dla zdrowia psychicznego  i może prowadzić do zaburzeń psychicznych: depresji, nerwicy, obsesji, FOMO (Fear of Missing Out) i wyobcowania z prawdziwego życia społecznego. 

Co zmienić po diagnozie syndromu SMS-owej szyi?

Należy przede wszystkim dbać o prawidłową postawę ciała, regularne odpoczynki i aktywność fizyczną. Ważne jest również to, aby ograniczyć czas spędzany przed ekranem telefonu. Poniższe 5 punktów jest wprowadzenia od zaraz. 

  • Utrzymuj prawidłową postawę ciała: szyja nie może być nadmiernie pochylana.
  • Rób częste przerwy i ogranicz korzystania z urządzenia.
  • Zrób kilku ćwiczeń rozciągających i rozluźniających mięśnie szyi, pleców i karku po dłuższym użytkowaniu urządzeń mobilnych.
  • Spędzaj czas wolny, nie używając telefonu. 
  • Unikaj patrzenia w dół z pochyloną głową.

O problemie alarmował niedawno również Główny Inspektor Sanitarny. 

Przeczytaj również: Kręcz szyi boli i paraliżuje ruchy. Jak sobie poradzić z kręczem?