Zamknij

Mdłości i biegunka u biegacza. Czy to normalne?

15.09.2021
Aktualizacja: 15.09.2021 16:10
Biegunka u biegaczy
fot. Shutterstock

Problemy żołądkowo-jelitowe są bardzo częste u osób, które biegają. Dowiedz się, jakie mogą być przyczyny tego zjawiska, dlaczego biegacze odczuwają mdłości i często mają rozwolnienie.

Problemy żołądkowo-jelitowe (np. nudności i wymioty, bóle i skurcze brzucha, biegunki, wzdęcia) są dość powszechne u biegaczy. Jeff Galloway w swojej książce "Bieganie i odchudzanie dla kobiet" napisał, że prędzej czy później dolegliwości te pojawią się u każdego biegacza. Inny doświadczony maratończyk, Bill Rodgers, mawiał, że wielu maratończyków przegrało swój wyścig przez toalety na trasie biegu. Jakie są tego przyczyny?

Co może przyczyniać się do problemów żołądkowo-jelitowych podczas biegania?

Odpowiedź na to pytanie próbował znaleźć dr Asker Jeukendrup, badacz zajmujący się odżywianiem sportowym, a także biegacz z zamiłowania (m.in. triathlonista Ironmana). Jego zdaniem problemy żołądkowo-jelitowe mogą mieć trzy podłoża:

  • mechaniczne – chodzi o mechaniczne uszkodzenia ścian jelit powstałe podczas biegu (jest to związane z powtarzającym się ruchem góra-dół oraz poruszaniem się żołądka), efektem tego może być pojawienie się bólu brzucha, wzdęć oraz biegunek;
  • fizjologiczne – w trakcie biegania krew płynie głównie do mięśni szkieletowych, gdzie jest bardziej potrzebna, natomiast potrzeby innych narządów schodzą na dalszy plan. Zmniejszona ilość krwi w obrębie jelit (czasem nawet o 80 proc.) może skutkować problemami z wypróżnianiem, a nawet uszkodzeniem jelit,
  • żywieniowe – dolegliwości mogą powodować produkty, które spożywamy (zwłaszcza nadmiar fruktozy, błonnika, białka, tłuszczu), a także odwodnienie wywołane niedostateczną podażą płynów w trakcie wysiłku.

Najczęstsze przyczyny mdłości i biegunek wg. Jeffa Gallowaya

Jeff Galloway wyodrębnił 9 przyczyn problemów żołądkowo-jelitowych i opisał je w swojej książce.

  1. Zbyt długi lub zbyt ciężki trening – zdaniem Gallowaya biegacze mają problem z identyfikacją tego problemu. Jednak każda osoba ma własny poziom odporności, którego przekroczenie może prowadzić do pojawienia się mdłości czy biegunki. W uporaniu się z tym problem powinny pomóc redukcja tempa i zwiększenie przerw na odpoczynek pomiędzy poszczególnymi segmentami ćwiczeń.
  2. Przejadanie się albo jedzenie tuż przed treningiem – organizm musi wykonać ciężką pracę podczas treningu. Jeśli zjemy zbyt dużo przed treningiem, organizm zacznie trawić zjedzone potrawy, co dodatkowo go obciąży.
  3. Stosowanie diety obfitującej w tłuszcze albo w białko – zdaniem Gallowaya nawet jeden posiłek, w którym ponad 50 proc. zawartości kalorycznej będzie pochodziło z tłuszczów albo białek, może skutkować pojawieniem się mdłości lub biegunki.
  4. Nadmierne objadanie się w południe lub wieczór poprzedzający trening.
  5. Upał i wilgotność – niektórzy ludzie źle funkcjonują podczas upałów i wzrost temperatury lub wilgotności może u nich wywołać mdłości, lub rozwolnienie. Takim osobom zaleca się bieganie przed wschodem słońca lub późnym wieczorem, gdy temperatura otoczenia znacznie spada.
  6. Wypijanie nadmiernych ilości wody przed treningiem – wypełniony żołądek podczas treningów będzie podskakiwał i nadmiernie obciążał układ trawienny. Zdaniem Gallowaya większość trenujących osób nie potrzebuje pić żadnych płynów przed ćwiczeniami, które trwają nie więcej niż 60 minut.
  7. Picie zbyt dużych ilości napojów słodzonych i izotonicznych – takie napoje są trudniejsze do strawienia dla organizmu niż na przykład woda. Jeśli jesteśmy zmęczeni i wypijemy mocno słodzony napój, organizm może zareagować mdłościami, wymiotami lub biegunką.
  8. Wykonywanie ćwiczeń, które nadmiernie obciążają organizm – zdaniem Gallowaya niektóre osoby popadają w obsesję na punkcie aktywności i wykonują zbyt dużo ćwiczeń, często w zbyt szybkim tempie. To może prowadzić do zespołu przetrenowania, tj. sytuacji, w której organizm sportowca mówi dość.

Źródło: "Bieganie i odchudzanie dla kobiet", Jeff Galloway, Barbara Galloway, Helion 2012/ sklepbiegacza.pl