Pilates: liczy się jakość ruchu, a nie liczba powtórzeń

11.12.2019
Aktualizacja: 11.12.2019 14:43
Pilates to ćwiczenia wzmacniające mięśnie głębokie

Jane Fonda, Madonna, Jennifer Aniston - co je łączy? Wszystkie czują się przynajmniej dziesięć lat młodsze niż wskazuje metryka, wszystkie tak też wyglądają i wszystkie... trenują pilates.

Joseph Pilates, niemiecki bokser, artysta cyrkowy i trener samoobrony, w czasie I wojny światowej pracował jako sanitariusz na Wyspie Man. Chcąc ułatwić rehabilitację osobom niepełnosprawnym ruchowo, opracował specjalne przyrządy gimnastyczne na sprężynach, mocowane do łóżka. Tak powstał program ćwiczeń, który dziś jest jednym z najpopularniejszych systemów treningowych na świecie.

Pilates - co potrzebne?

Pilates to program treningowy wzmacniający mięśnie głębokie, poprawiający kondycję, wysmuklający sylwetkę. Poszczególne ćwiczenia wykonywane są wolno i dokładnie. Ruchy mają być płynne. Liczy się jakość ruchu, a nie liczba powtórzeń.

Ćwiczenia wykonywane są na macie, z użyciem drobnego, niewymagającego dużych nakładów finansowych, sprzętu. Sprzęt, w który warto zainwestować przed rozpoczęciem treningów to: duża piłka balansująca, mała piłka do rehabilitacji, elastyczne taśmy do treningu, roller (wałek korekcyjny).

Ideą treningu jest całkowite skoncentrowanie się na ciele, oddechu i prawidłowym wykonaniu ćwiczeń. Nie ma miejsca na codzienne sprawy, nie ma stresu, przez godzinę głowa jest wolna od zmartwień.

Pilates - dlaczego warto?

Pilates wzmacnia siłę, elastyczność, koordynację i równowagę ciała. Napięte obszary karku i obręczy barkowej zostają rozluźnione, co pomaga walczyć z napięciowymi bólami głowy. Rozluźnieniu ulegają też mięśnie obręczy miedniczej. Niemal od razu po rozpoczęciu treningu czuć, gdzie skumulował się stres.

Poprawa siły mięśniowej wokół kręgosłupa, mięśni brzucha i ud skutkuje stabilniejszą postawą, zmniejszeniem bólu kręgosłupa oraz wysmukleniem sylwetki. Lepsze są także równowaga i koordynacja ruchowa, co spełnia przesłanki treningu funkcjonalnego.

Niewątpliwą zaletą pilatesu jest fakt, że ćwiczenia są bezpieczne, mogą być wykonywane również przez większość rekonwalescentów, kobiety w ciąży, po konsultacji z lekarzem oraz osoby, które na trening trafiają "z ulicy".

Jak mawiał sam Joseph Pilates: "Po 10 seansach czujesz różnicę. Po 20 seansach widzisz różnicę. A po 30 seansach masz całkiem nowe ciało".