Dlaczego warto biegać? Poznaj 10 powodów zdrowotnych

09.05.2018 16:15
Dlaczego warto biegać? Poznaj 10 powodów zdrowotnych

Bieganie to tani i szybki sposób na poprawę zdrowia. To dyscyplina sportowa, którą można uprawiać w każdym miejscu i o każdej porze bez względu na wiek i na kondycję. Poznaj 10 powodów zdrowotnych, dla których warto zacząć uprawiać ten sport.

1. Bieganie pozytywnie wpływa na gęstość kości

Do takich wniosków doszli hiszpańscy naukowcy na podstawie pewnego eksperymentu. Zaangażowali do niego 200 biegaczy (122 maratończyków i 80 osób biegających na krótsze dystanse: ponad 21 km oraz 10 km). Wszyscy zawodnicy byli badani przed i po zakończeniu rywalizacji. Po zakończeniu badania okazało się, że u wszystkich biegaczy poprawiła się gęstość kości. Znacznie lepsze wyniki mieli maratończycy, nieco słabsze zawodnicy startujący na średnich dystansach, a najsłabsze ci, którzy nie podejmowali żadnej aktywności. Podsumowując, biegając na dłuższe dystanse hamuje się starzenie tkanki kostnej

2. Bieganie zapobiega nadciśnieniu i pomaga je leczyć

Bieganie reguluje pracę serca i naczyń krwionośnych, ale również pomaga wydalić z organizmu wraz z potem nadmiar sodu, co pomaga regulować ciśnienie tętnicze. Ten rodzaj aktywności poprawia też funkcjonowanie układu współczulnego i przywspółczulnego (części autonomicznego układu nerwowego) i pomaga utrzymać ciśnienie tętnicze na stałym poziomie. Zapobiega także odkładaniu się cholesterolu i obniża jego poziom.

Zobacz także: Okiem eksperta: Nadciśnienie tętnicze dotyczy coraz młodszych osób

3. Bieganie wzmacnia serce i poprawia wydolność krążeniowo-oddechową

Osoby, które włączają 30-sekundowe przebieżki (krótki, intensywny bieg) do swoich tygodniowych treningów, tym samym wzmacniają swoje serce. Podczas szybkiego biegu serce bije znacznie szybciej i tym samym przepompowuje więcej krwi do mięśni. Później podczas spoczynku może więc bić ono wolniej, wysyłając wciąż tę samą ilość krwi do tkanek. Osoby, które biegają, mają też niższe tętno spoczynkowe. Poza tym, podczas biegu spalamy tłuszcz, który zwiększa ryzyko wystąpienia problemów sercowo-naczyniowych.

4. Bieganie pomaga schudnąć

Bieganie to chyba jedna z najskuteczniejszych form odchudzania - do takiego wniosku doszli amerykańscy naukowcy z Human Performance Laboratory w Północnej Karolinie. Podczas przeprowadzonego przez nich eksperymentu okazało się, że osoby, które przez 45 minut biegały na bieżni, utrzymywały przyspieszony metabolizm przez 14 godzin po treningu i spalały więcej tłuszczu.

5. Bieganie to jedna z istotnych metod leczenia cukrzycy

Wysiłek fizyczny stanowi jedną z istotnych metod leczenia cukrzycy. Regularny wysiłek fizyczny wzmacnia serce i układ krążenia, ponadto u osób z cukrzycą zwiększa wrażliwość tkanek obwodowych na insulinę i na tej drodze może znacząco wpływać na kontrolę glikemii.

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Heriot-Watt w Wielkiej Brytanii udowodniły, że u osób, które włączyły do treningu zaledwie 4-6 przebieżek trwających 30 sekund, poprawił się poziom insuliny. Osoby biorące udział w badaniu spalały cukry w sposób bardziej skuteczny, co zmniejszyło ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.

6. Bieganie sprawia, że rzadziej chorujesz

Badania przeprowadzone na sporej grupie biegaczy pokazują, że Ci, którzy regularnie podejmują wysiłek fizyczny (co najmniej 5 razy w tygodniu) 50% rzadziej chorują w okresie zmniejszonej odporności, a nawet jeśli przeziębią się, to znacznie łagodniej przechodzą chorobę. Zdaniem naukowców z Appalachian State University, układ odpornościowy preferuje 40 minut ruchu o niskiej intensywności. Po bardzo intensywnym wysiłku lub spokojnym, ale trwającym ponad 75 minut rośnie w organizmie ilość hormonów stresu. Po półtorej godziny pocenia odporność spada na następne 72 godziny, czyniąc nas dużo bardziej podatnymi na wirusy.

To warto przeczytać: Aktywność fizyczna może być... zaraźliwa! Zaskakujące wyniki badań

7. Bieganie pozytywnie wpływa na trawienie

Ćwiczenia fizyczne pobudzają ruchy perystaltyczne jelit, co ułatwia trawienie i wydalanie.

8. Bieganie pomaga pozbyć się cellulitu

Cellulit na udach jest wynikiem zwiększonego podziału tkanki łącznej, zwężenia naczyń krwionośnych i zaburzeń metabolizmu w tkance podskórnej. Komórki tłuszczowe (adipocyty) rozrastają się w nierównomierny sposób, w wyniku czego pojawiają się zagłębienia i nierówności w skórze. Podczas bieganie organizm wykorzystuje komórki tłuszczowe jako źródło energii, poza tym poprawia też krążenie krwi oraz napięcie skóry, co zmniejsza niechciane grudki i nierówności na udach i pośladkach
Czy zauważyłaś, że osoby aktywne fizycznie zazwyczaj wyglądają bardzo młodo? Nie jest to przypadek… Bieganie wpływa na cerę, powodując, że jest ona nie tylko promienna, lecz także wygląda zdrowiej i młodziej.

9. Bieganie poprawia kondycję skóry

Podczas biegania pocimy się, a wraz z potem usuwane są wolne rodniki, które odpowiedzialne są m.in. za przedwczesne starzenie się skóry. Pot nie tylko sprawia, że z organizmu są usuwane wolne rodniki, lecz również toksyny. To właśnie one odpowiadają za problemy z cerą (trądziki, wypryski). Jeśli będziesz biegać regularnie poprawi się kondycja twojej skóry, będzie promienna (dotleniona), lecz także oczyszczona.

10. Bieganie przedłuża życie.

Dowodem potwierdzającym tę tezę są badania naukowców z University Stanford School of Medicine w USA, którzy przez 21 lat obserwowali 538 biegaczy i biegaczek oraz 423 osoby cieszące się dobrym zdrowiem, ale prowadzące siedzący tryb życia. Po zakończeniu badania okazało się, że z pierwszej grupy (biegaczy) nadal żyje 85% osób, natomiast z osób nieaktywnych fizycznie odsetek ten wynosił tylko 66%.
Naukowcy uznali, że brak aktywności fizycznej, to czynnik ryzyka przedwczesnej śmierci, o szkodliwości porównywalnej do palenia papierosów czy nadciśnienia tętniczego.

Warto przeczytać: Biegasz? Dzięki temu Twój mózg może się szybciej regenerować!

------------------------
zdrowie.radiozet.pl/ mk