Zamknij

Sauna zamiast treningu? Kolejny dowód, że to działa

26.05.2021 15:42

Sesja w saunie to porządna dawka relaksu, ale i potężne wyzwanie dla naszego organizmu. Coraz więcej badań wskazuje na to, że może konkurować z treningiem aerobowym.

Sauna
fot. Shutterstock

Wymierne korzyści dla zdrowia przynosi trening o umiarkowanej intensywności, trzy razy w tygodniu, przez 30 minut. Chodzi o tzw. trening tlenowy - lekką zadyszkę, delikatne podniesienie tętna, poprawę krążenia krwi w organizmie. Okazuje się, że podobne efekty uzyskać można... siedząc w saunie.

Sauna - korzyści dla zdrowia

W czerwcu 2019 pisaliśmy, o badaniach naukowców z Martin Luther University Halle-Wittenberg (MLU) i Medical Center w Berlinie (MCB), które wykazały, że sesja w saunie podnosi ciśnienie krwi i tętno, a efekt porównywalny jest do krótkotrwałego treningu sportowego.

ZOBACZ: Sesja w saunie to niezły trening. Alternatywa dla leniwych?

Z opublikowanego pod koniec 2020 roku w "Journal of Applied Physiology" dużego przeglądu badań wynika, że sesja w saunie wpływa na poprawę wydolności krążeniowo-oddechowej, poprawę kondycji naczyń krwionośnych, poprawę wyników glikemii, gasi też przewlekłe stany zapalne o niskim stopniu nasilenia.

"Bierny trening staje się obiecującą terapią dla pacjentów, którzy nie mogą wykonywać długotrwałych ćwiczeń lub nie wykazują się odpowiednią konsekwencją" - komentują autorzy raportu.

Minusem jest fakt, że w saunie nie zgubimy nadmiernej masy ciała - kilogramy, które przy okazji polecą, to woda, którą wypacamy.

Źródło: journals.physiology.org