Zamknij

Gimnastyka sportowa. Zobacz, co należy o niej wiedzieć

Marta Wilczkowska
29.11.2020
Aktualizacja: 29.11.2020 13:03

Gimnastyka sportowa to jedna z popularnych dyscyplin sportowych. Mogłaś ją ćwiczyć nawet o tym nie wiedząc. Szpagat, mostek czy stanie na rękach to właśnie elementy tej dyscypliny. Co musisz wiedzieć o gimnastyce sportowej i czy jest dla ciebie? Koniecznie sprawdź.

Kobieta uprawiająca gimnastykę sportową
fot. Shutterstock

Gimnastyka sportowa nie jest tak trudna, jak może się wydawać. Jej podstawowe elementy jest w stanie wykonać praktycznie każdy. Tradycje tej dyscypliny sięgają już starożytności. Jest to popularny sport widowiskowy, szczególnie podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich przyciąga masy widzów zarówno na widowni, jak i przed telewizorami. Figury gimnastyczne wykonywane przez zawodowych sportowców naprawdę robią wrażenie.

Zobacz także:  Chcesz wysmuklić łydki? Te ćwiczenia ci w tym pomogą 

Gimnastyka sportowa

Gimnastyka to rodzaj wysiłku fizycznego, który może wykonywać każdy z nas. Pewnie właśnie dlatego większość osób styczność z gimnastyką miała już na lekcjach w-f w szkole podstawowej. Aby ćwiczyć gimnastykę, nie trzeba znać jej słownikowej definicji.

Ćwiczenia gimnastyczne są prostsze, niż mogłoby się wydawać. Można je wykonywać w domu lub zapisać się na zajęcia, jeśli ktoś gimnastyką chce się zająć „na poważnie”.

Dla dzieci ćwiczenia z gimnastyki będą świetną zabawą, z kolei dla dorosłych przydadzą się, aby rozciągnąć spięte mięśnie po ośmiu godzinach pracy przy biurku.

Oprócz gimnastyki sportowej dużą popularnością cieszy się także gimnastyka artystyczna.

Gimnastyka sportowa - definicja

Polega na wykonywaniu ćwiczeń na przyrządach. Sekwencje trwają zazwyczaj od 30 do 90 sekund. W zawodach gimnastyki sportowej mężczyźni wykonują ćwiczenia w sześciu konkurencjach: ćwiczenia wolne, koń z łękami, kółka, skok, poręcze, drążek. Natomiast w przypadku kobiecych zawodów, konkurencje są cztery: skok, poręcze asymetryczne, równoważnia, ćwiczenia wolne.

Zobacz także: Chcesz wysmuklić łydki? Te ćwiczenia ci w tym pomogą

Gimnastyka sportowa – ćwiczenia

Przewrót w tył

To ćwiczenie rozpocznij od pozycji kucznej i skierowania obu dłoni za barki. Po wykonaniu przewrotu do tyłu kończymy ćwiczenie w siadzie kucznym.

Przewrót w przód

Przewrót w przód rozpoczyna się podobnie jak przewrót w tył, w pozycji kucznej, ale wykonujemy je do przodu z udami „przytulonymi” do klatki piersiowej.

Szpagat

Ta figura gimnastyczna polega na wykonaniu siadu rozkrocznego. Można go zrobić na dwa sposoby: w siadzie z jedną nogą w tyle i drugą z przodu oraz w siadzie, w którym nogi rozłożone są równomiernie po bokach ciała.

Mostek

Mostek wykonuj z pozycji stojącej poprzez wygięcie do tyłu lub z pozycji leżącej odpychając się od ziemi dłońmi i stopami.

Zobacz także: Ćwiczenia na spalanie tłuszczu. Całkowicie odmienią twoje ciało 

Gwiazda

Jest to przerzut bokiem ze stania na rękach z oderwaniem nóg i rąk od podłoża. Wymaga dużej siły i koordynacji ruchowej.

Stanie na rękach

To ćwiczenie wymagające umiejętności utrzymywania równowagi. Polega na utrzymaniu całej wagi ciała na dłoniach rozstawionych równolegle i maksymalnie wyprostowanej sylwetce.

Przejście w przód i w tył

To jedno z trudniejszych ćwiczeń gimnastycznych, które łączy w sobie mostek i stanie na rękach. Trzeba się ich dobrze nauczyć, a dopiero potem próbować robić przejście.

Zobacz także: Chcesz wzmocnić swoje mięśnie? Koniecznie wypróbuj ćwiczenia izometryczne

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Zdrowie Radio Zet na Facebooku!