Zamknij

„Zgubiłam swoje dziecko”. Dlaczego matkom śnią się koszmary o dzieciach?

05.04.2022
Aktualizacja: 05.04.2022 09:40

Z koszmarami o zaginięciu i poszukiwaniu dziecka zmaga się wiele matek. Zazwyczaj przerażające sny pojawiają się tylko w pierwszych tygodniach po porodzie, ale  zdarza się, że wracają przez wiele lat. Dlaczego śni nam się, że dziecku dzieje się krzywda?

Dlaczego matki mają koszmary o dzieciach?
fot. Shutterstock
  1. Koszmary związane z dziećmi to wyraz silnej więzi
  2. Poziom progesteronu a sen matek
  3. Jak poradzić sobie z koszmarami o dziecku?

Gdy moja córka była malutka, bardzo często śniło mi się, że po prostu zniknęła i nie mogę jej nigdzie znaleźć. W tym śnie byłam dużo starsza niż w rzeczywistości, szukałam jej już wiele lat i wiedziałam, że stało się jej coś złego. Czułam, że nigdy się nie znajdzie i już jej nie zobaczę. Koszmar za każdym razem wyglądał tak samo; oglądałam zdjęcia dziecka, rozmawiałam z rodziną i policją, wszyscy mnie pocieszali, a ja czułam rozpacz, której nie da się opisać. Ten sen co jakiś czas do mnie wraca i za każdym razem jest tak samo przerażający. Ciężko mi się obudzić, a gdy już się uda, od razu sprawdzam, co dzieje się z dzieckiem. Potem przez wiele dni wracają do mnie uczucia ze snu, boli mnie serce i boję się zasnąć.

Sen o zaginięciu dziecka to przykre, traumatyczne doświadczenie dla każdej matki. Towarzyszące mu emocje są na tyle silne, że wybudzenie ze snu może być bardzo trudne, a nieprzyjemne wrażenia mogą sprawiać dyskomfort jeszcze przez wiele dni. O zniknięciu dziecka najczęściej śnią mamy w okresie połogu, choć sny takie mogą pojawić się na każdym etapie macierzyństwa. Jedna z teorii na temat snu rodziców mówi, że koszmary takie wynikają z ewolucji; nasi przodkowie żyli w warunkach, w których dzieci mogły być celem dla nocnych drapieżników, dlatego rodzice nocami musieli czuwać i chronić najmłodszych przed niebezpieczeństwem. Być może rolą złych snów jest właśnie utrzymanie ciągłego stanu gotowości w organizmie matki.

Według badań opublikowanych w czasopiśmie Sleep, aż 73 procent kobiet po porodzie przyznało, że śniło im się dziecko w niebezpieczeństwie. Wiele z nich skutki tych złych snów odczuwało długo po przebudzeniu – 42 procent kobiet czuło narastający niepokój po koszmarze, a 60 procent poczuło potrzebę wstania i sprawdzenia swojego dziecka. Dlaczego tak wiele matek miewa przerażające sny o dzieciach?

Koszmary związane z dziećmi to wyraz silnej więzi

Złe sny o dziecku mogą pojawić się na każdym etapie jego rozwoju i nie dotyczą tylko kobiet będących świeżo po porodzie. Ciągły strach i martwienie się o dziecko, myślenie o jego sprawach przez całą dobę sprawia, że organizm przyzwyczaja się do takiego trybu. Problemy, którymi przejmujemy się w ciągu dnia, mają swoje odzwierciedlenie w snach – to naturalne. Gdy na świecie pojawia się dziecko, to właśnie ono staje się najważniejsze. Nic dziwnego, że po całym dniu zajmowania się dzieckiem, trudno „przestawić” nam się na inny tryb. U młodych matek koszmary mogą być związane z wątpliwościami dotyczącymi nowej roli, w jakiej się znalazły. Pierwsze dni czy tygodnie z dzieckiem są źródłem ogromnego stresu, który też ma wpływ na to, jak śpimy i o czym śnimy.

Poziom progesteronu a sen matek

U młodych mam koszmary mogą być związane z podwyższonym poziomem progesteronu. Hormon ten wpływa na fazę REM i sprawia, że staje się ona dłuższa i bardziej intensywna; dlatego sny mogą być realistyczne. Poziom progesteronu wraca do normy zwykle podczas pierwszego cyklu menstruacyjnego. Zdarza się, że koszmary przestają być tak częste gdy kończymy karmić piersią i spada poziom progesteronu.

Jak poradzić sobie z koszmarami o dziecku?

Na początku warto pomyśleć, że tego typu sny są czymś naturalnym, z czym zmagają się zarówno matki, jak i ojcowie; nie oznaczają, że jesteśmy złymi rodzicami, ani  że dziecku stanie się krzywda. Koszmary to reakcja organizmu, który przez cały czas jest w stanie gotowości. Nie wstydźmy się rozmawiać o koszmarach, nawet jeśli śni nam się, że to my sami naraziliśmy malucha na niebezpieczeństwo. Rozmowa o snach pomoże oswoić i złagodzić lęk. Warto podzielić się swoimi doświadczeniami z inną mamą, która najprawdopodobniej wie, co przeżywamy. Jeżeli to nie pomaga, warto opowiedzieć o swoich doświadczeniach specjaliście. Warto też zapisywać swoje sny.

Dbajmy o okoliczności związane ze snem i przygotujmy przestrzeń w najbardziej komfortowy dla nas sposób. Minimalizujmy czynniki, które zakłócają rytm dobowy (jedzenie przed snem, korzystanie z ekranu).

Źródło: healtline.com, mattressadvisor.com