Zamknij

Dieta łagodząca skutki antykoncepcji. Co jeść, gdy przyjmujesz tabletki?

05.05.2022
Aktualizacja: 05.05.2022 10:45
Dieta a antykoncepcja: LISTA wskazanych produktów
fot. Shutterstock

Czy można złagodzić skutki uboczne stosowania doustnej antykoncepcji? Zobacz, które produkty pomogą zniwelować nieprzyjemne dolegliwości. 

  1. Dieta a antykoncepcja: jakie produkty złagodzą skutki uboczne? LISTA
  2. Czy tabletki antykoncepcyjne powodują tycie?

Doustne tabletki hormonalne to najczęściej wybierana forma antykoncepcji. Wysoka skuteczność i dostępność tej formy zabezpieczenia przed ciążą sprawiają, że chętnie wybierają ją kobiety w różnym wieku. Mimo wielu zalet tabletki antykoncepcyjne mogą niekorzystnie wpływać na różne narządy, a stosowanie ich przez dłuższy czas stanowi ryzyko rozwoju chorób, takich jak miażdżyca i inne choroby układu sercowo-naczyniowego. Antykoncepcja może też zwiększać ryzyko depresji. Aby uniknąć tych konsekwencji, należy regularnie wykonywać badania i być pod stałą opieką ginekologa. Ważny jest również styl życia (rezygnacja z używek, aktywność fizyczna) i odpowiednia dieta. Główną zasadą diety przy antykoncepcji jest przede wszystkim dostarczenie organizmowi prawidłowej ilości składników odżywczych i kalorii.

Dieta a antykoncepcja: jakie produkty złagodzą skutki uboczne? LISTA

Podczas stosowania doustnej antykoncepcji warto zrezygnować z niektórych produktów. Najbardziej ryzykowne jest picie kawy i alkoholu w nadmiarze (ze względu na ryzyko nadciśnienia). Należy unikać także składników z dużą ilością soli (czipsy, słone przekąski, sosy) i słodyczy. Produkty, które mogą złagodzić nieprzyjemne skutki uboczne (takie jak nadmiar wody, spadek nastroju, nudności), to między innymi:

  • kwasy omega-3 – działają przeciwzakrzepowo, przeciwzapalnie, chronią przed chorobą niedokrwienną serca. Najlepszym źródłem kwasów omega-3 są tłuste ryby morskie (łosoś, makrela, pstrąg)
  • kakao, gorzka czekolada – są źródłem katechin, które zapobiegają zmianom w naczyniach krwionośnych
  • zielona herbata – zawiera antyoksydanty, które chronią naczynia krwionośne. Zielona herbata pomaga utrzymać prawidłową wagę, jest polecana w profilaktyce antynowotworowej, zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory
  • aronia –  ma działanie przeciwzakrzepowe
  • pomidory – w soczystej części pomidora znajdują się substancje o działaniu antyagregacyjnym (czyli zmniejszającym zlepianie się płytek krwi)
  • czerwone winogrona –  działają tak samo, jak pomidory
  • produkty zbożowe, zielone warzywa (groszek, fasolka szparagowa), orzechy (włoskie i laskowe) – pigułki antykoncepcyjne zmniejszają poziom witaminy B6, dlatego do diety należy włączyć produkty, które są jej najlepszym źródłem
  • pomarańcze, banany – zawierają kwas foliowy
  • produkty bogate w magnez – tabletki antykoncepcyjne zmniejszają poziom tego pierwiastka w organizmie, dlatego by zapobiec niedoborom, warto go uzupełniać. Magnez najdziemy m.in. w płatkach owsianych, gorzkiej czekoladzie
  • odpowiednia ilość płynów – przyjmując antykoncepcję, należy pić przynajmniej litr wody dziennie
  • mleko roślinne – jeśli używamy mleka, warto wymienić mleko krowie na mleko roślinne, które zawiera mniejszą ilość tłuszczu
  • napar z pokrzywy – zmniejsza zatrzymywanie się wody w organizmie. Dodatkowo pokrzywa zawiera lektynę, czyli związek, który wspomaga układ odpornościowy

Czy tabletki antykoncepcyjne powodują tycie?

Nieprawidłowa dieta w połączeniu z przyjmowaniem tabletek antykoncepcyjnych może niekorzystnie wpływać na różne aspekty zdrowia. Niektóre kobiety stosujące doustną antykoncepcję zauważają przyrost wagi. Taki skutek uboczny związany jest głównie z dwuskładniową antykoncepcją hormonalną (zawierającą estrogen). Hormon ten sprawia, że tłuszcze odkładają się łatwiej. Jeżeli zaobserwujemy nieuzasadnione tycie, należy poinformować o tym lekarza. Najczęściej jednak wzrost wagi podczas przyjmowania tabletek związany jest z niezdrową dietą i brakiem ruchu. Pamiętajmy, że każda antykoncepcja hormonalna może nieść za sobą pewne skutki uboczne, które mogą być różne u każdej kobiety.

Uwaga!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło: dimedic.eu, mito-med.pl, medicept.pl, medicover.pl