Jak przyspieszyć metabolizm?

Maeriał partnerski
30.06.2020 11:28
Jak przyspieszyć metabolizm?
fot. Materiały prasowe

Metabolizm to bardzo szerokie pojęcie, opisujące całokształt reakcji chemicznych i związanych z nimi przemian energii zachodzących w naszym organizmie.

Możliwości metaboliczne każdego organizmu są uwarunkowane genetycznie i decydują, m.in. o przydatności lub nieprzydatności wybranych substancji, a także o ilości pożywienia niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W kontekście tego ostatniego mówi się o tempie metabolizmu, potocznie określając go wolnym lub szybkim. Od czego jeszcze zależy tempo metabolizmu? Jak można przyśpieszyć metabolizm?

Procesy metaboliczne – jakie mają znaczenie dla naszego zdrowia?

Metabolizm jest podstawą wszelkich zjawisk biologicznych, umożliwiających żywym komórkom wzrost i rozmnażanie, a także zarządzanie wewnętrznymi strukturami i reagowanie na zewnętrzne bodźce.

Metabolizm a odżywianie

Procesy metaboliczne są ściśle powiązane z odżywianiem, czyli przyjmowaniem pokarmów oraz przemianą materii pozwalającą na pozyskiwanie z jedzenia energii, która jest niezbędna do życia. Procesy metaboliczne zorganizowane są w tzw. szlaki metaboliczne, które najogólniej dzieli się na katabolizm i anabolizm. Reakcje kataboliczne mają charakter egzoenergetyczny i polegają na przekształcaniu związków organicznych w energię. Reakcje anaboliczne z kolei mają charakter endoenergetyczny i wymagają energii do tworzenia m.in. glukozy, lipidów i białek.

Samopoczucie i zdrowie

Nasze samopoczucie, wygląd, zdrowie oraz poprawne funkcjonowanie wszystkich układów organizmu zależy w decydującej mierze właśnie od prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych i zachowania równowagi między katabolizmem a anabolizmem. Oczywiście my sami decydujemy o tym, ile i jakiej jakości „paliwo” dostarczamy naszemu organizmowi! Odpowiednio zbilansowana dieta to gwarancja, że nasz organizm będzie miał dostęp do wszystkich niezbędnych składników odżywczych (w odpowiednich proporcjach!) oraz witamin i minerałów, a co a tym idzie – będzie mógł efektywnie funkcjonować oraz budować i utrzymywać, ale także naprawiać tkanki ciała, m.in. w okresie rekonwalescencji.

Maksymalizacja procesów metabolicznych

Maksymalizacja procesów metabolicznych możliwa jest przy zastosowaniu diety metabolicznej, czyli takiego sposobu odżywiania, który jest maksymalnie dopasowany do indywidualnych potrzeb naszego organizmu. Odpowiednio zbilansowane żywienie dostosowane do tempa przemian metabolicznych, wyrównujące mniejsze zawartości składników odżywczych pozytywnie wpływa na stan zdrowia i istotnie obniża wydatki na ochronę zdrowia. (źródło: Rola dietetyka w prewencji i leczeniu chorób. Kompetencje i umiejętności dietetyka w Europie, https://www.gov.pl/web/zdrowie/).

Jak przyśpieszyć metabolizm po 40. roku życia?

Jak już wspomniano wcześniej – możliwości metaboliczne każdego organizmu są różne i w znacznej mierze zależą od uwarunkowań genetycznych, ale również nas samych, stylu życia i sposobu odżywiania.

Czynniki wpływające na tempo metabolizmu

Na nasz metabolizm mają również wpływ inne czynniki, takie jak: waga i wzrost (współczynnik BMI), skład ciała (procentowy udział w wadze ciała: tłuszczu, wody, kości i mięśni), somatotyp (ektomorfik, mezomorfik, endomorfik), styl życia (sposób odżywiania i poziom aktywności fizycznej), ewentualne występowania chorób przewlekłych (przede wszystkim zaburzeń hormonalnych, takich jak niedoczynność tarczycy i Zespół Cushinga), a także BMR (metabolizm spoczynkowy), płeć i wiek.

kobieta 40 lat (1)

Metabolizm spoczynkowy, czyli podstawowa przemiana materii

Metabolizm spoczynkowy, nazywany również podstawową przemianą materii (PPM lub z j.ang.: BMR, czyli Badal Metabolic Rate) określa podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne człowieka. To wskaźnik, który pokazuje, ile kilokalorii zużywa nasz organizm do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych. Wysokość BMR ma charakter indywidualny i zależy m.in. od uwarunkowań genetycznych, ale również aktualnej masy ciała, wieku i płci. Najczęściej oscyluje w granicach 1400-1600 kcal dla kobiet i 1900-2100 kcal dla mężczyzn. Każda aktywność fizyczna zwiększa to podstawowe zapotrzebowanie. Przyjmuje się, że im wyższy jest wskaźnik podstawowej przemiany materii tym lepiej – łatwiej nam utrzymać zgrabną sylwetkę, bez stosowania rygorystycznych diet.

Co się zmienia po 40. roku życia?

W naszym organizmie z każdym rokiem zachodzą zmiany, które mogą negatywnie wpływać na tempo metabolizmu. Przede wszystkim stopniowo obniża się podstawowe zapotrzebowanie kaloryczne człowieka, która stanowi na ogół około 50-70 % dobowego wydatku energetycznego. Po 21. roku życia PPM spada o około 2% na każde 10 lat, co oznacza, że nasze zapotrzebowanie kaloryczne po 40. roku życia jest o około 4% niższe niż jeszcze kilkanaście lat wcześniej. Z wiekiem może się również zmieniać skład naszego ciała, zwłaszcza w zakresie procentowego udziału tłuszczu i mięśni – zawartość tkanki tłuszczowej w masie ciała się zwiększa, a zawartość tkanki mięśniowej maleje. To również przekłada się na obniżenie tempa metabolizmu, który jest na ogół tym wyższy, im większa jest masa mięśni.

Sposoby na przyspieszenie metabolizmu po czterdziestce

Kluczem do sukcesu, rozumianego w tym wypadku jako dobre tempo przemiany, jest zdrowy styl życia oparty na dwóch podstawowych filarach: odpowiednio dobranej i właściwie zbilansowanej diecie oraz regularnej aktywności fizycznej.

Dieta powinna być dopasowana do indywidualnych potrzeb, uwarunkowań i stylu życia. Mniejsze zapotrzebowanie kaloryczne będzie miała osoba wykonująca pracę biurową, a większe magazynier czy osoba zajmująca się sprzątaniem. Codzienne menu powinno być podzielone na 4-5 mniejszych posiłków z odpowiednim rozłożeniem wagi poszczególnych składników odżywczych, np. posiłki węglowodanowe lepiej sprawdzają się na śniadanie niż na kolację.

Regularnie uprawiane ćwiczenia fizyczne, o średniej lub wysokiej intensywności, pozytywnie wpływają na tempo metabolizmu i przyspieszają przemianę materii. Jeśli więc do tej pory prowadziliśmy raczej stacjonarny tryb życia – warto to zmienić i wygospodarować na trening choćby 15-45 minut 3-4 razy w tygodniu lub codziennie.

biegnąca kobieta (1)

Pozytywny wpływ na metabolizm po 40. roku życia będzie miał również stały rytm dnia (w tym wspomnianych już posiłków, ale również ćwiczeń fizycznych), solidne nawadnianie organizmu (najlepiej poprzez picie wody), czas na regenerację i sen, a także unikanie stresu (ten powoduje zwiększenie produkcji kortyzolu, którego stale podwyższony poziom może sprzyjać odkładaniu się tkanki tłuszczowej).

Produkty przyśpieszające metabolizm

Odpowiednio zbilansowana dieta powinna dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów. Bardzo ważne jest również właściwe nawadnianie – regularne picie wody ma pozytywny wpływ na tempo metabolizmu. Wypicie większej porcji wody i zjedzenie posiłku – powodują okresowe podniesienie tempa metabolizmu.

Komponując codzienny jadłospis warto pamiętać, że istnieją produkty przyspieszające metabolizm. Należą do nich m.in. gorzkie pomarańcze, a także siemię lniane. Osoby chcące podkręcić tempo metabolizmu mogą również sięgnąć po przyprawy: cynamon i imbir. Sprzymierzeńcami w walce o szybsze tempo metabolizmu będą też: kawa, zielona herbata i yerba mate.

Nie zapominajmy o probiotykach! Diety redukcyjne stosowane przez osoby odchudzające się mogą nieco zmniejszać florę bakteryjną w jelitach, dlatego warto sięgnąć po produkty, które pozytywnie wpłyną na jej skład. Naturalnym źródłem probiotyków są m.in.: kiszone ogórki i kapusta oraz przetwory mleczne – kefiry, maślanki i jogurty. Probiotyki można również efektywnie uzupełniać za pomocą wybranych suplementów diety.

jogurt z malinami i musli (1)

Guut dla metabolizmu

Guut zachęca do wsłuchania się w swoje ciało i przekonania się, że każdy z nas ma w sobie… dobro. Dobre bakterie, dla których domem są nasze jelita, odpowiednio traktowane – wspierają nas w walce o równowagę zachodzących w naszym ciele procesów oraz tworzenia najważniejszych związków chemicznych. Precyzyjnie dobrane składniki aktywne i nowoczesna forma, gwarantująca maksymalną wygodę stosowania. Guut to odpowiedź na potrzeby i oczekiwania współczesnego człowieka, żyjącego w szybkim tempie i codziennie stawiającego czoła nowym wyzwaniom.

Guut Metabolizm to nowoczesne rozwiązanie dedykowane osobom, które chcą świadomie dbać o własne ciało. W niewielkiej saszetce znajdują się dwie kapsułki:

  • Kapsułka probiotyczna zawiera Lactobacillus rhamnosus GG ATCC 53103
  • Kapsułka nieprobiotyczna zawiera aktywne składniki dla przemiany materii: gurmar (może pomagać w utrzymaniu zdrowego apetytu, zapobiegać silnemu łaknieniu i obniżać zapotrzebowanie na smak słodki), lagerstremia (może przyczyniać się do utrzymywania prawidłowego poziomu glukozy), kwas pantotenowy (może przyczyniać się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego), cynk (pomaga w prawidłowej syntezie białka) i biotynę (może wspomagać metabolizm makroskładników, a co za tym idzie – regulować dostarczanie energii z pokarmów).

Saszetka z dwoma kapsułkami to zalecana, dzienna porcja suplementu, który łączy żywe kultury bakterii z aktywnymi ekstraktami, wszystko po to, by pomagać nam w utrzymaniu zdrowego apetytu oraz efektywnego wykorzystywania energii dostarczanej z pożywieniem.

Należy pamiętać o tym, że suplement nie zastępuje zróżnicowanej diety.