Czy warto pić koktajle białkowe po treningu?

10.09.2019
Aktualizacja: 10.09.2019 13:48
Koktajle białkowe - czy warto je pić po treningu?

Koktajl (shake) proteinowy to nieodłączny atrybut sportowca, zarówno amatora, jak i zawodowca. Do tej pory uważano, że pomagają one zregenerować mięśnie po intensywnym treningu i zminimalizować ich bolesność. Jednak najnowsze badanie podważa tę teorię.

Badanie przeprowadzono na Uniwersytecie w Lincoln w Wielkiej Brytanii. Zaproszono do niego 30 mężczyzn, którzy mieli co najmniej rok doświadczenia w sportach siłowych. Badacze podzielili ich na trzy grupy: jedna miała pić po treningu napój na bazie serwatki, druga na bazie mleka, trzecia na bazie dekstrozy (węglowodanu). Wszyscy mieli je wypić bezpośrednio po wysiłku fizycznym. Badacze porównywali efektywność tych różnych formuł napojów wypijanych po treningu. Pierwsze testy wykonano 24 godziny i 48 godzin po treningu. Uczestników badania poproszono o ocenę poziomu bolesności ich mięśni – od „całkowitego braku bolesności” (0) do „bolesności mięśni tak dotkliwej, jak to tylko możliwe” (200). Uczestnicy wypełniali także kwestionariusze dotyczące siły i mocy swoich mięśni.

Okazało się, że każdy uczestnik badania — bez względu na grupę, do której należał — sygnalizował znaczny wzrost poziomu bólu mięśni (o jakieś 90 punktów), ale zwiększyła się też u nich siła i sprawność mięśni. Zdaniem naukowców sugeruje to, że nie ma różnic w regeneracji mięśni pomiędzy grupami spożywającymi różne koktajle potreningowe, a więc nie ma też dodatkowych korzyści z konsumpcji białka.

– Oczywiste jest, że i białka, i węglowodany są niezbędne do skutecznej naprawy włókien mięśniowych po intensywnym treningu siłowym. Jednak wyniki naszego badania pokazują, że białko pite bezpośrednio po treningu nie wpływa znacząco na procesy regeneracyjne, ani nie zmniejsza bolesności mięśni – powiedział dr Thomas Gee, główny autor omawianej pracy. I dodał: „Stawiamy hipotezę, że dobrze zbilansowane codzienne praktyki żywieniowe wpłynęłyby w większym stopniu na odzyskiwanie masy mięśniowej niż specjalistyczne koktajle”.

Badanie zostało opisane i opublikowane w „Journal of Human Kinetics”.

Źródło: PAP/ johk.pl