Zamknij

Jak pielęgnować skórę zimą? 8 ważnych zasad

19.01.2022
Aktualizacja: 07.02.2022 08:54
Pielęgnacja skóry zimą
fot. Shutterstock

Nasz skóra zimą wymaga szczególnej pielęgnacji. Poznaj 8 ważnych zasad zimowej pielęgnacji. Dowiedz się, co zrobić, by zapobiec wysuszeniu skóry. 

  1. Ogranicz długość i częstotliwość kąpieli pod prysznicem
  2. Stosuj krem nawilżający zaraz po kąpieli
  3. Szukaj produktów bezzapachowych
  4. Uważnie czytaj etykiety składników
  5. Nie złuszczaj skóry nadmiernie
  6. Pamiętaj o skórze dłoni
  7. Używaj nawilżacza powietrza i nawadniaj organizm
  8. Stosuj kremy przeciwsłoneczne
  9. Sucha skóra zimą – o tym warto wiedzieć

Skóra zimą wymaga szczególnej pielęgnacji, ponieważ o tej porze roku jest ona narażona na wiele szkodliwych czynników. Zła jakość powietrza, zimne mroźne powietrze na zewnątrz, suche, ciepłe powietrze w pomieszczeniach, opady śniegu lub deszczu, a nawet promieniowanie słoneczne – to tylko niektóre z nich. Sprawiają one, że skóra staje się przesuszona, zmniejsza się produkcja sebum, naturalna bariera hydrolipidowa zostaje naruszona, przez co skóra narażona jest na działanie wolnych rodników. Dlatego celem zimowej pielęgnacji skóry jest utrzymanie jej odpowiedniego poziomu nawilżenia.

Objawy suchej skóry są łatwe do zauważenia. Jest ona swędząca, łuszczy się, miejscowo jest zaczerwieniona. Może również pękać lub krwawić.

Co zrobić, by zapobiec suchości skóry i zadbać o to, aby była zdrowa i dobrze nawilżona? Poniżej 8 ważnych zasad.

Ogranicz długość i częstotliwość kąpieli pod prysznicem

Długi, gorący prysznic lub ciepła kąpiel w chłodne, zimowe dni to marzenie wielu osób, ale nie ich skóry. Zbyt ciepła woda i silne detergenty zmywają sebum i tym samym wysuszają skórę. Dlatego zimą warto brać prysznic maksymalnie przez 5-10 minut, nawet tylko raz dziennie, o ile nie pocimy się zbyt intensywnie.

Stosuj krem nawilżający zaraz po kąpieli

Nawilżanie skóry zimą jest kluczowe. Dlatego zaraz po kąpieli należy delikatnie osuszyć skórę ręcznikiem, a następnie w jeszcze lekko wilgotną skórę delikatnie wklepać krem nawilżający. Najlepiej stosować preparaty, które wiążą wodę w naskórku, zapobiegają jej odparowaniu, a także pomagają w jej natłuszczeniu (emolienty), a także humektanty, takie jak gliceryna roślinna, kwas hialuronowy, aloes, alantoina. Te ostatnie zwiększają zawartość wody w warstwie rogowej naskórka. W ten sposób wzmocnimy jego naturalną warstwę hydrolipidową.

Ważne!

Celem większości kremów nawilżających jest zatrzymanie wilgoci w skórze. Jeśli nakładamy je na naprawdę suchą skórę, nie będą one pomocne, ponieważ nie mają one wilgoci do zatrzymania. Nakładanie kremu nawilżającego na wilgotną skórę jest o wiele korzystniejsze.

Szukaj produktów bezzapachowych

Dermatolodzy często powtarzają: im lepiej kosmetyki pachną, tym bardziej mogą podrażniać. Używając kosmetyków z dodatkiem substancji zapachowych, zwłaszcza tych na bazie alkoholu, a także silnych detergentów do prania, dodatkowo wysuszamy skórę, co może prowadzić do jej mikropodrażnień, a w efekcie do pojawienia się objawów, takich jak świąd, pieczenie, zaczerwienienie. Najlepiej więc stosować bezzapachowe produkty nawilżające o krótkim składzie.

Uważnie czytaj etykiety składników

W sklepach jest wiele produktów dedykowanych do pielęgnacji skóry suchej, nie wszystkie jednak w tej roli się sprawdzają. Dlatego wybierając kosmetyki do pielęgnacji, warto szukać kremów nawilżających (a nie mleczek czy balsamów). Chodzi nie tylko o konsystencję, ale również o skład. Szukając odpowiedniego kremu, wybieraj produkty, które zawierają kwas hialuronowy i ceramidy – oba składniki sprzyjają nawilżeniu skóry.

Pamiętaj, że niektóre produkty do pielęgnacji skóry, których używasz na co dzień z powodu różnych problemów skórnych, również mogą zawierać składniki drażniące skórę. Na przykład leki na trądzik mogą zawierać kwas salicylowy i nadtlenek benzoilu, natomiast produkty przeciwstarzeniowe często zawierają kwas alfahydroksylowy, kwas glikolowy lub retinol. Dlatego, o ile nie jest to konieczne, w okresie zimowym zrezygnujmy z ich stosowania lub zmniejszmy ich użycie do trzech, czterech razy w tygodniu, oczywiście po konsultacji z dermatologiem. Kosmetyki przeciwstarzeniowe mogą sprawdzać się w okresie wiosenno-letnim, ale zawarte w nich składniki, które pomagają w szybkiej regeneracji skóry, mogą być zbyt wysuszające w zimie.

Nie złuszczaj skóry nadmiernie

Regularne złuszczanie naskórka (raz, maksymalnie dwa razy w tygodniu) to prosty i naturalny sposób na przyspieszenie naturalnego procesu jego odnowy. Nie należy jednak tego robić częściej, bo taki zabieg może wysuszyć i podrażnić skórę. Dlaczego? Złuszczanie naskórka pozbawia skórę wilgoci i jej naturalnych olejków, co w efekcie sprawia, że będzie ona swędząca i sucha. Warto po zrobieniu peelingu ciała i twarzy, nałożyć na ciało nawilżającą maskę, która dodatkowo nawilży, odżywi i ujędrni skórę. Złuszczona i zregenerowana będzie silniejsza i odporna na działanie czynników zewnętrznych.

Pamiętaj o skórze dłoni

W zimie na szczególną uwagę zasługuje skóra dłoni, zwłaszcza teraz w czasie pandemii. Jest ona narażona nie tylko na szkodliwe czynniki zewnętrzne związane z okresem zimowym, ale również niekorzystne działanie środków odkażających, zawierających alkohol, które wysuszają i podrażniają skórę. Dlatego do pielęgnacji skóry dłoni poleca się kremy na bazie silikonu. Dodatkowo należy pamiętać o używaniu rękawic w czasie mycia naczyń, sprzątania czy innych czynności, podczas których nasze dłonie mają długi kontakt z detergentami lub substancjami chemicznymi. Nośmy też rękawiczki, przebywając na zewnątrz.

Używaj nawilżacza powietrza i nawadniaj organizm

W pielęgnacji skóry zimą należy pamiętać o dwóch dodatkowych sprawach: odpowiednim nawodnieniu organizmu oraz odpowiednim nawilżeniu pomieszczenia, w którym przebywamy, np. w sypialni. Warto kupić nawilżacz powietrza i ustawić go na 30-50 proc. Dzięki temu zmniejszymy skutki spędzania czasu w pomieszczeniach o niskiej wilgotności i zapobiegniemy wysuszaniu skóry.

Istotne jest również odpowiednie nawodnienie. Należy wypijać minimum 1,5-2 l wody dziennie (niezależnie od innych płynów, takich jak herbata).

Stosuj kremy przeciwsłoneczne

W okresie zimowym, zwłaszcza przed wyjściem na stok narciarski, należy pamiętać o kremie przeciwsłonecznym. Słońce zimą działa tak samo jak latem, a promienie odbite od powierzchni śniegu również intensywnie opalają skórę, przyczyniając się do jej starzenia. Z tego powodu krem przeciwsłoneczny powinien być stałym elementem codziennej pielęgnacji przez cały rok, nie tylko latem.

Sucha skóra zimą – o tym warto wiedzieć

Sucha skóra może być nie tylko efektem zimowych, niesprzyjających warunków pogodowych, ale również objawem chorób, takich jak: cukrzyca, niedoczynność tarczycy, niewydolność nerek lub niedobór składników odżywczych. Jak je odróżnić? Powinien to zrobić lekarz, najlepiej dermatolog. Udaj się do niego, gdy odczuwasz świąd skóry, a w miejscach, w których się drapiesz, staje się ona ciemniejsza. Do lekarza warto też iść, gdy skóra jest szorstka, łuszcząca się i zaczerwieniona, lekko opuchnięta, albo pojawia się na niej żółta skorupa lub krwawiące ranki. To mogą być objawy zapalenia skóry.

Źródło: health.clevelandclinic.org