Ćwiczenia aerobowe zmniejszają liczbę ataków migreny

28.03.2019
Aktualizacja: 01.08.2019 09:49
Aktywność fizyczna może pomóc w leczeniu migreny
fot. Shutterstock

Aktywność fizyczna może pomóc w leczeniu migreny. Z przeglądu badań wynika, że ćwiczenia aerobowe zmniejszają liczbę ataków bólu, porównywalnie do leków przeciwpadaczkowych i leków przeciwdepresyjnych.

Migrena jest poważną chorobą przewlekłą, na którą cierpi nawet co dziesiąta osoba na świecie. Ataki bólu są tak uciążliwe, że schorzenie to stanowi jedną z głównych przyczyn niepełnosprawności na świecie. Pacjenci, na których nie działa farmakoterapia, próbują różnych metod leczenia, w tym: botoksu, elektrostymulacji, masaży czy akupunktury. Szansę na poprawienie jakości życia daje aktywność fizyczna.

Migrena a aktywność fizyczna

Naukowcy przeanalizowali sześć randomizowanych badań (z grupą kontrolną) pod kątem związku aktywności fizycznej z atakami migreny. U osób, które regularnie wykonywały ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności, zmniejszyła się liczba ataków bólu.

Aby uniknąć wywołanej wysiłkiem migreny i innych negatywnych skutków ubocznych, w analizie uwzględniono trening aerobowy o średnim poziomie intensywności, zgodnie z rekomendacją American College of Sport Medicine (ACSM): 3-5 dni w tygodniu, 20–60 minut, z intensywnością 55/65–90% maksymalnego tętna.

Ćwiczenia, które uwzględniono w badaniach, to: marsz, bieganie, indywidualny program odchudzania, jazda na rowerze i trening łączony obejmujący chodzenie, bieganie i jazdę na rowerze. Wyniki analizy potwierdziły, że warto szukać dalej w tym kierunku.

Zobacz takżeCo na migrenę? Botoks! - podpowiadają naukowcy  

Sposób na zmniejszenie liczby ataków migreny

Z dzienniczków choroby pacjentów wynikało, że ćwiczenia aerobowe wykonywane regularnie, w ciągu 10-12 tygodni powodowały zmniejszenie liczby ataków bólu migrenowego (średnia redukcja, 0,6 ± 0,3 dni migreny/miesiąc). Wyniki opublikowano w The Journal of Headache and Pain.

Jak podkreślają autorzy raportu, ciekawe jest to, że wynik przyrównać można do efektu działania topiramatu (lek przeciwdrgawkowy) oraz trójpierścieniowych leków przeciwdepresyjnych, stosowanych w leczeniu migreny. Nie trzeba tłumaczyć, dlaczego aktywność fizyczna byłaby preferowaną przez lekarzy metodą w stosunku do farmakoterapii.

Analiza wykazała również korzystne efekty, jeśli chodzi o wpływ aktywności fizycznej na poziom bólu i czas trwania ataku, ale autorzy raportu podkreślają, że tutaj koniecznie są dodatkowe badania, ponieważ dane nie były miarodajne.

Co ważne, w żadnym z badań nie odnotowano negatywnego wpływu ćwiczeń aerobowych o umiarkowanej intensywności na chorobę.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: The Journal of Headache and Pain