Zamknij

Medytacja sposobem na relaks? Musisz ją wypróbować

05.12.2018
Aktualizacja: 06.12.2020 17:34
Kobieta wykonująca ćwiczenie medytacyjne
fot. Shutterstock

Medytacja większości osób kojarzy się z jogą. I słusznie, bowiem jest w niej najczęściej stosowana. Jednak medytacja nie musi być związana z żadnym systemem religijnym. Jak zacząć medytować?

Medytacja ma efekt uspokajający i kieruje uwagę do wnętrza osoby praktykującej ją. Istnieje wiele odmian medytacji, a sam termin odnosi się do wielu różnych praktyk. Celem tych działań jest uzyskanie stanu całkowitej świadomości. Choć wiele osób praktykuje ćwiczenia medytacyjne, by się wyciszyć i uspokoić.

Medytacja – cel

Celem medytacji jest przede wszystkim poprawa zdrowia fizycznego i samopoczucia. Medytacja, podobnie jak joga, zapewnia uzyskanie stanu spokoju ducha i zgromadzenie potrzebnej energii, aby przezwyciężyć swoje lęki. Celem medytacji jest także zebranie i oczyszczenie myśli oraz poprawa koncentracji.

Medytacja to praktyki polegające na ćwiczeniu umysłu lub wprowadzaniu się w stan odmiennej świadomości. Jej celem może być zwiększenie wewnętrznej siły oraz rozwinięcie w sobie wartości, takich jak współczucie, wielkoduszność czy przebaczenie.

Medytacja transcendentalna

Ta odmiana medytacji opiera się na krótkich mantrach (słowach lub krótkich zwrotach), powtarzanych wielokrotnie w myślach. Mantra jest dostosowana do danej osoby. Przy jej wyborze pomaga mistrz. Medytacja transcendentalna ma pomóc w skupieniu się i doprowadzeniu do stanu głębokiej relaksacji.

Jak medytować?

Usiądź w wygodnej pozycji, tak abyś mógł odprężyć umysł i ciało. Utrzymuj swoją twarz, szyję i plecy wyprostowane przez cały czas. Powoli zamknij oczy. Weź głęboki wdech i wydech. Powtórz to trzy razy, po czym zacznij oddychać normalnie. Skoncentruj się na oddechu i staraj się być obecny w tym momencie. Spróbuj się uspokoić. Cały czas bądź obecny i w pełni świadomy swojego oddechu. Obserwuj swój oddech oraz to, co się dzieje z Twoim umysłem i ciałem.

Medytacja dla początkujących

Jeśli czujesz się zestresowana i chcesz zacząć swoją przygodę z medytacją, na początek zacznij od prostych ćwiczeń. Pamiętaj, że bardzo dobrym sposobem na stres są także ćwiczenia relaksacyjne. Medytacja, mimo że kojarzona z systemem religijnym, nie musi być z nim związana. Same ćwiczenia dodają energii, poprawiają pamięć i wpływają na stres. Jak je wykonywać?

Medytacja dla początkujących – ćwiczenie

Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy, a stopy oprzyj o podłogę. Możesz też usiąść po turecku (ze stopami założonymi pod pośladki). Oddychaj przez nos, powoli, spokojnie, wsłuchując się w swój oddech. Skoncentruj się na swoim ciele. Rozluźniaj w myślach po kolei każdą jego część. Kiedy poczujesz się odprężona i uspokojona, wyobraź sobie, że w środku, od twojego pępka do gardła biegnie złota rurka, a w niej znajduje się mała piłeczka. Spróbuj przez jakiś czas skoncentrować się na swoim oddechu i tej wizualizacji. Jeśli jakieś myśli pojawią się w twoim umyśle, postaraj się je zignorować.

Kiedy już wypróbujesz medytację i widzisz, że przynosi ona efekty, staraj się codziennie przedłużyć ćwiczenie o kilka minut. Pamiętaj nic na siłę. Czas medytacji dopasuj do swoich możliwości. Działania uspokajające może mieć także muzyka relaksacyjna. Już pierwsze dźwięki ulubionych piosenek potrafią niwelować zły nastrój.

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Zdrowie Radio ZET na Facebooku!