To hormony pomagają nam spalać tłuszcz podczas ruchu!

Monika Piorun
05.10.2016 18:14
To hormony pomagają nam spalać tłuszcz podczas ruchu!

Kiedy się ruszamy, działają nie tylko nasze mięśnie, ale także... hormony! Naukowcom z Florydy właśnie udało się poznać mechanizm działania iryzyny, która ułatwia nam pozbycie się zbędnej tkanki tłuszczowej.

Choć pierwsze doniesienia o hormonie produkowanym przez mięśnie szkieletowe podczas aktywności fizycznej pojawiły się już kilka lat temu, to jednak dopiero teraz ekspertom udało się odkryć, w jaki sposób iryzyna hamuje proces tworzenia się tłuszczu zapasowego (tzw. białej tkanki tłuszczowej). 

Na łamach American Journal of Physiology naukowcy z Uniwersytetu Florydzkiego przedstawili wyniki badań 28 kobiet, u których po wystawieniu na działanie iryzyny odnotowano pięciokrotny wzrost liczby komórek zawierających niezwykle istne dla spalania tłuszczu białko UCP1 (termogeninę).

Badaczom udało się wykazać, że wydzielany podczas aktywności fizycznej hormon ma pozytywny wpływ na ograniczenie tempa tworzenia się tzw. beżowej tkanki tłuszczowej, która ma związek z procesem spalania kalorii.

Prof. Li-Jun Yang - jeden z autorów badań - wyjaśnia, że:

Posłużyliśmy się hodowlami ludzkich komórek, by udowodnić, że iryzyna wywiera

korzystny wpływ na organizm, przekształcając białe adipocyty w beżową tkankę 

tłuszczową i zwiększając jednocześnie zdolność organizmu do spalania tłuszczu.

Sport jak terapia hormonalna?

EN_01157545_0244

fot. East News

Hormon wydzielany podczas aktywności fizycznej może upośledzać proces przekształcania komórek macierzystych w komórki tłuszczowe i jednocześnie sprzyjać tworzeniu komórek kościotwórczych. Ruch może więc działać jak naturalny lek hormonalny

Regularne uprawianie dowolnej formy sportu lub ruchu (zwłaszcza na świeżym powietrzu) ma więc ogromne znaczenie nie tylko dla spalania niepotrzebnych fałdek tłuszczu, ale też zachowania równowagi hormonalnej naszego organizmu. Mimo że pewnie wkrótce okaże się, że dobroczynne właściwości iryzyny będzie można wykorzystać do produkcji środków farmakologicznych lub suplementów ułatwiających odchudzanie, to jednak eksperci podkreślają, że:

Zamiast czekać na cudowną pigułkę, można sobie pomóc, zmieniając tryb życia.

Aktywność fizyczna prowadzi do uwolnienia iryzyny, która wykazuje wiele

korzystnych efektów: zmniejsza otłuszczenie, daje mocniejsze kości

i zdrowszy układ sercowo-naczyniowy.

Dzięki temu, że iryzyna zwiększa poziom wapnia w organizmie, może korzystnie oddziaływać na nasze serce, które potrzebuje go do prawidłowego przebiegu skurczów mięśnia sercowego.

Jak się skutecznie odchudzać?

Nowe ustalenia naukowców mogą przyczynić się do zrozumienia, z jakiego powodu niektórym osobom trudno jest schudnąć, mimo że ciągle ćwiczą.

Prof. Herman Pontzer z Uniwersytetu Nowojorskiego uważa, że w rzeczywistości nie ma wielkiej różnicy w ilości spalanych kalorii pomiędzy osobami prowadzącymi siedzący tryb życia, a tymi, którzy regularnie uprawiają sport i wykonują ćwiczenia fizyczne.

Do takich wniosków udało mu się dojść po zetknięciu z plemieniem Hadza z Tanzanii. Społeczność ta słynie z wyjątkowej aktywności, jednak mimo ciężkiej pracy fizycznej i pokonywania wielu kilometrów każdego dnia, ich bilans energetyczny jest podobny do tego, jaki obserwowany jest wśród osób prowadzących siedzący tryb życia w Europie i Stanach Zjednoczonych.

Przeczytaj: Dlaczego nie możesz schudnąć, choć ciągle ćwiczysz?

Zagłosuj

Jak często uprawiasz sport?

Liczba głosów:

____

Redakcja Radio Zet Zdrowie/π