Siedzący tryb pracy – jak sobie pomóc? [PORADNIK]

Aleksandra Supryn
10.09.2015 14:28
Siedzący tryb pracy – jak sobie pomóc? [PORADNIK]
Fot. Siedzący tryb pracy – jak sobie pomóc? [PORADNIK]

Siedzący tryb pracy to zmora naszej cywilizacji. Większość z nas spędza od 8 do 10 godzin dziennie siedząc przy biurku. To bardzo nienaturalna pozycja dla naszego ciała, która znacząco wpływa na stan naszego zdrowia. 

Do czego może doprowadzić siedzący tryb pracy?

Długie siedzenie w jednej pozycji może doprowadzić do poważnych konsekwencji. Najbardziej oczywistymi są bóle pleców i rożne zwyrodnienia kręgosłupa. Podczas siedzenia obciążamy kręgosłup dwukrotnie bardziej niż kiedy stoimy.

Osoby, które siedzą po kilka godzin dziennie znacznie częściej cierpią również na syndrom jelita leniwego (brak ruchu osłabia mięśnie brzucha i prowadzi do problemów z wypróżnianiem) oraz hemoroidy. Długotrwałe siedzenie niejednokrotnie prowadzi również do otyłości – siedząc spalamy dwa razy mniej kalorii niż stojąc.

Także żylaki są efektem siedzącego trybu pracy. Unieruchomione nogi blokują pompę mięśniowo-zaworową, która odpowiada za transport krwi ku górze. Zastająca w nogach krew napiera na ścianki żył, osłabiając je i rozpychając.

Długotrwała praca siedząca może również doprowadzić do znacznie poważniejszych chorób, m.in. cukrzycy typu 2 czy nadciśnienia. Badanie wykazują również, że siedzący pracownicy są o wiele bardziej narażeni na zawał serca lub udar.

Siedzący tryb pracy: ćwiczenia

Kiedy jesteś w pracy ustaw na telefonie przypomnienie, które będzie włączać się co 20-30 minut. Kiedy usłyszysz dzwonek po prostu na chwilę wstań i delikatnie się porozciągaj.

Ważne jest też rozluźnienie mięśni pleców i nóg. W tym celu wykonuj ćwiczenia z wałkiem lub piłkami do jogi. Piłkami świetnie wymasujesz dolne parte pleców, a wałkiem – nogi. Zmniejszysz w ten sposób bóle oraz poprawisz krążenie.

Powinieneś się również rozciągać. Podczas długotrwałego siedzenia mięśnie bioder stają się spięte. Najbardziej efektywnym ćwiczeniem będzie hinduski przysiad – różniący się od zwykłego przysiadu tym, że pięty nie dotykają pośladków, a ręce wykonują charakterystyczny, kołyszący ruch.