Zamknij

Stres odbija się na włosach. Takie są pierwsze oznaki łysienia

04.11.2022
Aktualizacja: 04.11.2022 15:28

Długotrwały stres sieje spustoszenie w całym organizmie, może się też bardzo niekorzystnie odbić na kondycji w włosów, powodując ich nadmierne wypadanie, a zdarza się, że także łysienie. Trycholożka Anna Mackojć tłumaczy, jaki jest mechanizm utraty włosów z powodu nadmiaru stresu. Jakie są sygnały ostrzegawcze?

Stres powoduje wypadanie włosów i łysienie
fot. Shutterstock

Istnieje wiele czynników odpowiedzialnych za osłabienie i utratę włosów. Jednym z nich jest długotrwały stres, który obniża odporność i może wywoływać lub zaostrzać objawy wielu chorób. Napięcie psychiczne odbija się na zdrowiu całego organizmu, w tym także włosów, pogarszając ich kondycję i często prowadząc do łysienia.

Wypadanie włosów a łysienie z powodu stresu

Przeżywanie silnego, a przede wszystkim przewlekłego stresu może spowodować przedwczesne przejście włosów w fazę spoczynku, przyczyniać się do zapalenia mieszków włosowych i osłabienia struktury włosa. U niektórych osób może nawet wystąpić łysienie spowodowane stresem, przybierając różne formy. Mogą to być ogniska całkowitego wyłysienia, podobne jak w przypadku łysienia plackowatego, jak również równomierne, ale mocno zauważalne zmniejszenie się gęstości całej fryzury, jak w przypadku łysienia telogenowego.

– Włosy są najczulszym barometrem zdrowia, który odzwierciedla stan naszego organizmu, sygnalizuje niedobory witamin i minerałów, niski poziom żelaza czy rozregulowanie organizmu. Stres odbija się na naszym zdrowiu psychicznym i fizycznym, generując skutki uboczne w postaci między innymi problemów z cerą i włosami. Do specjalistów zaczyna się zgłaszać coraz więcej osób, którym od kilku miesięcy nadmiernie wypadają włosy i którzy boją się ich całkowitej utraty – komentuje Anna Mackojć, trycholożka z Instytutu Trychologii.

Jaki jest mechanizm utraty włosów z powodu stresu?

Sytuacje stresowe uruchamiają w organizmie procesy neuronalne, hormonalne oraz immunologiczne. Reakcje neuronalne i hormonalne, przebiegające w sposób niezakłócony pomagają dostosować metabolizm oraz pracę układu krążenia do aktualnych warunków. Przewlekły stres prowadzi do rozregulowania tych mechanizmów. Hormony uwalniane w nieprawidłowych ilościach mają wpływ na homeostazę i gospodarkę metaboliczną organizmu. W efekcie dochodzi do zakłócenia działania układu immunologicznego, co odbija się także na zdrowiu i wyglądzie włosów. W ten sposób stres może prowadzić do wielu schorzeń, w tym także do utraty włosów.

Jakie są pierwsze oznaki łysienia?

Pierwszym sygnałem kłopotów związanych z łysieniem, na który należy zwrócić uwagę, jest większa utrata włosów podczas czesania. Warto jednak pamiętać, że utrata nawet kilkudziesięciu, a maksymalnie 100 włosów dziennie jest całkowicie normalna, oczywiście pod warunkiem, że w miejscu utraconego włosa pojawia się nowy.

– Aby podjąć skuteczną walkę o zachowanie włosów na głowie, nie można ignorować sygnałów w postaci nadmiernego wypadania włosów. Czekając zbyt długo ze zwróceniem się po specjalistyczną pomoc, możemy narazić się na trwałą utratę włosów. Niezwykle ważne jest zasięgnięcie konsultacji specjalisty, kiedy tylko pojawią się pierwsze oznaki nieprawidłowości – mówi trycholożka.

Czym jest trichotillomania?

Jednym ze specyficznych zaburzeń, które może również pojawiać się pod wpływem stresujących sytuacji, jest trichotillomania, czyli niekontrolowany przymus wyrywania sobie włosów z różnych części ciała, najczęściej z głowy. Efektem trichotillomanii może być pojawienie się na skórze miejsc kompletnie pozbawionych włosów. Ryzykiem zmagania się z tym zaburzeniem mogą być obarczone osoby z brakiem umiejętności radzenia sobie ze stresem. W takiej sytuacji konieczna może być pomoc psychologa, a nawet psychiatry.

Jak radzić sobie z wypadaniem włosów?

Stres często nasila wypadanie włosów, dlatego warto wzmacniać włosy odpowiednią dietą, suplementacją oraz domowymi zabiegami.

  • Dieta na wzmocnienie włosów powinna być bogata nie tylko w składniki poprawiające ich strukturę, ale również odżywiające skórę głowy. W jadłospisie należy uwzględnić produkty bogate w białko, krzem oraz miedź. Powinny się w nim przede wszystkim znaleźć: nabiał, mięso i ryby jako źródła pełnowartościowego białka, które zbudowane jest z aminokwasów. To właśnie one stanowią budulec dla keratyny, będącej ważną substancją struktury włosa. Posiłki powinny być bogate w witaminy, przede wszystkim A, D, E, K jak również B6 i B12.
  • Z myślą o włosach warto też zadbać o suplementację i uzupełnienie w organizmie witaminy B12 oraz cynku, który wspomaga odporność i pozytywnie wpływa na porost włosów. Można również profilaktycznie suplementować włosy preparatami z aminokwasami siarkowymi, choć w takim przypadku na efekty trzeba będzie poczekać co najmniej kilka tygodni.
  • W domowym zaciszu można przygotować proste odżywki do położenia na włosy, na przykład na bazie oliwy z oliwek, miodu i cytryny z dodatkiem kilku kropel witaminy A+E. Odżywczo na włosy podziałają też regenerujące kąpiele z użyciem mieszanki olejków – lawendowego, eukaliptusowego czy z wyciągiem z melisy, które mają również działanie uspokajające.
loader

Źródło: Instytut Trychologii