Zamknij

Hipokinezja, czyli życie w bezruchu. 5 poważnych skutków dla zdrowia

12.11.2021
Aktualizacja: 12.11.2021 16:39
Hipokinezja, czyli życie w bezruchu. 5 poważnych skutków ubocznych
fot. Shutterstock

Nasze ciało pozostające w bezruchu przez dłuższy czas przestaje prawidłowo funkcjonować. Niestety coraz rzadziej znajdujemy czas i chęć na sport, a brak aktywności fizycznej to pierwszy krok do wielu poważnych zaburzeń, których moglibyśmy uniknąć. Kogo dotyczy zjawisko zwane hipokinezją i dlaczego to tak niebezpieczne dla zdrowia?

  1. Hipokinezja: na czym polega?
  2. Nadciśnienie i ryzyko zawału
  3. Stany depresyjne
  4. Osteoporoza
  5. Cukrzyca typu 2 i otyłość
  6. Rak jelita grubego i odbytu
  7. Hipokinezja: kto jest zagrożony?

Ruch to naturalne lekarstwo dla naszego ciała. Pomaga odżywić wszystkie narządy i wspiera procesy zachodzące w organizmie. Brak ruchu zwiększa ryzyko wielu chorób, sprawia, że szybciej się męczymy i każdy wysiłek stanowi duże wyzwanie. Nasze ciało bez ruchu nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować – gdy brakuje nam ruchu, pojawiają się bóle stawów, zaparcia, bezsenność i problemy z koncentracją. Wszystkie te objawy są jednak początkiem prawdziwych problemów zdrowotnych.

Hipokinezja: na czym polega?

Hipokinezja to inaczej długotrwała bezczynność ruchowa lub niedobór ruchu. Według WHO hipokinezja jest jedną z głównych przyczyn zgonów na świecie. To poważne zagrożenie cywilizacyjne. Brak ruchu pogarsza jakość życia, wpływa na ciągłe zmęczenie i w wielu przypadkach przyczynia się do przedwczesnego zgonu. Nawet stosowanie zdrowej, odżywczej diety, nie chroni przed skutkami hipokinezji. Jakie są najczęstsze skutki hipokinezji? Oto 5 możliwych powikłań, do których prowadzi brak ruchu:

Nadciśnienie i ryzyko zawału

Bezruch powoduje pogorszenie się wszystkich parametrów związanych z układem krwionośnym. Brak ruchu sprawia, że naczynia krwionośne zwężają się i sztywnieją. Następstwem może być miażdżyca, a nawet zawał serca. U osób pozostających zbyt długo w bezruchu dochodzi do odkładania się cholesterolu w ścianach tętnic, co jest bezpośrednią przyczyną nadciśnienia.

Stany depresyjne

Hipokinezja prowadzi do spadku odporności na stres. Osoby prowadzące siedzący tryb życia bardzo często mają problemy z koncentracją, co stanowi duże utrudnienie w codziennym życiu. Aktywność fizyczna to źródło hormonów szczęścia na wyciągniecie ręki. Nie musimy biegać maratonów, ale wystarczy krótki, regularny spacer, by uzupełnić poziom endorfin w organizmie. To dużo lepsze dla zdrowia niż sięganie po czekoladę. Brak ruchu prowadzi do chronicznego zmęczenia, spadku motywacji i rozwoju stanów depresyjnych oraz lęków.

Osteoporoza

Pozostawanie w bezruchu przyczynia się do demineralizacji kości, co zwiększa ryzyko zachorowania na osteoporozę. U osób prowadzących siedzący tryb życia częściej  dochodzi do urazów, uszkodzeń i zwyrodnień mięśni.

Cukrzyca typu 2 i otyłość

Cukrzyca to podstępna choroba, do której rozwoju często przyczynia się tryb życia pacjenta. Brak ruchu zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy. Choroba zaczyna się od zaburzeń metabolizmu węglowodanów, co sprawia, że wzrasta odporność na insulinę. Trzustka zaczyna produkować coraz więcej insuliny, a we krwi zwiększa się poziom glukozy. Brak ruchu to też prosta droga do otyłości. Organizm, który otrzymuje energię z pożywienia, ale nie ma gdzie jej wykorzystać, przekształca ją w tłuszcz.

Rak jelita grubego i odbytu

Brak ruchu sprzyja zaburzeniom metabolizmu. U osób, którym brakuje ruchu, mogą pojawić się problemy z trawieniem, zaparcia, żylaki odbytu i inne dolegliwości. Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i odbytu. Jest to szczególnie ważne dla osób, u których w rodzinie wystąpiły przypadki zachorowań na tego typu raka.

Hipokinezja: kto jest zagrożony?

Na skutki bezruchu narażone są osoby, które przez większość czasu siedzą. Niestety, oznacza to, że w grupie ryzyka jest wielu z nas, właśnie dlatego hipokinezja jest uznawana za zagrożenie cywilizacyjne. Dla naszego organizmu przesiadywanie przed komputerem, a po pracy na kanapie jest nienaturalne, co możemy zaobserwować w towarzyszących nam dolegliwościach. Pogarszające się samopoczucie to sygnał, że nasze ciało potrzebuje ruchu.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), chcąc walczyć ze skutkami hipokinezji, zmieniła istniejącą do tej pory Piramidę Zdrowego Żywienia w Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, u której podstaw znalazł się ruch. Dowodzi to, jak ważna dla dobrostanu organizmu jest aktywność fizyczna. Nie każdy z nas może być sportowcem, ale warto dokonać kilku zmian w codziennych nawykach, na przykład korzystając co jakiś czas z roweru zamiast samochodu. To najlepszy prezent, jaki możemy podarować swojemu ciału i duszy.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mp.pl, onologia.org.pl, fizjofit.pl