Zamknij

Najpierw kawa, potem rower – kiedy kofeina pomaga spalać tłuszcz?

29.03.2021
Aktualizacja: 29.03.2021 15:10
Kawa spala tłuszcz przed treningiem
fot. Shutterstock

Jeśli przed ćwiczeniami napijesz się mocnej kawy, a trening odbędzie się po południu, jego efektywność w spalaniu tkanki tłuszczowej będzie większa niż w przypadku treningu porannego.

Picie mocnej kawy lub przyjmowanie kofeiny w innej formie na pół godziny przed ćwiczeniami może zwiększyć spalanie tłuszczu – donoszą badania opublikowane w piśmie „Journal of the International Society of Sports Nutrition”. Efekty te są lepsze, jeśli ćwiczenia odbywają się po południu, a nie rano - zaznaczają autorzy.

Na czym polegało badanie?

W badaniu wzięło udział 15 mężczyzn - średnia wieku wynosiła 32 lata. Wykonywali oni test wysiłkowy cztery razy w 7-dniowych odstępach. Na 30 minut przed każdym testem o 8.00 rano i 17.00 po południu przyjmowali albo placebo, albo rozpuszczoną w wodzie zieloną kawę w proszku w dawce 3 mg na każdy kilogram ich masy ciała. Taka ilość proszku zawiera tyle kofeiny co mocna kawa. Po przyjęciu kofeiny lub placebo uczestnicy odpoczywali przez 30 minut i rozpoczynali ćwiczenia na rowerze. Zespół badawczy standaryzował warunki przed każdym testem - np. czas, który upłynął od ostatniego posiłku czy ćwiczeń fizycznych - i mierzył poziom utleniania tłuszczu, maksymalnego poboru tlenu i intensywności ćwiczeń.

Co stwierdzili naukowcy?

Badacze stwierdzili, że przyjęcie dawki kofeiny 30 minut przed wysiłkiem zwiększyło spalanie tłuszczu podczas ćwiczeń, niezależnie od pory dnia. Jednak jego tempo było wyższe po południu niż rano, uwzględniając równych odstępy czasu bez posiłków w obu porach dnia.
W porównaniu z placebo kofeina zwiększyła spalanie tłuszczu o 10,7 proc. rano i 29 proc. po południu. Zwiększyła również intensywność wysiłku o 11 proc. rano i 13 proc. po południu. Maksymalny pobór tlenu był również wyższy w godzinach popołudniowych.
Wyniki badania sugerują, że połączenie spożycia sporej ilości kofeiny i ćwiczeń o umiarkowanej intensywności w godzinach popołudniowych pomaga pozbyć się tkanki tłuszczowej podczas ćwiczeń fizycznych.

Zalecenie, że aby zwiększyć spalanie tłuszczu, należy ćwiczyć rano na czczo, jest powszechne. Jednak może być ono pozbawione podstaw naukowych, gdyż nie wiadomo, co w takiej sytuacji zwiększa spalanie tłuszczu: poranny trening czy dłuższa nocna przerwa w dostarczaniu jedzenia do organizmu - powiedział główny autor badania i fizjolog na Uniwersytecie w Granadzie Francisco Jose Amaro-Gahete.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD.com