Lista piosenek do ćwiczeń: te utwory są najlepsze

06.02.2020
Aktualizacja: 21.04.2020 18:09
Playlista do ćwiczeń
fot. Shutterstock

Masz problem z wyborem odpowiedniej muzyki do ćwiczeń? Przerywasz trening, by zmienić piosenkę? Włoscy naukowcy mają na to rozwiązanie. Na podstawie badań odkryli, jaka muzyka, a w zasadzie, jakie tempo muzyki jest najlepsze na trening. Zdaniem badaczy niektóre piosenki potrafią poprawić nastrój przed treningiem i zwiększyć efektywność ćwiczeń. Sprawdź, jakiej muzyki słuchać podczas treningu.

Badacze odkryli, że muzyka w szybkim tempie, która odpowiada szybkiemu biciu serca (co najmniej 170 uderzeń na minutę BPM), może poprawić nastrój przed treningiem i zwiększyć wysiłek podczas ćwiczeń. W związku z tym odpowiednio dobrana muzyka do ćwiczeń może sprawić, że będzie nam się trenowało o wiele przyjemniej, a nasze ćwiczenia będą bardziej wydajne. 

Zespół badaczy z uniwersytetu w Weronie i uniwersytetu w Mediolanie we Włoszech ma nadzieję, że ich odkrycie zachęci ludzi do ćwiczeń, a także pomoże ludziom poprawić wyniki treningów.

Jaka playlista do ćwiczeń?

Do badania, którego wyniki opublikowano na łamach Frontiers in Psychology, zespół włoskich badaczy zrekrutował ochotniczki, które zobowiązały się do chodzenia po bieżni lub korzystania z maszyny do ćwiczeń nóg typu leg press.

Ochotniczki ćwiczyły, słuchając muzyki w różnych tempach, w niskim (90-110 BPM), średnim (130-150 BPM) i wysokim (170-190 BPM).

Wolontariuszkom następnie zadano pytania dotyczące wysiłku włożonego w wykonywanie ćwiczeń i przeanalizowano ich tętno.

Naukowcy doszli do wniosku, że szybka muzyka pomogła poprawić nastrój przed ćwiczeniami i zmotywowała uczestniczki do zwiększonego wysiłku oraz zwiększyła wytrzymałość podczas treningu.

Przykłady utworów z szybkim tempem (170-190 BPM):

  • Lose Yourself - Eminem - 171 BPM
  • Candyman - Christina Aguilera - 173 BPM
  • Frank Sinatra's Party - Paul McCartney - 174 BPM
  • The Anthem - Good Charlotte - 178 BPM
  • Single Ladies - Beyoncé - 193 BPM
  • Waiting All Night - Rudimental - 175 BPM
  • American Idiot - Green Day - 185 BPM
  • Rompe - Daddy Yankee - 175 BPM
  • Boyfriend - Ariana Grande - 190 BPM
  • Loco Contigo - Dj Snake - 192 BPM
  • Kream - Iggy Azalea - 174 BPM

Wyniki badań sugerują, że słuchanie szybkiej muzyki może przynieść najwięcej korzyści osobom wykonującym ćwiczenia wytrzymałościowe, w tym bieganie i szybkie chodzenie.

- Odkryliśmy, że słuchanie szybkiej muzyki (w szybkim tempie) podczas ćwiczeń skutkuje najwyższym tętnem i najniższym odczuwanym wysiłkiem w porównaniu ćwiczeniem  bez muzyki - powiedział współautor badania dr Luca Ardigò, profesor na wydziale neurologii, biomedycyny i nauk o ruchu na uniwersytecie w Weronie we Włoszech.

Oznacza to, że w ćwiczenia z szybką muzyką wkłada się mniej wysiłku niż w ćwiczenia bez muzyki lub z wolną muzyką i są one korzystniejsze pod względem poprawy sprawności fizycznej - dodaje naukowiec.

Podobne badanie przeprowadzono w 2011 r. na Uniwersytecie Brunel w Wielkiej Brytanii. Stwierdzono wtedy, że szybkie tempo muzyki (szybka muzyka) zwiększa intensywność jazdy rowerem.

W przyszłości włoski zespół badaczy chciałby również zbadać wpływ innych cech muzycznych, takich jak gatunek, melodia lub tekst, na wytrzymałość organizmu i intensywność ćwiczeń fizycznych.

Posłuchaj muzyki do ćwiczeń

Źródło: dailymail.co.uk