Zamknij

Co się stanie, jeśli po posiłku pójdziesz na 2-minutowy spacer? Zaskakujący efekt

09.08.2022
Aktualizacja: 09.08.2022 13:15
Krótki spacer po posiłku a poziom cukru
fot. Schutterstock

Szybki spacer, nawet krótki, jest zawsze dobry dla zdrowia. Naukowcy odkryli jednak, że przynosi świetne efekty, jeśli ma miejsce niedługo po posiłku. To szczególnie ważne dla cukrzyków i osób, które chcą zapobiec cukrzycy typu 2.

Szybki spacer po posiłku jest korzystny nie tylko dla układu pokarmowego, ponieważ poprawia trawienie, ale może też mieć dużo większe znaczenie dla zdrowia. Według nowych badań opublikowanych w czasopiśmie „Sports Medicine”, nawet 2-minutowy spacer po jedzeniu pomaga obniżyć poziom cukru we krwi – a to może zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.

Krótki spacer po jedzenie, niższy poziom cukru

Naukowcy doszli do takich wniosków po przeanalizowaniu wyników siedmiu badań, które porównywały wpływ siedzenia oraz stania lub chodzenia na poziom insuliny i cukru we krwi. W pięciu z siedmiu badań żaden z badanych nie miał stanu przedcukrzycowego ani cukrzycy typu 2. W pozostałych dwóch badaniach obserwowano osoby zarówno z tymi schorzeniami, jak i bez nich. Ich uczestnicy zostali poproszeni o stanie lub chodzenie przez około 2-5 minut co 20 do 30 minut w ciągu całego dnia.

Wszystkie siedem badań dowiodło, że zaledwie kilka minut spaceru o lekkiej intensywności po posiłku pomogło w zmniejszeniu skoków cukru we krwi – jego poziom wzrastał i spadał mniej gwałtownie. (Jest to szczególnie ważne dla osób z cukrzycą, które muszą unikać gwałtownych wahań poziomu cukru we krwi).

Co więcej, jedno z wcześniejszych badań u osób z cukrzycą typu 2 wykazało, że spacer przez 10 minut po każdym posiłku pomagał obniżyć poziom cukru we krwi bardziej niż półgodzinny spacer w innych porach dnia. Drugie z badań dowiodło, że chodzenie tuż po posiłku było bardziej skuteczne dla utraty wagi niż czekanie godzinę po jedzeniu przed spacerem.

Podsumowując: wyjście na krótki spacer po jedzeniu zdecydowanie zmniejszało poziom cukru we krwi w porównaniu z siedzeniem.

Jeśli nie spacer, to chociaż stanie

Jeśli nie masz czasu na spacer, to okazuje się, że nawet stanie przez krótki czas po posiłku również powoduje znaczące obniżenie poziomu glukozy i insuliny w porównaniu z siedzeniem. W raporcie zalecono, by po jedzeniu wstać choćby po to, by wykonać drobne prace domowe (np. odnieść naczynia do zlewu) lub znaleźć jakikolwiek inny sposób, by się poruszać. Zaznaczono też, że dla osób, które spędzają długie godziny w pracy w pozycji siedzącej minispacer trwający 2-3 minuty jest lepszy niż późniejsze bieganie na bieżni.

Naukowcy podkreślają, że chodzenie o lekkiej intensywności jest jednak najlepsze – i zalecają spacery po śniadaniu, obiedzie i kolacji, zwłaszcza jeśli chcemy skutecznie obniżyć poziom glukozy i insuliny.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: The Indian Express / Marthastewart.com / Springer.com