Zamknij

Najlepsza pora dnia na trening: rano czy wieczorem? To zależy od płci

06.06.2022
Aktualizacja: 06.06.2022 15:20

Ćwiczenia fizyczne są korzystne dla zdrowia niezależnie od pory dnia, ale naukowcy właśnie udowodnili, że poranne i wieczorne treningi mają inny wpływ ciało i umysł. Co ciekawe, efekty ćwiczeń zależą również od płci osoby ćwiczącej.

Efekty porannych i wieczornych treningów
fot. Schutterstock

Naukowcy ze Skidmore College przeprowadzili pierwsze badanie, w którym sprawdzono, jak ćwiczenia fizyczne wpływają na ludzi w zależności od pory dnia, w której odbywa się trening. W badaniu wzięła udział podobna liczba kobiet i mężczyzn – wcześniejsze testy prowadzono niemal wyłącznie z udziałem panów (w badaniach z dziedziny sportu bierze udział bardzo mało kobiet, ich udział szacuje się na zaledwie 3 proc.). Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Frontiers in Physiology”.

Poranny i wieczorny trening – jak wpływa na kobiety i mężczyzn?

W badaniu, które trwało 12 tygodni, wzięło udział 47 zdrowych i aktywnych osób - 27 kobiet oraz 20 mężczyzn. Program obejmował ścisłą dietę i treningi. W ciągu tygodnia uczestnicy ćwiczyli przez 4 dni – trening obejmował sprinty, trening oporowy, rozciąganie i trening wytrzymałościowy. Trzy dni odpoczynku wypadały w środę, sobotę i niedzielę. Połowa grupy wykonywała godzinne ćwiczenia rano przed śniadaniem, a druga połowa wieczorem przed kolacją.

  • U wszystkich uczestników poprawiło się zdrowie, wzrosła też kondycja, ale poranne i wieczorne ćwiczenia dały różne rezultaty, zwłaszcza w przypadku kobiet.
  • Uczestniczki, które ćwiczyły rano, spaliły o 7 proc. więcej tłuszczu brzusznego, a ich ciśnienie krwi spadło o 7 proc. bardziej niż u kobiet, które ćwiczyły wieczorem. Poranne treningi poprawiły też siłę nóg.
  • U kobiet, które ćwiczyły wieczorem, zaobserwowano poprawę siły mięśni górnej części ciała, polepszenie nastroju oraz zmniejszenie apetytu. Siła mięśni wzrosła o 29 proc., a wytrzymałość o 15 proc. w porównaniu z ćwiczącymi rano.
  • Na mężczyzn mniejszy wpływ niż na kobiety miała pora ćwiczeń. Wieczorny trening spowodował u nich jednak obniżenie ciśnienia krwi i większe spalanie tłuszczu w porównaniu z porannymi ćwiczeniami. Powodował również mniejsze zmęczenie – o 55 proc.

– Po raz pierwszy pokazaliśmy, że w przypadku kobiet ćwiczenia wykonywane rano zmniejszają ilość tłuszczu na brzuchu i ciśnienie krwi, natomiast ćwiczenia wykonywane wieczorem zwiększają siłę, moc i wytrzymałość mięśni górnej części ciała, a także poprawiają nastrój i zwiększają sytość. Wykazaliśmy również, że w przypadku mężczyzn wieczorne ćwiczenia obniżają ciśnienie krwi, ryzyko chorób serca i uczucie zmęczenia oraz spalają więcej tłuszczu, w porównaniu z ćwiczeniami porannymi, poprawiają też nastrój – wyjaśnia fizjolog Paul Arciero z Wydziału Zdrowia i Nauk Fizjologicznych Człowieka Skidmore College.

Czas ćwiczeń ma większy wpływ na kobiety niż mężczyzn

Już wcześniej badania wykazały, że poranne treningi dają inne rezultaty niż ćwiczenia popołudniowe lub wieczorne, ale danych jest bardzo niewiele, a większość badań koncentrowała się wyłącznie na mężczyznach. Niektóre z eksperymentów natomiast dotyczyły tylko samców myszy.

Najnowsze badanie dotyczyło zarówno mężczyźni, jak i kobiet. Jego wyniki sugerują, że pora wykonywania codziennych ćwiczeń fizycznych wpływa na sprawność fizyczną kobiet w większym stopniu niż mężczyzn.

Naukowcy nie ustalili jeszcze, dlaczego tak się dzieje, ale mają kilka hipotez. Podejrzewają, że może chodzić o rytmy okołodobowe, które są odmienne u kobiet i mężczyzn. Wpływają one na fizjologię i psychikę człowieka w ciągu dnia – każda komórka ludzkiego ciała jest dostrojona do swojego własnego zegara, który cyklicznie zmienia wzorce aktywności co ok. 24 godziny. Rozłożenie treningów w taki sposób, by zbiegały się w czasie z określonymi szczytami i dołkami poziomu hormonów, metabolizmu i czynników nerwowo-mięśniowych, może wpłynąć na siłę mięśni, układ sercowo-naczyniowy, skład ciała i sprawność fizyczną ćwiczących osób.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.
loader

Źródło: ScienceAlert / „Frontiers in Physiology”