Zamknij

Ból zębów po słodyczach: skąd się bierze i jak go łagodzić? 5 sposobów

08.04.2022
Aktualizacja: 08.04.2022 10:10

Nadwrażliwość zębów na słodycze to częsta dolegliwość. Czy nagły, ostry ból po zjedzeniu słodkiego produktu to objaw próchnicy? Dowiedz się, jak chronić zęby podczas jedzenia słodyczy

Jak łagodzić ból zębów po słodyczach?
fot. Shutterstock
  1. Kiedy iść do dentysty?
  2. Jak łagodzić ból zębów po słodyczach? 5 sposobów

Nadwrażliwość zębów dotyczy nie tylko gorących i zimnych przekąsek. Ból zębów może pojawiać się też po zjedzeniu czegoś słodkiego. Nasze zęby nie lubią słodyczy, a ich regularne jedzenie bardzo osłabia szkliwo i może prowadzić do rozwoju próchnicy. Dotyczy to zwłaszcza sztucznie barwionych, przetworzonych produktów. Cukry są doskonałą pożywką dla bakterii. Częste jedzenie słodyczy i niedokładne oczyszczanie zębów prowadzi do produkcji kwasu, który w połączeniu ze śliną tworzy płytkę nazębną. Jej utrzymywanie się na zębach to bezpośrednia przyczyna próchnicy.

Nadwrażliwość na słodycze objawia się podobnie do nadwrażliwości na słodkie i zimne produkty. Ból jest nagły, rwący i występuje bezpośrednio podczas jedzenia lub zaraz po spożyciu słodyczy. Czy takie dolegliwości zawsze świadczą o próchnicy?

Kiedy iść do dentysty?

Jeśli za każdym razem po zjedzeniu słodyczy odczuwamy ból, powinniśmy udać się do dentysty, ponieważ tylko specjalista może ocenić, w jakim stanie są nasze zęby. Czarne plamki pojawiające się na zębach to zaawansowana próchnica. Początki schorzenia mogą być niewidoczne. Lekceważenie bólu po słodyczach może prowadzić nie tylko do próchnicy, ale i niebezpiecznych ubytków w zębach. Ból zębów po słodyczach nie zawsze oznacza próchnicę. Nadwrażliwość może obejmować również zdrowe zęby, jednak ból zawsze powinien być dla nas sygnałem alarmującym.

Jak łagodzić ból zębów po słodyczach? 5 sposobów

Najlepszym rozwiązaniem jest ograniczenie słodyczy, jednak ważna jest też o odpowiednia pielęgnacja przed i po zjedzeniu cukru. O czym należy pamiętać?

  • Sposób jedzenia. Ważne jest nie tylko to, co jemy, ale też w jaki sposób. Dla naszych zębów najgorsze jest podjadanie słodyczy przez cały dzień. Jeśli chcemy wypić szklankę soku, najlepiej zrobić to na raz, niż sączyć napój przez cały dzień. Dużo „zdrowsze” jest też zjedzenie kilku kawałków ciasta niż ssanie słodkiego cukierka przez kilkanaście minut.
  • Unikanie bezwartościowych, szkodliwych produktów. Jeżeli mamy ochotę na coś słodkiego, znacznie lepiej sięgnąć po gorzką czekoladę, która ma wiele właściwości zdrowotnych niż sztuczne, barwione żelki. Im mniej dodatków w składzie tym lepiej dla naszych zębów.
  • Częste picie wody. Woda neutralizuje kwasy powstające w zębach po jedzeniu. Najlepiej pić ją przed i po każdym posiłku.
  • Regularne mycie zębów i płukanie jamy ustnej. Zęby powinniśmy myć po każdym posiłku. Tylko taki nawyk pomaga zachować odpowiednią higienę jamy ustnej. Nie używajmy zbyt twardej szczoteczki, która ściera szkliwo. Zęby należy myć długo (co najmniej 2 minuty), a nie mocno.
  • Odczekanie 30 minut po posiłku z myciem zębów. Jeżeli nasze zęby są nadwrażliwe, należy odczekać z ich myciem 20-30 minut po posiłku, aby nie pogłębić dolegliwości.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: mrwhitening.com, orthoesthetica.pl, smylo.pl