Oceń
Mózg niewyspanych kierowców reaguje tak, jakby byli... pijani?
Niedawno naukowcom udało się udowodnić, że brak snu działa na mózg podobnie, jak spożywanie nadmiernych ilości alkoholu. Już wtedy ostrzegano, że skutki niewyspania mogą być najbardziej niebezpieczne dla kierowców – zwłaszcza ze względu na brak regulacji, które mogłyby zapobiec konsekwencjom opóźnionej reakcji osób prowadzących pojazdy. Teraz udało się dokonać jeszcze bardziej szczegółowych analiz w tym zakresie.
Amerykański Departament Transportu po raz pierwszy zdecydował się na to, by zlecić badania oceniające związek pomiędzy tym, ile spał dany kierowca, a ryzykiem spowodowania przez niego niebezpieczeństwa w ruchu drogowym. Ich wyniki właśnie opublikowano na łamach prestiżowego miesięcznika medycznego "Sleep", wydawanego przez Oxford University Press. Co udało się ustalić naukowcom w sprawie tego, ile rzeczywiście powinni spać kierowcy?
Po ilu godzinach snu lepiej NIE wsiadać za kierownicę samochodu?
Jeśli w ciągu ostatniej doby spałeś mniej niż 7 godzin – masz większe szanse na to, by spowodować wypadek drogowy. Największe zagrożenie w ruchu drogowym stanowią jednak kierowcy, którzy spali mniej niż 4 godziny. Ustalono, że ryzyko bycia sprawcą wypadku komunikacyjnego jest w ich przypadku nawet kilkanaście razy wyższe niż u osób, które spały zalecane 7-9 godzin snu. To więcej niż w przypadku osób, które wsiadają za kierownicę po spożyciu alkoholu (przy stężeniu od 0,2 do 0,4‰ alkoholu we krwi kierowcy mają ok. 1,4 – 1,5 raza większe szanse na bycie odpowiedzialnym za wypadek drogowy w porównaniu z osobami trzeźwymi).
Badacze wyciągnęli takie wnioski po przeanalizowaniu danych dotyczących ponad 5,4 tys. wypadków drogowych i przeprowadzeniu szczegółowych wywiadów z osobami, które były wtedy za kierownicą.
Zdaniem ekspertów odpowiedni wypoczynek w ciągu nocy zapewnia nam od 7 do 9 godzin spokojnego snu. Niestety takie wytyczne spełnia zaledwie... jeden na pięciu dorosłych Amerykanów. Mniej niż 7 godzin śpi aż jedna trzecia badanych. Tylko w Stanach Zjednoczonych aż 16 proc. śmiertelnych wypadków samochodowych ma związek z tym, że kierowca samochodu był niewyspany. Brak odpowiedniej ilości snu wśród osób kierujących samochody uważa się za przyczynę w sumie 7 proc. wszystkich incydentów drogowych.
Tylko jeden na pięciu kierowców śpi tyle, ile powinien
Po 6 godzinach snu w ciągu doby osoby kierujące pojazdami mają 1,3 razy większe szanse na spowodowanie wypadku drogowego w porównaniu z osobami, które spały od 7 do 9 godzin. Po 5 godzinach nocnego wypoczynku ryzyko kraksy na drodze jest 1,9 razy wyższe a po 4 – ok. 4,3 razy wyższe niż u tych, którzy spali tyle, ile się zaleca. W ostatnim przypadku szczególnie wzrasta jednak prawdopodobieństwo wypadku z udziałem innego pojazdu oraz spowodowania śmiertelnego niebezpieczeństwa na drodze (nawet do ponad kilkunastu razy). Narażone na większe ryzyko incydentów drogowych są również osoby, które kierują samochodem przez 3 godziny (lub dłużej) bez żadnej przerwy.
Jak tłumaczy Brian Tefft, jeden z autorów badań:
Nawet jeśli niewyspanym kierowcom uda się nie zasnąć, to jednak brak wystarczającej ilości snu wciąż naraża ich na zwiększone ryzyko popełniania błędów. Mogą na przykład nie zauważyć czegoś istotnego lub źle ocenić odległość pomiędzy samochodami – co może mieć tragiczne konsekwencje.
Niestety nawet, jeśli inne osoby podróżujące samochodem dostrzegą, że dany kierowca zasypia i w porę go ostrzegą, to jednak nadal czujność takiej osoby za kierownicą będzie osłabiona z powodu niewyspania.
Czy zatem przyszedł już czas na to, by wprowadzić nowe przepisy dotyczące tego, ile powinno się spać zanim zdecydujemy się prowadzić samochód?
TO CIĘ ZAINTERESUJE:
- Jesteś niewyspany? Twój mózg reaguje tak, jakby był... pijany!
- Niewyspany mózg... zjada się sam! Odkryto geny bezsenności
- Jak długo spać, żeby się wyspać? Sprawdź, co radzą eksperci!
- Najlepsze sposoby na bezsenność
- Brak snu szkodzi tarczycy i powoduje zaburzenia hormonalne
- Chodzisz późno spać? Masz 4 razy większe szanse na próchnicę zębów!
________
zdrowie.radiozet.pl/π
Oceń artykuł