Wykonuj to ćwiczenie codziennie przez minutę i wzmocnij swoje serce i kręgosłup

24.09.2020
Aktualizacja: 24.09.2020 21:23
Oddychanie przeponą - dlaczego jest tak ważne?
fot. Shutterstock

Dlaczego oddychanie przeponą jest tak ważne dla zdrowia? Jak prawidłowo i świadomie oddychać? Co zyskamy, gdy codziennie - przynajmniej przez minutę - będziemy oddychać przeponą? 

Najpierw otwórz okno i zadbaj o świeży dopływ powietrza. Następnie stań w pozycji wyprostowanej lub połóż się na plecach z ugiętymi nogami. Jedną rękę połóż na swojej klatce piersiowej, a drugą na brzuchu (pod żebrami). Zacznij oddychać. Najpierw zrób głęboki wdech nosem. Twój brzuch wraz z wciąganym powietrzem powinien się powiększyć podnosząc leżąca na nim rękę. Klatka piersiowa powinna być z bezruchu. Następnie delikatnie i wolno wypuszczaj powietrze przez usta. Leżąca na brzuchu ręka powinna wrócić wraz z nim do swojej pierwotnej pozycji. Pamiętaj, by nie napinać mięśni brzucha, pracuj przeponą. Wykonuj w ten sposób wdechy i wydechy przez minutę (to około 30 wdechów i wydechów). Wolno i miarowo. Skoncentruj się na tej czynności.

Prawidłowe (świadome) oddychanie jest niezwykle istotne w prawidłowej pracy organizmu. Niestety na co dzień oddychamy zbyt płytko, nie skupiając się na tej czynności. To prowadzi do niedotlenienia, bywa powodem bólu karku, głowy i szyi.

Oddychanie przeponowe, które wykonaliście przed chwilą (lub wykonacie za chwilę), jest bardzo istotne, bo przepona to drugi najważniejszy – po sercu – mięsień w naszym organizmie. Wpływa ona na funkcjonowanie wielu narządów. Oddychanie przeponą zapewnia masaż naszym organom wewnętrznym. Częste poruszanie przeponą pomaga uniknąć problemów z zastojem krwi i limfy, wzmacnia serce, odciąża kręgosłup, zapobiega dyskopatiom i zwyrodnieniom kręgosłupa, a także występowaniu refluksu czy zespołu jelita drażliwego. Oddychanie przeponą sprzyja również walce ze stresem, bo ułatwia wyciszenie emocji, uspokaja tętno. Wyćwiczona oddychaniem przepona stanowi też silne wsparcie dla kręgosłupa, co umożliwia zachowanie właściwej postawy i prawidłowego chodu.

Zacznij oddychać świadomie i zacznij mieć realny wpływ na swoje zdrowie i samopoczucie. Zacznij obserwować swój oddech. Jest płytki, urwany? Może to oznaczać, że jesteś spięty i zestresowany. Zatrzymaj się na chwilę i zacznij spokojnie oddychaj przeponą.

Źródło: mabra.com