Zamknij

Jednominutowe rozciąganie ciała, aby pozbyć się bólu pleców

23.01.2020
Aktualizacja: 06.11.2020 07:18

Jeśli przez dłuższy czas siedzisz w tej samej pozycji i pojawi się ból w dolnej części pleców, możesz wykonać cztery ćwiczenia rozciągające mięśnie, które pomogą ci pozbyć się tej dolegliwości. To zajmie Ci tylko minutę.

Ćwiczenie rozciągające na ból pleców
fot. Shutterstock

Odczuwasz ból pleców w dolnej części? To bardzo częsty objaw, pojawiający się u osób prowadzących siedzący tryb życia. Jeśli tego typu dolegliwość pojawia się zbyt często, skontaktuj się z ortopedą lub fizjoterapeutą. Być może jest to symptom poważniejszych problemów ze zdrowie, które wymagają leczenia.

Jeśli jednak jest to dolegliwość pojawiająca się sporadycznie, zwykle po dłuższym przebywaniu w jednej pozycji, polecamy 4 ćwiczenia rozciągające, których wykonanie zajmie ci zaledwie MINUTĘ! Prawdopodobnie przyczyną bólu jest nadmierne napięcie mięśnia gruszkowatego (łac. musculus piriformis), znajdującego się w okolicy pośladkowej i udowej.

Ćwiczenie 1

Usiądź wygodnie na podłodze, wyprostuj nogi, rozluźnij mięśnie. Następnie przyciągnij jedną, ugiętą w kolanie nogę do klatki piersiowej. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund. Następnie wróć do pozycji wyjściowej i przyciągnij do klatki piersiowej drugą nogę. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund.

Ćwiczenie 2

Połóż się na podłodze w pozycji wyprostowane, postaraj się rozluźnić, a następnie unieść ugięte w kolanach obie nogi, tak by udo tworzyło z resztą ciała kąt prosty, i wróć do pozycji wyjściowej. Wykonaj to ćwiczenia 5 razy. Zajmie ci to 10 sekund.

Ćwiczenie 3

Pozostań w pozycji leżącej, wyprostuj nogi, rozluźnij się. Następnie unieść jedną nogę, ugiętą w kolanie. Przyciągnij ją do klatki piersiowej. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund i wróć do pozycji wyjściowej. Następnie zmień nogę i wykonaj to samo ćwiczenie. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund i wróć do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie 4

Usiądź, nogi niech będą wyprostowane. Wyciągnij ręce przed siebie, a następnie pochyl ciało i spróbuj objąć (lub przynajmniej dotknąć) dłońmi stóp. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund. Następnie wróć do pozycji wyjściowej. Rozluźnij mięśnie.

Te ćwiczenia wykonuje się w ciągu 60 sekund i można je wykonać w pracy, w domu, na łące (oczywiście w lecie!). Pamiętaj tylko, że takie ćwiczenia są pomocne w dolegliwościach związanych ze zbyt długim i niewygodnym siedzeniem. Jeśli dokucza ci ból pleców częściej i pojawia się nawet wtedy, gdy wstajesz z łóżka, koniecznie idź po poradę do fizjoterapeuty lub ortopedy.

Źródło: sciaticatreatments/ Youtube

loader

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.