Zamknij

Nie masz czasu na ćwiczenia? Poświęć 2 minuty

03.11.2022
Aktualizacja: 03.11.2022 11:45

Wystarczą dwie minuty aktywności fizycznej dziennie, czyli zaledwie 15 minut tygodniowo, żeby przedłużyć sobie życie - przekonują naukowcy na łamach "European Heart Journal", periodyku Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Aktywność fizyczna
fot. Shutterstock

Badacze z Uniwersytetu w Sydney przeanalizowali związki pomiędzy długością i częstotliwością aktywności fizycznej a zgonem oraz zapadalnością na choroby układu krążenia i nowotwory u seniorów, których dane zebrano w brytyjskim Biobanku. Parametry pochodziły z siedmiu lat i dotyczyły dużej grupy ponad 71 tys. osób, z medianą wieku 62,5 lat.

Fakt, że ryzyko zdarzeń niepożądanych zmniejszało się wraz ze wzrostem długości i częstotliwości aktywności fizycznej, nie zaskakuje. Szokujące jest jednak to, że korzyści zaobserwowano nawet przy niewielkim, by nie rzec symbolicznym, wysiłku.

Uczestnicy bez żadnej aktywności fizycznej w tygodniu mieli 4% ryzyko śmierci w ciągu pięciu lat, podczas gdy ci, którzy ćwiczyli mniej niż 10 minut tygodniowo, zmniejszali ryzyko śmierci o połowę. Przy intensywnym, ale krótkim wysiłku (do 2 minut), powtarzanym cztery razy dziennie, ryzyko zgonu zmniejszało się o 27%. Natomiast 10 pików tygodniowo wiązało się odpowiednio z 16% i 17% niższym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych i raka.

Wyniki opublikowano w renomowanym "European Heart Journal", periodyku Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: "Short bursts of vigorous activity linked with increased longevity", eurekalert.com

loader