Energia życiowa: 10 naturalnych sposobów na jej zwiększenie

22.11.2019
Aktualizacja: 22.11.2019 00:26
Energia życiowa: 10 naturalnych sposobów na jej zwiększenie

Energia życiowa człowieka zmienia się zgodnie z porami roku, dostosowując się do długich, ciemnych wieczorów i długich, jasnych letnich dni. Co robić, aby zwiększyć energię  wewnętrzną i zewnętrzną w okresie jesienno-zimowym? Poznaj 10 sprawdzonych naturalnych sposobów. 

10 sposobów na zwiększenie energii życiowej

1. Wzmacniaj oddech

Połóż się z dłońmi ułożonymi na brzuchu. Obserwuj swoje ciało, by stwierdzić, jak się czujesz. Robiąc wdech, wyobraź sobie, że energia uzupełnia zbiornik umieszczony głęboko w twoim brzuchu. Poświęć minutę lub dwie na naładowanie te baterii. W czasie wydechu kieruj energię z tego magazynu na zewnątrz - do dłoni, stóp, mózgu - a także do obszarów ciała, które wydają się  osłabione, obolałe, sztywne i niewrażliwe. Poświęć na to 3-5 minut. Na koniec poczuj, jak jesteś doładowana. 

2. Zaangażuj tan tien

W czasie ćwiczeń, spacerów, jeżdżenia na rowerze lub dźwigania poczuj, jak ruch zaczyna się w centrum energii zlokalizowanym w środku brzucha. To może zmienić twoją postawę i poziom energii. W tradycji chińskiej medycyny rejon ten uważa się za jeden z głównych źródeł energii i określa mianem tan tien 

3. Ćwiczenia pobudzające

Jeżeli czujesz się ospała po południu lub po pracy, wypróbuj ćwiczenia pobudzające, na przykład szybki spacer lub bieg wokół osiedla. Wzrost energii w czasie ćwiczeń poprawia zdolność serca do przepompowywania nasyconej tlenem krwi w organizmie. To z kolei zwiększa możliwość przetwarzania i wykorzystania tlenu - a jest to proces, który z wiekiem przebiega gorzej, nawet jeśli jesteś zdrowa i w dobrej formie. 

4. Cynamon i czujność za kierownicą

Badania przeprowadzone na uniwersytecie Wirginii Zachodniej wskazuje, że woń cynamonu zwiększa czujność w czasie prowadzenia samochodu. Nalej dwie krople oleju na chusteczkę i trzymaj pod ręką w czasie jazdy. 

5. Podjadaj nasiona słonecznika 

Chłoń energię słoneczną zgromadzoną w nasionach słonecznika, dorzucając garść do muesli lub podjadając je w ciągu dnia, by zapobiegać spadkom energii. Te nasiona są bogate w witaminy z grupy B, które pobudzają nadnercze (kiepskie funkcjonowanie tych gruczołów jest skorelowane z brakiem energii). 

6. Zmiana miejsca

Zmiany miejsca ćwiczeń, spania, odpoczynku, pracy wpływa na poziom energii i koncentracji. Podczas kolejnych zajęć staraj się to zmienić i stań do przodu, jeżeli zawsze stoisz z tyłu, albo przejdź z lewej strony na prawą. 

7. Pociąganie za włosy

Jeżeli chcesz się natychmiast obudzić, postukaj delikatnie w głowę opuszkami palców, od czoła do tyłu. Nawijaj kosmetyki włosów na palec wskazujący i delikatnie pociągaj, zaczynając od czoła i skroni, a na karku kończąc.

8. Masaż uszu 

Zaciskaj i rozluźnij palec wskazujący i kciuk na uchu, zaczynając od płatka, przesuwając je po krawędziach i kończąc na miejscu styku ucha z głową. Jeżeli wyczujesz napięte miejsca, naciskaj na nie delikatnie. Na koniec zwiń płatek ucha między palcem wskazującym i kciukiem, po czym kilkakrotnie szarpnij go szybko. Wymasuj drugie ucho.

9. Chodzenie do tyłu 

Jeżeli koncentrowałeś się na pracy przez wiele godzin i wszystko wydaje się pozbawione sensu, zrób kilka kroków do tyłu. To może wystarczyć, by zaskoczyć mózg i skłonić go do świeżej reakcji. 

10. Ochrona energii

Po ćwiczeniach jogi lub medytacji połóż się na plecach z nogami rozstawionymi szerzej niż biodra. Stopy skierowane na zewnątrz, ramiona rozsunięte na boki, dłonie odwrócone wnętrzem do góry. Zamknij oczy i śledź oddech, aż poczujesz spokój. Wyobraź sobie, że przy lewym paluchu stopy leży kawałek kredy. Wyobraź sobie, że rysujesz wokół siebie ochronną, białą linię. Bardzo powoli zacznij rysować wyimaginowaną linię od lewego palucha ku prawej stopie, wzdłuż prawej nogi i ręki, nad głową, po czym wzdłuż lewej ręki i nogi, kończąc przy paluchu lewej stopy. Poleż w takim kręgu i poczuj się bezpiecznie, wiedząc, że energia od ciebie nie ucieknie.

Źródło: "1001 sposobów na młodość" Susannah Marriott