Idziesz na trening? Zaplanuj posiłek wcześniej

04.02.2019
Aktualizacja: 04.02.2019 15:52
Po treningu częściej decydujemy się na niezdrowe jedzenie
fot. Shutterstock

Jeśli nie chcesz zniweczyć trudu włożonego w aktywność fizyczną, to odpowiednio wcześniej zaplanuj, co zjesz. Podejmowanie decyzji po treningu zwiększa prawdopodobieństwo sięgania po niezdrowe jedzenie.

Wybierasz się na siłownię? Planujesz maraton po sklepach? A może czeka Cię romantyczny wieczór we dwoje? Niezależnie od rodzaju aktywności fizycznej rozplanuj się kulinarnie. Naukowcy ostrzegają, że podejmowanie decyzji z pustym żołądkiem da efekt w postaci słodyczy po treningu, fast foodu po zakupach czy pizzy na wynos po upojnym wieczorze.

Jaka przekąska po treningu?

Naukowcy z Uniwersytetu Nebrasca-Lincoln postanowili zgłębić wiedzę na temat naszych wyborów kulinarnych. Podzielili uczestników badania na dwie grupy ćwiczących osób. Jedna grupa wybierała potreningową przekąskę przed rozpoczęciem treningu, druga – dopiero po aktywności fizycznej. Do wyboru były jabłka i ciastka.

Przed treningiem 74 proc. osób zdecydowało się na jabłko, a po ciastko sięgnęło 14 proc. badanych. Po treningu jabłko wybrało 55 proc. badanych, a na ciastko skusiło się 20 proc. ćwiczących.

Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Nutrients”.

Jeśli twoim celem jest utrata wagi, to lepiej jest dokonać wyboru przekąski nie wtedy, gdy jesteś głodny, ale zanim pójdziesz na siłownię. 

Dr Karston Koehler

Głodny mózg

Badanie wykazało zarówno efekt jedzenia kompensacyjnego po treningu – wybierania jedzenia o większej kaloryczności – jak i indukowaną wysiłkiem anoreksję. Przed treningiem z przekąski zrezygnowało 12 proc. osób, podczas gdy po ćwiczeniach jedzenia odmówiło 25 proc. badanych, co również nie jest roztropne. Eksperci ds. żywienia zalecają spożywanie przekąski potreningowej z powodu konieczności uzupełnienia zapasów energii.

Wyniki badań zespołu z Uniwersytetu Nebrasca-Lincoln potwierdzają wcześniejsze ustalenia naukowców z Uniwersytetu w Göteborgu, że dokonywanie wyborów z pustym żołądkiem nie jest najlepszym pomysłem. W 2016 ostrzegali oni, że grelina, hormon wydzielany przed spożyciem posiłku, zaburza proces podejmowania decyzji.

– Jeśli twoim celem jest utrata wagi, to lepiej jest dokonać wyboru przekąski nie wtedy, gdy jesteś głodny, ale zanim pójdziesz na siłownię – skomentował dr Karston Koehler z Uniwersytetu Nebrasca-Lincoln.

Źródło: earth.com