Fit trendy 2019. Na co zwrócić uwagę?

05.04.2019 15:28
Fit trendy 2019
fot. Shutterstock

Trening interwałowy, trening funkcjonalny i trening siłowy królują na siłowniach w 2019 roku. Sprawdź, czym się różnią poszczególne rodzaje treningu.

Trening interwałowy

Szczyt popularności przeżywa właśnie trening interwałowy (HIIT). Są to różne programy ćwiczeń, w których krótkie, ale bardzo intensywne serie ćwiczeń przeplatane są dłuższymi okresami odpoczynku. Coraz więcej badań dowodzi, że ten rodzaj treningu jest wyjątkowo skuteczny, jeśli chodzi o spalanie tkanki tłuszczowej, ma również działanie prozdrowotne. Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie i Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu prowadzą obecnie wspólny projekt pt. „Wpływ treningu interwałowego o wysokiej intensywności na mechanizmy neuroplastyczności i zachowania psychomotoryczne u pacjentów z chorobą Parkinsona: badanie randomizowane z jednorocznym okresem obserwacji”. Wyniki mamy poznać w 2021 roku. Dodatkową zaletą jest fakt, że jest to trening dla zabieganych, cały program zazwyczaj zajmuje nie więcej niż 20 minut (np. rozgrzewka 5 minut, 8x15 sekund wysiłku pow. 90 proc. mocy, 45 sekund odpoczynku).

Zobacz także: Czy jedzenie interwałowe zmieni nasz sposób żywienia?

Trening funkcjonalny

Na wyróżnienie zasługuje trening funkcjonalny, który adaptuje codzienne czynności do potrzeb treningu siłowego. W ćwiczeniach wykorzystuje się naturalny zakres ruchu, są to ćwiczenia wielostawowe, angażujące kilka grup mięśni. Unika się tzw. ćwiczeń izolujących poszczególne partie. Zaletą tego typu treningu jest jego praktyczne wykorzystanie w życiu: efektem ma być nie tylko poprawa siły i wytrzymałości, ale także równowagi i koordynacji.

Trening siłowy (bodybuilding)

Trening siłowy to swoisty manifest przeciwko uzależnianiu formy fizycznej od dostępności drogiego sprzętu. Swoisty powrót do przeszłości, gdy masę mięśniową budowało się na strychu, a nie w modnym przeszklonym klubie. Trening polega na wykonywaniu określonej liczby powtórzeń z odpowiednim obciążeniem, w zależności od rodzaju sylwetki. Zaletą tego typu rozwiązania jest niewątpliwie jego dostępność i cena.

Zobacz takżeIdziesz na trening? Zaplanuj posiłek wcześniej 

Joga

Choć przez chwilę wydawało się, że lata świetności na Zachodzie ma już za sobą, joga wciąż rośnie w siłę. Drugi rok z rzędu zajęła siódme miejsce w rankingu na 39 pozycji. A patrząc na galopującą popularność diety wegańskiej, powiązanej z określonym stylem życia, którego elementem jest także joga, zainteresowanie tym typem treningu będzie rosnąć. Na rynku dostępne są już różne odmiany treningu: m.in. power joga czy jogilates (łączący elementy jogi i pilatesu).

Trening dla seniora

Z roku na rok rośnie świadomość społeczna na temat korzyści płynących z aktywności fizycznej w starszym wieku. Długowieczność nie jest zapisana w genach – rozstrzygnęli niedawno naukowcy z Calico Life Sciences i serwisu Ancestry.com po przeanalizowaniu życiorysów aż 400 mln osób. Okazało się, że wpływ genów na spodziewaną długość życia człowieka zamiast 15-30 proc., które dotychczas obstawiano, wynosi zaledwie 7 proc., a być może i mniej. Reszta to styl życia, czyli w dużej mierze dieta i aktywność fizyczna.

Źródło: Worldwide survey of fitness trends 2019, Thompson, Walter R., Ph.D., FACSM, ACSM's Health & Fitness Journal XI-XII 2018