Jednominutowe rozciąganie ciała, aby pozbyć się bólu pleców

23.01.2020
Aktualizacja: 23.01.2020 12:11
Ćwiczenie rozciągające na ból pleców
fot. Shutterstock

Jeśli przez dłuższy czas siedzisz w tej samej pozycji i pojawi się ból w dolnej części pleców, możesz wykonać cztery ćwiczenia rozciągające mięśnie, które pomogą ci pozbyć się tej dolegliwości. To zajmie Ci tylko minutę.

Odczuwasz ból pleców w dolnej części? To bardzo częsty objaw, pojawiający się u osób prowadzących siedzący tryb życia. Jeśli tego typu dolegliwość pojawia się zbyt często, skontaktuj się z ortopedą lub fizjoterapeutą. Być może jest to symptom poważniejszych problemów ze zdrowie, które wymagają leczenia.

Jeśli jednak jest to dolegliwość pojawiająca się sporadycznie, zwykle po dłuższym przebywaniu w jednej pozycji, polecamy 4 ćwiczenia rozciągające, których wykonanie zajmie ci zaledwie MINUTĘ! Prawdopodobnie przyczyną bólu jest nadmierne napięcie mięśnia gruszkowatego (łac. musculus piriformis), znajdującego się w okolicy pośladkowej i udowej.

Ćwiczenie 1

Usiądź wygodnie na podłodze, wyprostuj nogi, rozluźnij mięśnie. Następnie przyciągnij jedną, ugiętą w kolanie nogę do klatki piersiowej. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund. Następnie wróć do pozycji wyjściowej i przyciągnij do klatki piersiowej drugą nogę. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund.

Ćwiczenie 2

Połóż się na podłodze w pozycji wyprostowane, postaraj się rozluźnić, a następnie unieść ugięte w kolanach obie nogi, tak by udo tworzyło z resztą ciała kąt prosty, i wróć do pozycji wyjściowej. Wykonaj to ćwiczenia 5 razy. Zajmie ci to 10 sekund.

Ćwiczenie 3

Pozostań w pozycji leżącej, wyprostuj nogi, rozluźnij się. Następnie unieść jedną nogę, ugiętą w kolanie. Przyciągnij ją do klatki piersiowej. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund i wróć do pozycji wyjściowej. Następnie zmień nogę i wykonaj to samo ćwiczenie. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund i wróć do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie 4

Usiądź, nogi niech będą wyprostowane. Wyciągnij ręce przed siebie, a następnie pochyl ciało i spróbuj objąć (lub przynajmniej dotknąć) dłońmi stóp. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund. Następnie wróć do pozycji wyjściowej. Rozluźnij mięśnie.

Te ćwiczenia wykonuje się w ciągu 60 sekund i można je wykonać w pracy, w domu, na łące (oczywiście w lecie!). Pamiętaj tylko, że takie ćwiczenia są pomocne w dolegliwościach związanych ze zbyt długim i niewygodnym siedzeniem. Jeśli dokucza ci ból pleców częściej i pojawia się nawet wtedy, gdy wstajesz z łóżka, koniecznie idź po poradę do fizjoterapeuty lub ortopedy.

Źródło: sciaticatreatments/ Youtube

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.