Zostań własnym masażystą. Poznaj tajniki automasażu

Aleksandra Supryn
03.12.2015 09:41
Zostań własnym masażystą. Poznaj tajniki automasażu
Fot. Ból pleców i karku – jak sobie poradzić? Automasaż, czyli domowy masaż

Długie godziny spędzone przed ekranem komputera w pozycji siedzącej to bardzo duże obciążenie dla kręgosłupa. Lekarze mówią, że pozycja siedząca obciąża kręgosłup dwa razy bardziej niż postawa stojąca. Takie obciążenie może doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Bóle pleców i karku to przykra dolegliwość, która dotyczy wielu osób. Specjaliście mówią, że na ból tego typu najlepsze są rozciąganie, lekkie ćwiczenia fizyczne, odpoczynek oraz masaże. Najskuteczniejsze są oczywiście te ostatnie. Aby zażyć masażu wcale nie musisz jednak iść do SPA.

Zostań własnym masażystą i poznaj tajniki automasażu.

Ból górnych partii kręgosłupa

To bardzo popularny ból, który może być spowodowany zbyt długim staniem, wielogodzinnym siedzeniem przed komputerem lub wpatrywaniem się w przenośne urządzenia elektroniczne – tablety, telefony komórkowe.

Kark możesz rozmasować za pomocą piłeczek tenisowych oraz podpórki do jogi lub grubej książki. Włóż piłki tenisowe do skarpetki i połóż podpórkę lub książkę na podłodze. Następnie sam ułóż się na ziemi, tak aby głowa znajdowała się na podpórce. Umieść piłeczki w skarpecie pod głową na wysokości potylicy, czyli odcinku między szyją a czaszką.

Na początku postaw na relaks. Przez 2-4 minuty leż nieruchomo, dzięki temu mięśnie rozgrzeją się i rozluźnią. Następnie zacznij wykonywać ruchy głową w prawo i w lewo (jakbyś kręcił głową i mówili „nie”). Druga faza masażu to poruszanie głową w górę i w dół. Ostatnia technika, która pozwoli Ci rozmasować kark wymaga wykorzystania nóg. Zacznij lekko odpychać się nogami tak, aby całe ciało poruszało się w górę i w dół w kołyszącym ruchu.

Każdy ruch wykonuj przez 1-2 minuty.

Bolący, sztywny kark

Jeśli borykasz się z bolącym karkiem, najlepszą metodą na pozbycie się tej dolegliwości jest rozciągnięcie mięśni oraz samodzielne wymasowanie ich. Zrób to zgodnie z techniką pokazaną na filmie:

Rozciągając mięśnie powinieneś czuć jedynie lekkie napięcie, jeśli odczuwasz ból robisz to zbyt mocno. Jeśli chodzi natomiast o nacisk dłoni i palców to staraj się, aby ruchy były zdecydowane, dość mocne i wolne.

Ból odcinka lędźwiowego

Wiele osób cierpi również na ból odcinka lędźwiowego, czyli dolnych partii pleców. Metoda ta świetnie działa również podczas rwy kulszowej, czyli tzw. bólu korzonków. Do masażu ponownie będziemy wykorzystywać piłeczki tenisowe.

Połóż się na podłodze i umieść piłeczki w górnych częściach pośladków. Przez pierwsze 2 minuty pozostań nieruchomo. Próbuj rozluźnić mięśnie, nie przejmuj się też tym, że na początku odczuwasz ból i dyskomfort.

Następnie rozszerz lekko nogi i zacznij wykonywać kołyszący ruch na boki. Lewe kolano powoli przesuwaj do wewnątrz (skręcając przy tym ciało), tak jakbyś chciał dotknąć nim prawej nogi. Zmień nogę i powtórz ruch. Wykonaj go kilka-kilkanaście razy.

W kolejnych etapach zmieniaj położenie piłeczek. Przesuń je na zewnętrzne partie pośladków, następnie na odcinek lędźwiowy (wyżej lub niżej, bliżej lub dalej kręgosłupa). Cały czas wykonuj kołyszące się ruchy.

Masaż całych pleców

Aby uniknąć lub pozbyć się bólu pleców, możesz wykonać prosty masaż całych pleców, dzięki któremu kręgosłup będzie zdrowy, a mięśnie grzbietu rozciągnięte i zrelaksowane. Ponownie wykorzystaj do tego piłki tenisowe.

___

ZdrowoBardzo / AS