Zamknij

Czy dzięki jodze można schudnąć? 8 powodów, by zacząć ćwiczyć jogę

07.05.2021
Aktualizacja: 22.06.2021 08:49
Joga i odchudzanie - korzyści z jogi
fot. East News

Joga ma pozytywny wpływ na cały organizm. Warto zacząć ją ćwiczyć w każdym wieku – nigdy nie jest za późno. Może też pomóc w odchudzaniu, choć przebiega ono nieco inaczej niż przy klasycznym zrzucaniu wagi za pomocą diety i ćwiczeń. Zobacz, jakie zalety dla zdrowia ma ćwiczenie jogi.

Każdy – niezależnie od płci, wieku, a nawet sprawności – może zacząć praktykować jogę. Nie trzeba być elastycznym, wysportowanym, młodym czy bogatym ani mieć mnóstwa wolnego czasu. Jogę można ćwiczyć tylko 5 minut dziennie, w łóżku, w plenerze, a nawet w pracy – intensywnie lub łagodnie. Każdy może to robić na swój własny sposób. Na początek najlepiej znaleźć zajęcia, które wprowadzą w jogowy trening, a potem można już robić to samemu. Jeśli nie masz możliwości zapisania się do szkoły jogi, znajdź w internecie filmy, które ci się podobają.

Czy dzięki jodze można schudnąć?

Tak, ale dzieje się to nieco inaczej niż przy klasycznym odchudzaniu, gdy trzymasz restrykcyjną dietę i wyciskasz z siebie siódme poty podczas treningu. Joga pomaga schudnąć, ale bardziej dzięki zmianie postawy wobec własnego ciała niż za pomocą specjalnych ćwiczeń nastawionych na spalanie kalorii. Praktyka jogi powoduje usprawnienie ciała poprzez wzmocnienie jego słabych części oraz rozciągnięcie zablokowanych. Jak tłumaczą jogini: „w naszym ciele zaczynają topnieć obszary, które, obrośnięte tkanką tłuszczową, były wcześniej nieaktywne. Zwiększenie aktywnego obszaru powoduje zwiększenie szans na spalanie tłuszczu, a ogólny przyrost masy mięśniowej podnosi przemianę materii, co korzystnie wpływa na spalanie kalorii”. Wpływ jogi na zrzucanie nadmiaru kilogramów może być spektakularny, ale nie zawsze się tak dzieje. Jest jednak mnóstwo innych powodów, by zacząć praktykę.

1. Jogę można uprawiać wszędzie

Aby rozpocząć przygodę z jogą, nie potrzebujesz specjalnego sprzętu, butów, stroju, nie musisz iść na zajęcia i wydawać pieniędzy. Możesz praktykować w domu, na dworze czy na wakacjach. Potrzebujesz jedynie trochę miejsca – na podłodze lub na ziemi.

2. Silne i elastyczne ciało

Wcale nie trzeba podnosić ciężarów, aby wzmocnić mięśnie. Także na macie możesz to z powodzeniem zrobić – idealnym treningiem siłowym jest zestaw asan „Powitania słońca”, bo wykorzystuje prawie każdą część ciała. Już proste pozycje wykonywane w ruchu wzmacniają mięśnie, ale asany statyczne, w których utrzymujesz własny ciężar ciała, też mają takie działanie. Joga sprawia, że ciało staje się też bardziej elastyczne.

Ważne!

Dopasuj jogę do siebie

Istnieje wiele rodzajów jogi. Hatha joga jest spokojna – lubią ją i początkujący, i doświadczeni jogini. Vinyasa jest szybką odmianą jogi, zaś joga Iyengara skupia się na poprawności asan – stosuje się w niej różne pomoce, aby utrzymać pozycję przez dłuższy czas. Bikram jogę uprawia się w wysokiej temperaturze (ok. 40 st. C). Jest jeszcze bardzo dynamiczna Ashtanga, a także bardziej uduchowiona Kundalini – i to wciąż nie wszystkie rodzaje jogi. Organizowane są też specjalne zajęcia dla kobiet w ciąży, młodych mam czy osób mających kłopoty z kręgosłupem. Każdy znajdzie coś dla siebie.

3. Poprawa poczucia równowagi

Joga daje lepsze poczucie równowagi. Ludzie nie doceniają tego, a równowaga ma ogromne znaczenie przy wykonywaniu niemal każdej czynności – od siedzenia, przez chodzenie, po zapobieganie upadkom. Wiele asan polega na balansowaniu w różnych pozycjach, co trenuje właśnie poczucie równowagi.

4. Joga rzadko powoduje kontuzje

Joga to bezpieczna forma ćwiczeń dla większości ludzi. Jeśli nie przekracza się możliwości swojego ciała i podchodzi do niego z szacunkiem, kontuzje zdarzają się rzadko. To dobra forma ćwiczeń dla osób, które ze względu na stan zdrowia nie mogą uprawiać dynamicznych sportów, np. biegania. Jogowe asany zawsze można tak zmodyfikować, żeby mogła je wykonać osoba z problemami z kręgosłupem czy stawami. O problemach zdrowotnych wystarczy powiedzieć swojemu nauczycielowi.

5. Odstresowanie dzięki jodze

Joga łączy ciało i umysł, a wiele jej form ma spokojny, medytacyjny charakter. Zajęcia zwykle kończą się relaksem – leżeniem w bezruchu z wyciszonym umysłem. W jednym z badań aż 86 proc. Amerykanów, którzy praktykują jogę, oceniło, że obniża ona u nich poziom stresu, inne badania potwierdzają zaś, że joga może pomóc w jego łagodzeniu.

6. Zdrowsza dieta

Joga uczy uważności, a to prowadzi również do zdrowszych wyborów żywieniowych. Badanie przeprowadzone wśród ponad 1800 młodych dorosłych wykazało, że ci, którzy ćwiczyli jogę, mieli lepsze nawyki żywieniowe. Podczas zajęć z jogi również nauczyciele przekazują ważną wiedzę na temat zdrowego odżywiania.

7. Lepszy sen

Joga pomaga nawet lepiej spać. Regularna praktyka sprawia, że organizm wytwarza więcej melatoniny, hormonu, który pomaga w zasypianiu i kontroluje sen. Badania przeprowadzone na osobach dorosłych, chorych na raka i kobietach w ciąży wykazały, że joga pomogła im lepiej spać.

8. Większa wydolność płuc

Praktykując jogę, uczysz się oddychać. Niby każdy to umie, ale mało kto oddycha naprawdę głęboko. Jogiczny oddech powiększa pojemność płuc. Jeśli masz astmę, ćwiczenia oddechowe mogą zwiększyć wydolność twoich płuc.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: WebMD.com / Portalyogi.pl