Naturalne sposoby na walkę z trądzikiem, przedwczesnym starzeniem się skóry i egzemą

20.11.2019
Aktualizacja: 20.11.2019 15:40
Co pomoże twojej skórze?
fot. Shutterstock

Skóra twarzy odzwierciedla nasze samopoczucie i stan zdrowia. Agata Zimnicka, dietetyczka i psycholog, oraz Julien Sosso, Francuz, którego pasją jest gotowanie, napisali książkę: „Zdrowa i promienna skóra. 60 potraw dla pięknej cery”. Przekonują w niej, że można dbać o siebie i swoją kobiecość codziennie w prosty sposób – odpowiednio jedząc. Kremy i maseczki, nawet te najdroższe, same nie wystarczą.

Jak dbać o skórę?

Jak dbać o skórę naturalnie, ale efektywnie? Jak ją pielęgnować skutecznie w XXI wieku, w erze dużego dostępu do pielęgnacji, zabiegów, różnorodnych diet? Z drugiej jednak strony rosną wymagania, kobiety chcą mieć jednolitą i gładką cerę, bez względu na wiek. Agata Zimnicka prezentuje inne podejście, chce mówić o urodzie i ciele przez pryzmat możliwości fizycznych, jakie daje nam organizm.

Co na trądzik?

15 zasad, których należy przestrzegać przy trądziku

  1. Duża ilość węglowodanów, szczególnie prostych, o wysokim indeksie glikemicznym, może szkodzić skórze i powodować trądzik. Niekorzystnie wpływają głównie pszeniczne makarony, bułki, chleby na drożdżach, słodkie płatki, wszelkie słodkie produkty cukiernicze: drożdżówki, ciasta, ciastka.
  2. Sięgaj po pełnoziarniste pieczywo i płatki bez pszenicy, najlepiej żytnie lub owsiane, pieczywo na zakwasie, kasze zamiast makaronów.
  3. Pogarszać stan skóry w kierunku trądziku mogą również produkty mleczne.
  4. Niskotłuszczowe mleko jest szczególnie groźne.
  5. Staraj się ograniczyć nabiał i obserwuj stan skóry.
  6. Zamiast nabiału i mięsa możesz wprowadzić strączkowe zamienniki.
  7. Białka szukaj w jajkach.
  8. Częste jedzenie czekolady oraz kakao powoduje wypryski. Najprawdopodobniej jest to wina cukru.
  9. Kluczowe w trądziku jest stosowanie suplementacji kwasów omega-3.
  10. Warto suplementować cynk.
  11. Dobrze również sięgnąć po witaminę A.
  12. Pomocna w leczeniu może się okazać także witamina B3, ale w wersji niacynamiu, a nie nie niacyny, bo ta ma działanie niekorzystne.
  13. Koniecznie rozładuj napięcie wewnętrzne.
  14. Zapewnij sobie dużo ruchu, bo przyniesie to ulgę układowi nerwowemu.

Przeczytaj: 8 rzeczy, których nie wolno robić z trądzikiem. Lekarze ostrzegają

6 zasad, których należy przestrzegać w przypadku trądziku różowatego

  1. Pomocna będzie suplementacja kwasami omega-3.
  2. Unikaj prostych cukrów, słodyczy, pieczywa i wypieków z pszenicy.
  3. Odpuść sobie gorące, pikantne, ostre jedzenie.
  4. Dobrze się nawadniaj.
  5. Jedz dużo produktów z witaminą C.
  6. Zapewnij sobie ruch, z którego będziesz czerpać przyjemność.

5 zasad dbania o cerę przed wczesnym starzeniem

  1. Jedz dużo produktów bogatych w witaminy C i E oraz w koenzym Q10.
  2. Suplementuj kwasy omega-3.
  3. Warto sięgnąć po wszelkie źródła antyoksydantów, np. zieloną herbatę, czerwone wino, czerwone, pomarańczowe i zielonolistne warzywa.
  4. Pij dużo wody mineralnej. Codziennie.
  5. Zapewniaj sobie ruch, z którego będziesz czerpać przyjemność.

Egzema: 7 zasad naturalnego leczenia

  1. Dzieciom nie podawaj: nabiału, mleka, jaj kurzych, orzechów, kakao, miodu, ryb, pszenicy, ryżu.
  2. Sama nie jedz: jabłek, selera, marchwi, czereśni, orzechów, soi, owoców morza, polepszaczy smaku, barwników i konserwantów.
  3. Podczas laktacji nie ma jednak sensu redukować nabiału, orzechów i jaj, potencjalnie warto ograniczyć tylko mięso.
  4. Przez kilka miesięcy stosuj probiotyki.
  5. Nie zapominaj o kwasach omega-3.
  6. Używaj oleju z ogórecznika.

Ważna informacja

Egzema to ostry, przewlekły stan zapalny skóry (rumień, grudki zapalne, pęcherzyki, nadżerki, sączenie, strupy), spowodowany albo alergenami kontaktowymi, albo wewnątrzustrojowymi.

Autorzy książki podkreślają, że na wygląd skóry wpływa wiele czynników, ale oni skupiają się na jednym z nich – sposobie odżywiania. „Jedzenie ma moc. Wierzę w to i staram się rzadziej jeść po to, by odreagować emocje, a częściej, aby wzmocnić swój organizm” – podkreśla Agata Zimnicka.

Więcej można przeczytać w: “Zdrowa i promienna skóra. 60 potraw dla pięknej cery”, Ziemnicka Agata, Sosso Julien.

Przeczytaj: Masz trądzik? Zobacz, jak powinna wyglądać twoja dieta