Chcesz sprawniej myśleć? Zacznij ćwiczyć jogę!

Monika Piorun
03.06.2016 18:57
Chcesz sprawniej myśleć? Zacznij ćwiczyć jogę!
fot. Ćwiczenie jogi wspomaga pracę mózgu

Wystarczy 20 minut jogi, by lepiej pobudzić szare komórki do pracy niż podczas jakichkolwiek innych ćwiczeń fizycznych!

Dlaczego jogini wydają się tacy spokojni i opanowani, a na dodatek można odnieść wrażenie, że nic nie jest w stanie wytrącić ich z równowagi?

Okazuje się, że dzięki regularnemu wykonywaniu asan podczas hatha jogi możemy poprawić swoją zdolność zapamiętywania, zwiększyć szybkość myślenia, a na dodatek szybciej skoncentrować się na wykonywanym zadaniu.

Badania naukowców z Uniwersytetu Illinois, opublikowane na łamach Journal of Physical Activity and Health wskazują, że joga działa na mózg lepiej niż np. trening na bieżni. Ćwiczenia oddechowe i umiarkowany wysiłek, który towarzyszy łagodnym sesjom jogi sprawia, że łatwiej nam zapamiętuje się informacje, co jest szczególnie ważne w przypadku osób starszych, cierpiących nierzadko na demencję.

(Poznajcie historię Pani Tao - najstarszej nauczycielki jogi na świecie)

W przeszłości badaczom udało się już udowodnić, że ćwiczenie jogi może pomagać zapobiegać depresji. Jednak, kiedy do badań nad wpływem medytacji na mózg wykorzystano rezonans magnetyczny oraz posłużono się metodą encefalografii, sprawdzając jego aktywność bioelektryczną, okazało się, że joga może prowadzić do wyraźnych zmian strukturalnych w obrębie istoty szarej  i tych częściach mózgu, które odpowiadają za regulowanie emocji oraz odczuwanie empatii w stosunku do innych.

Neurony pobudzane dzięki jodze pozwalają zwiększać naszą samoświadomość, pozwalają nam lepiej planować przyszłość, być bardziej kreatywnym i łatwiej wyrażać emocje, co w konsekwencji sprawia, że cały nasz organizm działa sprawniej.

Z drugiej strony jednak zauważono, że ćwiczenia wykonywane podczas nawet krótkich sesji jogi mogą doprowadzać do zmniejszenia istoty szarej w ciele migdałowatym. Nie jest to nic złego, ponieważ dzięki temu redukujemy nasz poziom stresu, co w sytuacjach kryzysowych pozwala nam się mniej bać.

Okazuje się, że dzieje się tak ze względu na to, że medytacja, która jest nierozłączną częścią jogi, zwiększa neuroplastyczność naszego mózgu, a na dodatek doprowadza do zwiększenia aktywności tych obszarów tego organu, które sprawiają, że jesteśmy zadowoleni.

Może to tłumaczyć, dlaczego joga pomaga osobom cierpiącym na depresję. Prawa część przedczołowa kory mózgowej, która działa intensywniej zazwyczaj wtedy, gdy jesteśmy przygnębieni, nie wykazuje takiej aktywności podczas praktykowania jogi, jak część lewa, odpowiadająca za to, że czujemy radość.

Nie taka "Baba Joga" straszna...

Jogę najlepiej ćwiczyć na świeżym powietrzu. Wtedy jeszcze lepiej dotlenicie mózg!

__

Redakcja Zdrowo Bardzo/π