Jazda na łyżwach: co daje? Korzyści zdrowotne, częste urazy

07.02.2020
Aktualizacja: 07.02.2020 15:07
Łyżwy
fot. Shutterstock

Chcesz zadbać o zdrowie i sylwetkę, ale nie lubisz pocić się na siłowni? Wypróbuj jazdę na łyżwach. To połączenie zabawy i sportu. Jazda na łyżwach kształtuje sylwetkę, buduje mięśnie nóg, wzmacnia formę i odporność, a przy okazji pozwala na zabawę w gronie znajomych lub rodziny. To idealny sport dla dzieci i seniorów. Sprawdź, co dobrego daje jazda na łyżwach. 

Jazda na łyżwach zapewnia ruch i dobrą zabawę. Nie wymaga dużych umiejętności i kondycji. To sport niemal dla każdego, bo nie wymaga dużych nakładów finansowych, kupowania własnego sprzętu i specjalnej odzieży. Do jazdy na łyżwach potrzebne są chęci, minimalne umiejętności i dobre nastawienie.

Jazda na łyżwach: zalety

Jazda na łyżwach ma wiele zalet. Przede wszystkim pomaga ćwiczyć koordynację ruchową, równowagę, orientację przestrzenną. W czasie jazdy na łyżwach i podczas wykonywania różnych manewrów: przejść między jazdą do przodu - do tyłu, omijania przeszkód, umiejętności te ćwiczone są bardziej niż w czasie naturalnego poruszania się.

To również doskonała okazja do spędzenia czasu na świeżym powietrzu, o ile lodowisko jest odkryte. Jazda na łyżwach łączy w sobie zabawę i sport, dlatego jest doskonałym treningiem dla osób, które nie lubią się pocić na siłowni i nudzą się podczas biegania. 

Jazda na łyżwach jest jak jazda na rowerze. Raz opanowane umiejętności zapamiętuje się na całe życie. Zwykle wystarczy krótka rozgrzewka, by zacząć swobodnie poruszać się po lodzie nawet po dłuższej przerwie. 

Jazda na łyżwach, choć kojarzy się z zabawą, to również wysiłek fizyczny. Dlatego osoby, które nie ćwiczą na co dzień i mają słabą formę, przed wizytą na lodowisku powinny się trochę rozruszać. Chodzi o to, by wzmocnić mięśnie nóg, brzucha, i barków. Dzięki czemu łatwiej jest utrzymać pozycję łyżwiarską i uniknąć kontuzji. 

Korzyści zdrowotne z jazdy na łyżwach:

  • buduje mięśnie nóg;
  • pobudza krążenie;
  • poprawia nastrój i sprawność umysłową;
  • poprawia elastyczność stawów;
  • kształtuje sylwetkę;
  • wspomaga spalanie kalorii (godzina jazdy na łyżwach to 300-800 spalonych kalorii);
  • rozwija poczucie równowagi;
  • zwiększa poziom endorfin;
  • działa hartująco na organizm (poprawia odporność).

Warto wiedzieć

Jaki strój na łyżwy?

Zaletą jazdy na łyżwach jest dowolność stroju. Na łyżwy można ubrać się w dowolny sposób, ważne jednak, by strój był ciepły (ale nie za bardzo), wygodny, nie krępował ruchów. Kurtka powinna być lekka, np. typu soft-shell, spodnie najlepiej lekko ocieplane. Można też na zwykłe spodnie dresowe założyć dodatkowo ortalionowe. Jeśli ktoś nie ma kasku, powinien mieć czapkę, najlepiej zawijaną, która zamortyzuje ewentualne uderzenie w chwili wypadku.

Jazda na łyżwach: urazy

Wbrew pozorom urazy podczas jazdy na łyżwach nie zdarzają się często. Trzeba jednak liczyć się z pewnym ryzykiem i nie szarżować. 

Najgroźniejsze są urazy głowy. Przy upadku do tyłu może nastąpić szczególnie groźne uderzenie potylicą o lód. Przy jeździe figurowej może się natomiast zdarzyć zahaczenie ząbkiem o lód i upadek do przodu. Bywa, że ktoś uderzy twarzą o podłoże i nawet wybije sobie zęby.

Podczas nieumiejętnych upadków zdarzają się także złamania ręki, nadgarstka czy uszkodzenie stawu łokciowego. Dlatego tak ważna jest praca z instruktorem na wczesnym etapie nauki jazdy na łyżwach i nauka prawidłowego upadania na lód. O co dokładnie chodzi? Przy upadku niezwykle ważne jest odpowiednie przeniesienie środka ciężkości, wejście w pozycje półsiedzącą z rękami przy sobie i głową skierowaną do klatki piersiowej. Upada się na pośladki, które mogą się trochę obić, ale wiele zniosą.

Aby uniknąć urazów głowy, zaleca się noszenie kasków, mogą to być kaski rowerowe, narciarskie i inne. Dzieci powinny zawsze jeździć w kasku i przebywać pod opieką osoby dorosłej.

Źródło: zdrowie.pap.pl