Zamknij

Mycie zębów niszczy szkliwo, jeśli robisz to źle. Jak dbać o szkliwo zębów?

28.04.2021
Aktualizacja: 12.05.2021 08:04
Mycie zębów może uszkadzać szkliwo
fot. Shutterstock

Zdrowe białe zęby to marzenie każdego. Najważniejszy wpływ na piękny wygląd zębów ma zdrowe i mocne szkliwo, które chroni ich właściwą tkankę przed uszkodzeniami. Jak skutecznie chronić szkliwo zębów przed zniszczeniem?

Szkliwo to pierwszy i bardzo ważny bastion w ochronie zębów przed próchnicą. Na jego twardość ma wpływ nie tylko genetyka, ale także codzienna higiena zębów oraz dieta. I choć niektórzy mogą się cieszyć pięknym białym uśmiechem niemal bez wysiłku (ale do czasu), to inni muszą o to powalczyć. Najlepiej zacząć jak najwcześniej. Co zatem najbardziej niszczy szkliwo zębów i jak o nie zadbać?

Czym jest szkliwo zębów?

Szkliwo to najtwardsza tkanka w organizmie. Ma ok. 2 mm grubości i aż 98 proc. stanowią w niej składniki nieorganiczne, takie jak fosforan wapnia – to powód, dla którego jest tak twarda. Szkliwo samo się nie odnawia, dlatego trzeba o nie dbać, bo raz zniszczone już się nie zregeneruje. Jego głównym zadaniem jest ochrona zębów przed próchnicą. Chroni głębsze warstwy zębów przed ścieraniem podczas gryzienia i żucia, bakteriami, kwasami oraz wysoką lub niską temperaturą, np. bardzo gorącym lub zimnym jedzeniem.

Co osłabia szkliwo zębów?

Szkliwo niemal non stop narażone jest na niszczenie. Tymczasem jego osłabienie i uszkodzenie zdecydowanie zwiększa podatność na próchnicę. Może również powodować reakcję bólową na kontakt z ciepłymi, zimnymi czy kwaśnymi pokarmami, a nawet tylko na dotknięcie szczoteczką lub pokarmem – to tzw. nadwrażliwość zębów. Na kondycję zębów wpływa nie tylko właściwa lub niewłaściwa higiena, ale także choroby, na jakie chorujemy oraz codzienne nawyki żywieniowe, które dla zdrowia zębów są bardzo ważne – największymi wrogami są cukry i kwasy znajdujące się w jedzeniu. Przyczyny osłabienia szkliwa zębów to:

  • nadmiar słodkich pokarmów – w tym napojów owocowych, gazowanych, energetycznych (kwasy i cukier, który jest pokarmem dla bytujących w jamie ustnej bakterii, powodują erozję szkliwa), miodu, słodyczy i słodkich kleistych produktów, kandyzowanych owoców, ciasteczek, cukierków
  • kwaśne pokarmy – np. owoce cytrusowe, kwaśne suplementy diety w formie rozpuszczalnej, produkty konserwowe
  • alkohol – zmniejsza pH jamy ustnej, co może demineralizować szkliwo, poza tym może powodować wymioty (też niszczą szkliwo)
  • niewłaściwe, czyli zbyt mocne szczotkowanie zębów źle dobraną szczoteczką o zbyt twardym włosiu
  • suchość w jamie ustnej – ślina wypłukuje bakterie i resztki jedzenia
  • obecność płytki nazębnej, czyli bakterii niszczących stopniowo szkliwo
  • mycie zębów od razu po zjedzeniu produktów zawierających kwasy, np. soków owocowych i owoców, kawy, alkoholi
  • refluks żołądkowo-przełykowy
  • bulimia – z powodu częstych wymiotów
  • bruksizm – zgrzytanie zębami, co powoduje nadmierne ścieranie szkliwa.

Warto pamiętać, że żadne jedzenie nie niszczy zębów od razu, ale niewłaściwy dobór produktów, częstość ich spożywania, ich konsystencja oraz zła higiena z pewnością w końcu odbiją się na stanie szkliwa i zębów.

Jakie są objawy zniszczonego szkliwa?

Długotrwałe działanie czynników osłabiających szkliwo powoduje jego demineralizację, więc staje się ono kruche i podatne na uszkodzenia. O zniszczonym szkliwie świadczy:

  • ból podczas jedzenia zimnych, gorących, słodkich czy kwaśnych pokarmów
  • żółty kolor zębów
  • nieregularne krawędzie zębów
  • pęknięcia, ukruszenia zębów

Ważne!

Odczekaj co najmniej godzinę z myciem zębów po spożyciu kwaśnych pokarmów lub napojów. Zmiękczają one szkliwo i sprawiają, że jest ono bardziej podatne na uszkodzenia spowodowane przez szczoteczkę do zębów.

Jak zmniejszyć ryzyko uszkodzeń szkliwa?

Najlepszym sposobem na utrzymanie zdrowych białych zębów jest właściwa opieka stomatologiczna. Aby jednak zminimalizować ryzyko uszkodzeń szkliwa i próchnicy warto przestrzegać kilku zasad:

  1. ogranicz spożywanie kwaśnych potraw i napojów
  2. przepłucz usta wodą zaraz po zjedzeniu lub wypiciu czegoś kwaśnego
  3. kwaśne potrawy jedz z neutralnymi dla zębów, np. mlekiem, serami, zbożami, orzechami, jogurtami naturalnymi – możesz np. kończyć posiłek szklanką mleka lub kawałkiem sera
  4. zrezygnuj z napojów słodzonych, w tym gazowanych i energetyków
  5. żuj gumę bezcukrową po posiłku – zwiększa produkcję śliny, która zawiera substancję przeciwbakteryjną oraz neutralizuje pH jamy ustnej
  6. zamiast cukru używaj np. ksylitolu, który nie jest pożywką dla bakterii w jamie ustnej
  7. nie podjadaj pomiędzy posiłkami
  8. dbaj o prawidłową higienę jamy ustnej – nie szczotkuj zębów bezpośrednio po zjedzeniu kwaśnych potraw, korzystaj z miękkiej szczoteczki oraz odpowiednich past i płynów do płukania do zębów.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: Medicover.pl/WebMD.com