Zamknij

Jest modne i zdrowe. Jakie białko wybrać, żeby wzmocnić mięśnie po treningu?

30.11.2020
Aktualizacja: 30.11.2020 21:22
Odżywka białkowa
fot. Fotolia.com

Odżywka białkowa dawniej używana była głównie przez sportowców, teraz sięga po nią coraz więcej osób, które uprawiają aktywność fizyczną. Dowiedz się, jakie ma właściwości odżywka białkowa i dlaczego warto ją przyjmować po treningu.

Odżywka białkowa polecana jest przede wszystkim osobom, które uprawiają sport zawodowo, jednak coraz częściej stosują ją również osoby, które są aktywne fizyczne i chcą przyspieszyć regenerację mięśni oraz spalanie tłuszczu. Dzięki niej możemy wzbogacić naszą dietę w dodatkową porcję białka, które jest podstawowym budulcem naszych mięśni.

Osoby aktywne fizycznie przede wszystkim powinny zadbać o swoją dietę. Regularne treningi (nie tylko siłowe) wymagają odpowiedniego przygotowania. Po pierwsze, musimy mieć co spalać podczas wymagających ćwiczeń. Po drugie, nasze mięśnie potrzebują wzmocnienia, żeby każdy podniesiony ciężarek nie kończył się kontuzją. Stąd też najlepiej, jeżeli nasza dieta będzie bogata w białko. Zanim jednak zdecydujemy się na nią przejść, warto sprawdzić, czy jest nam w ogóle potrzebna. W tym pomóc może kalkulator BMI.

Odżywka białkowa – czy warto stosować?

Na uzupełnianie białka z reguły decydują się sportowcy. Coraz częściej jednak nie tylko kulturyści sięgają po odżywki białkowe. Obecnie po białko chętnie sięgają również kobiety, które regularnie ćwiczą, np. na siłowni. Pytanie tylko, kiedy warto faktycznie zdecydować się na dodatkową porcję protein. Okazuje się, że nie zawsze jest nam to potrzebne.

Po białko powinniśmy sięgnąć wtedy, gdy nasza dieta jest uboga w naturalne składniki, które je zawierają. A utrzymywanie diety wysokobiałkowej nie jest rzeczą skomplikowaną. Dużo białka znajdziemy w wielu produktach wysokobiałkowych, które są dostępne w każdym sklepie. Jeżeli jednak dużo trenuje, a z jakiegoś powodu danego dnia nie możemy dostarczyć sobie odpowiedniej ilości protein, wówczas powinniśmy zdecydować się na uzupełnienie ich odżywką.

Jak wybrać odpowiednie białko?

Na rynku dostępnych jest wiele odżywek białkowych. Na początku dlatego warto przemyśleć, jaka będzie odpowiednia dla nas.

  • Białko serwatkowe – to właśnie po nie najchętniej sięgają miłośnicy aktywności fizycznej, którzy chcą uzupełnić zasoby protein w organizmie. Charakteryzuje się szybkim przyswajaniem, dlatego warto je pić zaraz po treningu, gdy chcemy jak najszybciej zregenerować poziom białka. W jego skład wchodzą aminokwasy, które wspierają działanie treningów. Przede wszystkim tauryna, która odpowiada za bezpośrednie dostarczanie kreatyny do mięśni
  • Kazeina – jej wchłanianie z reguły trwa kilka godzin. Dlatego też doskonale nadaje się do stosowania na noc, gdy aminokwasy będą stopniowo dostawać się do tkanki mięśniowej.
  • Serwatka i kazeina – to połączenie nie dość, że zapewni nam szybkie uzupełnienie protein, to jeszcze później będzie się wchłaniać w mięśnie. Warto jest stosować w momencie, gdy np. nie mamy czasu na posiłek.

Kiedy pić białko?

Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, że białko nie zastąpi nam zbilansowanej diety. Nawet, jeżeli możemy je pić w ramach posiłku, nie warto z tym przesadzać. Podstawą w odpowiedzi na pytanie, kiedy pić białko, jest uzupełnianie go zawsze wtedy, gdy zaczyna go brakować diecie. Zazwyczaj sięgamy po nie zaraz po treningu, żeby przyspieszyć regenerację mięśni. Jeżeli jednak zapomnimy zabrać je na siłownie, możemy wykorzystać je również wieczorem. Wypicie białka bezpośrednio przed snem zagwarantuje nam wchłanianie się go przez całą noc.

Bądź na bieżąco! Polub Zdrowie Radio ZET na Facebooku