Jak nadmiar ćwiczeń może wpłynąć na twoje ciało i psychikę?

10.11.2020
Aktualizacja: 10.11.2020 15:23
Aktywność fizyczna: sprawdź, czy nie przeforsowujesz organizmu.
fot. Shutterstock

Mówi się: "W zdrowym ciele zdrowy duch". Niestety, to nie zawsze jest zgodne z prawdą. Wszelkie ćwiczenia wykonywane kompulsywne mogą doprowadzić do poważnych konsekwencji dla zdrowia. Sprawdź, czy grozi ci przetrenowanie. 

Można by pomyśleć, że im więcej ruchu, tym lepiej. Nie w każdym przypadku jest to prawda. Sport nie zawsze oznacza zdrowie. Jeżeli osoba zaczyna ćwiczyć, aby odciąć się od trudnych emocji, należy zastanowić się, czy intensywny trening na tym etapie jest właściwym rozwiązaniem. 

Chodzenie, bieganie, zajęcia na siłowni, zajęcia sportowe, ekstremalne uprawianie jogi, a nawet bardzo intensywne porządki domowe tak, by spalić jak najwięcej kalorii. Takie podejście wskazuje na to, że trenujesz kompulsywnie. Wierzysz, że musisz powtórzyć określoną liczbę przysiadów, brzuszków, czy innych ćwiczeń. Jeżeli tego nie zrobisz lub gdy ominiesz chociaż jedną aktywność sportową dziennie, przytyjesz. 

Ważna informacja

Jaka dawka aktywności jest zdrowa?

Według zaleceń WHO osoby między 18 a 65 rokiem życia powinny ćwiczyć:- umiarkowanie - 30 minut, co najmniej 5 razy w tygodniu;- intensywność - 3 razy w tygodniu przez 20 minut. Intensywność powinna być umiarkowana, czyli powinnaś czuć rozgrzanie w czasie wykonywania ćwiczeń, lekki brak tchu, ale nie na tyle, byś nie mogła rozmawiać.

Zdrową motywacją do wykonywania ćwiczeń jest przyjemność. Może to również być chęć poprawy stanu zdrowia czy wzmocnienia mięśni. Sama utrata kilogramów nie powinna być podstawową motywacją do ćwiczeń. 

Jakie są konsekwencje nadmiaru ćwiczeń?

Oto 7 głównych konsekwencji przetrenowania. 

  • Częste kontuzje lub trwałe pogorszenie stanu zdrowia. 
  • Zaburzenie gospodarki elektrolitów (podczas zbyt intensywnych treningów wraz z potem pozbywamy się cennych minerałów, a nie uzupełniamy tych braków ze względu na deficyty w diecie. Zaburza się praca nerek i serca. 
  • Wyczerpanie i obniżona wydajność. 
  • Słaba koncentracja.
  • Zmiana sylwetki poprzez przyrost masy mięśniowej. 
  • Nieregularne menstruacje lub ich brak. 
  • Osteoporoza

Zastanów się nad poniższymi stwierdzeniami. Powinny ci pomóc ci rozwianiu wątpliwości, czy trenujesz rozsądnie, czy może zbyt intensywnie.

  • Ćwiczę częściej niż raz dziennie, ale nie jestem trenującym zawodnikiem. 
  • Tracę masę ciała, mimo że nie stosuję diety odchudzającej
  • Jestem zdenerwowana, gdy ktoś mi mówi, bym zrobiła przerwę. 
  • Nie udaje mi się zmniejszyć wysiłku fizycznego, nawet gdy lekarz mi każe.
  • Czuję lęk, rozdrażnienie, gdy muszę opuścić trening. 
  • Mam powtarzające się kontuzje, które wynikają z nadwyrężenia. 
  • Rzadko zmieniam zestaw ćwiczeń. 
  • Mam problem ze zmianą dyscypliny sportu lub zestawu ćwiczeń mimo zaleceń.
  • Ćwiczę kosztem innych zajęć (nauka, spotkania z przyjaciółmi, związek).
  • Mam długi z powodu wydawania pieniędzy (strój, trener osobisty, sprzęt sportowy, opłaty za salę).
  • Prowadzę  szczegółowy dziennik (zapisuję wszystkie wykonywane przez siebie ćwiczenia).
  • Nie widzę problemów innych niż objawy fizyczne. 

Źródło: "Bulimia. Moja historia choroby" Aleksandra Dajewska.