Jesienna pielęgnacja włosów. Co zrobić, aby nie wypadały?

18.12.2015
Aktualizacja: 12.11.2019 13:42
Jesienna pielęgnacja włosów. Co zrobić, aby nie wypadały?
fot. Sposoby na włosy, które wypadają oraz są bardzo zniszczone i łamliwe

Jesienią i zimą włosy są znacznie bardziej narażone na zniszczenia. Zimne powietrze, deszcz, śnieg, wychodzenie na zewnątrz z wilgotnymi włosami, noszenie ciasnych czapek ze sztucznych materiałów, zelektryzowane włosy – wszystko to sprawia, że nasze fryzury nie wyglądają tak jakbyśmy tego chcieli.

Sprawdź co musisz zrobić, aby włosy wyglądały lepiej i nie były tak bardzo narażone na zniszczenia.

Odpowiednia pielęgnacja: nawilżenie i proteiny

Bardzo ważne jest dobre nawilżenie włosów oraz uzupełnienie białka. Dzięki temu włosy będą wzmocnione i elastyczne, więc nie będą się łamały i wypadały. Bardzo ważne jest jednak zachowanie równowagi – nie używaj wszystkich produktów do włosów, które mają za zadanie nawilżyć lub tylko uzupełnić proteiny. Najlepiej wybrać szampon nawilżający i odżywkę z białkiem lub odwrotnie.

Warto również unikać produktów, których składzie są bardzo silne składniki chemiczne, np. siarczany, silikon, alkohol oraz duża ilość sztucznych barwników i aromatów.

Jeśli chodzi natomiast o mycie, to nie powinno się tego robić zbyt często. Codzienne traktowanie włosów szamponem w ogóle nie wchodzi w grę. Jeśli masz problem z przetłuszczającymi się włosami, zainwestuj w suchy szampon, dzięki któremu przetrwasz kolejny dzień bez mycia.

Delikatność i chłód

Włosy lubią być traktowane bardzo delikatnie i nie lubią gorąca. Pod wpływem wysokiej temperatury otwierają się ich łuski. Niestety prawie wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do pewnych rzeczy, które dodatkowo je niszczą.

Po pierwsze, nigdy nie ciągnij włosów podczas rozczesywania. Najlepiej używaj do tego drewnianego grzebienia z szerokimi ząbkami. Używając go, nie będziesz również dodatkowo elektryzować włosów.

Po drugie, nie susz włosów ręcznikiem. Zakładanie na mokre włosy ciasno zawiązanego ręcznika to bardzo złe przyzwyczajenie. Co więcej, jeśli zdarza Ci się również mocno pocierać nim kosmyki, aby je osuszyć, powodujesz jeszcze większe spustoszenie. Włosy łamią się wtedy na całej długości i znacznie bardziej wypadają.

Po trzecie, nigdy nie związuj ich zbyt ciasno. Zrezygnuj z ciasno splatanych fryzur, które mocno ciągną włosy. Jeśli natomiast koniecznie chcesz je związać wybieraj gumki, które nie ciągną i nie wyrywają włosów, np. takie z delikatnych materiałów lub popularne ostatnio gumki-sprężynki z tworzywa sztucznego.

Po czwarte, unikaj stylizacji na gorąco. Jeśli chcesz mieć zdrowe i piękne włosy ogranicz suszenie ich gorącym powietrzem oraz używanie lokówki i prostownicy. Najlepiej używać ich tylko od czasu do czasu i zawsze pamiętaj, żeby najpierw użyć produktu chroniącego włosy przez wysokimi temperaturami.

Odpowiednia dieta to piękne włosy

Zdrowe włosy to również kwestia zdrowej, zbilansowanej diety.

Białko powinno znajdować się również w Twoich posiłkach. Dzięki temu włosy nie będą wypadać i staną się znacznie silniejsze. Białka wspomagają produkcję kolagenu, który następnie odbudowuje strukturę włosa. Jedz mięso kurczaka lub chude części wołowiny, jajka, jogurty naturalne, migdały czy nasiona chia.

Do swojej diety powinieneś dodać również żelazo. Niedobory tego składnika bardzo mocno odbijają się na zdrowiu. Powodują anemię, spowolniony metabolizm oraz wypadanie włosów. Dodaj więc do swojej diety mięso – zarówno chude części tego czerwonego, jak i lekkie mięso kurczaka oraz ryb. Świetnym źródłem żelaza są również zielone warzywa: szpinak, brokuły, jarmuż.

Aby wzmocnić włosy potrzebna jest również biotyna, czyli witamina z grupy B. Znajdziesz ją w produktach pełnoziarnistych (jest w nich również cynk, który poprawia stan włosów), wątróbce, soi, białkach jajek oraz orzechach włoskich.

Równie ważne są też kwasy omega-3, które przyczyniają się do tego, że włosy są zdrowsze, mniej łamliwe i suche. Jedz ryby, orzechy oraz nasiona, np. pestki dyni i siemię lniane.

Jeśli chcesz mieć piękne, lśniące włosy odporne na łamanie się i wypadanie, jedz również dużo produktów zawierających witaminę C. Zwiększa ona ilość przyswajanego przez organizm żelaza oraz produkcję kolagenu. Znajdziesz ją oczywiście w owocach cytrusowych, jagodach, borówkach i truskawkach oraz zielonych warzywach, pieczonych ziemniakach i pomidorach.

To jednak nie wszystko. Warto też ograniczyć spożycie niektórych produktów, np. cukru. To dlatego, że niszczy on włókna kolagenowe i sprawia, że włosy przestają wyglądać na zdrowe i odżywione.